המדינה תוביל מהלך להגנת סייבר בתעופה
מאת:
מערכת Telecom News, 12.1.20, 21:01
אושר בישיבת ממשלה: מערך הסייבר הלאומי ורת"א יישאו באחריות מקצועית להגנת סייבר בתעופה אזרחית ותוקם ועדת היגוי לאומית לנושא.
היום אושרה בישיבת הממשלה השבועית החלטה, שתבסס את מובילות ישראל בהגנת סייבר בתעופה אזרחית. במסגרת ההצעה, חלק מתכנית רחבה של מערך הסייבר הלאומי לקידום יכולות הגנת סייבר על תעופה אזרחית, הוחלט על הקמת ועדת היגוי לאומית ועוגנה אחריות המערך ורשות התעופה האזרחית (רת"א) להגנת סייבר על התחום.
תחום התעופה האזרחית מאופיין כיום במורכבות טכנולוגית גבוהה: החידושים הטכנולוגים והתהליכים הדיגיטליים בכלי הטייס, מערכות שדה התעופה, מגדלי הפיקוח והבקרה האווירית, ואף מערכות הבידוק העצמי ותהליכים של שירות לנוסע ומערכות הבידור במטוס, יצרו אתגרי סייבר חדשים. זאת ,לצד צפי לגידול ל-7.8 מיליארד נוסעים ב-2036. התפתחויות אלו מחייבות היערכות מדינתית מבעוד מועד להגנת סייבר הולמת על התחום.
במסגרת הצעת המחליטים, שאישרה הממשלה, נקבע, שמערך הסייבר הלאומי ורת"א יישאו באחריות מקצועית להגנת סייבר בתעופה אזרחית ותוקם ועדת היגוי לאומית לנושא בראשות ראש מערך הסייבר הלאומי ובהשתתפות נציגים מטעם משרד התחבורה, רשות תעופה אזרחית, רשות שדות התעופה, שירות הביטחון הכללי, משרד הביטחון, המטה לביטחון לאומי וצה"ל.
בהצעת ההחלטה נכתב: "בשל פוטנציאל האיום והחשש מפגיעה בחיי אדם ובכלכלה, לאור הסביבה הרגולטורית הגלובלית והישראלית, ריבוי השחקנים בתחום התעופה והגנת הסייבר בישראל ובעולם ואינטרסים ציבוריים נוספים, נדרשת היערכות מדינתית ליצירת תשתית שיתופי פעולה, שיתופי ידע ומידע, פיתוח טכנולוגי, הכשרה והסדרת אחריות וסמכות בתחום הגנת סייבר בתעופה אזרחית".
יגאל אונא, ראש מערך הסייבר הלאומי: "מטרת התכנית להוביל את העולם להגנת סייבר טובה יותר על תעופה. ישראל חזקה בתחום הבטיחות והביטחון של תחום התעופה וגם בתחום הסייבר - כעת תשולבנה 2 החוזקות. בתחום התעופה, כמו בתשתיות אזרחיות רבות, צריך לצפות את האיומים הבאים ולמצוא להם פתרונות הגנה מבעוד מועד. הנושא כבר מעורר עניין בין-לאומי רב וישראל היא בין המדינות הראשונות המקדמות אותו".
הצעת המחליטים היא חלק מתכנית רחבה שמקדם מערך הסייבר הלאומי בשנתיים האחרונות לטיפול בנושא הגנת הסייבר לתחום ובכללה: פרויקט "הרקולס" למיפוי האיומים והפתרונות בתחום התעופה; קידום מחקר ופיתוח לפתרונות הגנה בתעשיית ההייטק והסייבר ובאקדמיה; הנחייה של רשות שדות התעופה, המוגדרת תשתית מדינה קריטית; שיתוף פעולה עם בואינג; הקמת מרכז בקרה לתחום התחבורה במרכז של המערך בבאר שבע; קידום מהלכים לגיבוש סטנדרטים ותקנים מחייבים להגנה עם גופי תעופה בין לאומיים מובילים; וכן פיתוח הדרכות לאימון ולהעלאת מודעות בקרב טייסים להתנהלות באירוע סייבר, לגילוי ולניתוח אירועים.