המשימה: הנגשת המדע לציבור
מאת:
מערכת Telecom News, 5.1.16, 15:36
פרופ' דומיניק ברוסארד מאוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון נתנה הרצאת אורח בטכניון. איך מיישמים הנגשת מדע? את זה אפשר ללמוד, למשל, בקורס 'תקשורת המדע: תיאוריה ומעשה' בו לומדים להנגיש מדע.
פרופ'
דומיניק ברוסארד, ראש המחלקה לתקשורת מדעי החיים באוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון, נתנה הרצאה בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. להלן עיקרי דבריה:
"האקדמיה חייבת לפעול למסגור חיובי של המדע באמצעות חינוך פרו-מדעי, כיסוי תקשורתי אוהד ומאמץ מתמשך להנגשת המדע. אמנם יש חשיבות רבה בהקניית אוריינות מדעית, כלומר ברכישת השפה המדעית באופן המאפשר לאדם להתמודד עם נושאים מדעיים, שהוא צורך בתקשורת.
עם זאת, אנשים נוטים לגבש עמדות לגבי טכנולוגיות חדישות גם כשאין ברשותם מומחיות בתחומים המדעיים הרלוונטיים ולקבל החלטות הנוגעות אליהן על סמך הֵיוּריסטיקות - כללי חשיבה פשוטים, שהם מעין קיצורי דרך מחשבתיים. הֵיוריסטיקות נשענות על גורמים רבים כגון ערכים, רגשות וייצוגי-המדע בתקשורת. ייצוג לדוגמה הוא 'מזונות מהונדסים גנטית הם כמו המפלצת של פרנקנשטיין' (
Frankenfoods), כלומר, יצור שיצא מכלל שליטה וחולל אסון. לכן חשוב שהקהילה המדעית תמסגר את המדע בתוך אקלים-ידע חיובי. עלינו להוביל להגדלת האמון במדע, באנשי מדע ובתחומים כגון ננו-טכנולוגיה. אסור לנו להסתפק בהוראה ובייצור ידע גרידא".
פרופ'
ברוסארד הציגה נתונים המעידים על אמון הציבור במדענים במדינות רבות. בארה"ב, למשל, חוקרים באקדמיה נמצאים בראש הטבלה של אמון הציבור, שבתחתיתה נמצאים ארגונים דתיים ו... הבית הלבן. לכן, החוקרים באקדמיה עשויים להתאים מאוד כדוברי הקהילה המדעית.
פרופ'
ברוסארד: "כשאתם מציגים בפומבי חידושים והמצאות עליכם למצוא קודם סלע משותף, שתוכלו לעמוד עליו יחד עם בני השיח שלכם – ערכים משותפים, שאתם חולקים, ורק אז להתחיל לפורר את החומה החוצצת ביניכם. עליכם להבהיר, שאתם בני-סמכא אבל גם להיות קשובים, אכפתיים, פתוחים וישרים. הקהל שלכם חייב להיות משוכנע שאין לכם מניעים נסתרים.
פרופ'
אילת ברעם-צברי מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון: "איך לעשות את זה? גם את זה אפשר ללמוד. כעת מתקיים בפקולטה, זו הפעם התשיעית, הקורס
'תקשורת המדע: תיאוריה ומעשה', שפתוח לכלל הסטודנטים בטכניון. בקורס הזה לומדים הסטודנטים להנגיש מדע בצורה שתאפשר דיאלוג פורה עם קהלים רחבים".