הטלפוניה של בזק – שימוע נכון וצודק בגישה הכלכלית הנכונה
מאת:
אבי וייס, 11.12.15, 18:30
משרד התקשורת עשה אתמול את הצעד הנכון, שנוגע למחירי הטלפוניה של בזק: פרסם שימוע בגישת ה-Retail Minus של הנחה של 40% מהמחיר הקמעונאי. מומלץ להתעלם לחלוטין מהמתנגדים למהלך הזה.
השימוע (שפרטיו מצויים בהמשך הכתבה), שפרסם משרד התקשורת בנוגע לתעריפי הטלפוניה של בזק בשוק הסיטונאי, הוא צעד נכון (הגם שבא באיחור של כ-10 שנים) ובכיוון הנכון. אני סבור, שעל שר התקשורת (בנימין נתניהו, בתמונה) ומנכ"ל המשרד (שלמה פילבר), להתעלם לגמרי מכותרות העיתונים, שאומרות דברי הבל חסרי בסיס דוגמת: "חיזוק המונופול", "ויתור למונופול", או "מכירת סוף העונה".
את הכותרות הללו כותבים אנשים, שאין להם צל של מושג איך נראית הטלפוניה של בזק (או כל שירות תקשורת אחרת הקיים בעולם) ומהן הטכנולוגיות והרגולציות הקיימות בעולם התקשורת, במסגרת מה שמכונה "השוק הסיטונאי". הידע של כותבי המאמרים הללו מסתכם בידע שיש לכל אזרח בהקשה על מקשי הטלפון כדי לחייג...
אתר זה, שלא חוסך את שבטו ממשרד התקשורת, לא יהסס לתמוך במהלכים, שאולי לא נראים פופולריים, אבל הם נכונים וצודקים. הבחירה של משרד התקשורת בשימוע זה בעקרון המכונה כאן בשם "מכירה חוזרת", היא הדרך הנכונה ללכת בה ברגולציית השוק הסיטונאי.
אם היו מקשיבים לי (ולעוד מומחים), שכבר לפני כעשור המלצנו למשרד התקשורת ללכת במתכונת הרגולטורית הזו, לא היינו מגיעים למצב, שבו מצוי שוק התקשורת היום: ברמה של העולם השלישי ומתחת לזה, עם טכנולוגיות של המאות הקודמות ורגולציה של המאה הקודמת.
כבר בוועדת חייק לפני כ-5 שנים ציינתי, שהרעיונות והנתיב שמשרד התקשורת הולכים בו – שגויים. הנתיב הנכון נבחר לאור הלקחים, שנלמדו בש-3 העשורים שעברו במדינות העולם המערבי, וקרוי בשם הרגולטורי הגנרי:
WLR (ר"ת:
Wholesale Line Rental), או בקיצור:
Wholesale. בעולם המינוחים של משרד התקשורת בשימוע החדש, השם של השיטה הזו הוא: "מכירה חוזרת".
לגישה הגנרית הזו, שמכונה
WLR, יש כמה שיטות חישוב כלכלי-חשבונאי של מחירים סיטונאיים, והשיטה שתפסה הכי הרבה הצלחה בעולם היא שיטת ה-
Retail Minus, שהיא השיטה הכי פשוטה לחישוב ולהבנה בין יצרן (של כל מוצר או שירות) לביו המפיצים \ משווקים של המוצרים והשירותים של אותו יצרן. השיטה הזו גם מבטיחה, שהיצרן (של המוצר או השירות הנמכר בסיטונאות),
ימשיך לפתח, לעדכן ולקדם את המוצר או השירות וישקיע בו כל הזמן, כדי לשמור על נאמנות לקוחות, קדימות טכנולוגית ונתח שוק.
למי שמעוניין לצלול לפרטי שיטת ה-
WLR ולמה היא כה מוצלחת, מוזמן להריץ את המילה
WLR בכלי החיפוש באתר. יש בעשרות המאמרים, שעוסקים בנושא, מידע רב למתעניינים בתחום, לרבות מחקרים ומסמכים מאוד מפורטים של הרגולטור לתקשורת האירופאי שהתמחה ברגולציית השוק הסיטונאי, שמרכזה באירופה. בארה"ב ובמדינות מערביות רבות אחרות, שיטת ה-
WLR היא השיטה היחידה שקיימת מזה יותר מעשור בשווקי התקשורת השונים, הקוויים והסלולריים.
ברגע שנבחר הנתיב הרגולטורי של
Retail Minus במסגרת תפיסת ה-
WLR, מה שנשאר לקבוע הוא מה אחוז ההנחה מהמחיר הקמעונאי בו הספק הסיטונאי רוכש את המוצר או השירות מהיצרן. משרד התקשורת מציע בשימוע הנחה של 40% מהמחיר הקמעונאי (המחיר שבו היצרן מוכר את המוצר או השירות לצרכן הסופי). 40% זו בהחלט הנחה בגבולות הסביר ומאוד הגיונית בתנאים של שוק התקשורת הישראלי.
יש מדינות, שבהן ההנחה של ה-
Retail Minus היא בגבולות של 25% עד 35%. כך, שמשרד התקשורת בהחלט מציע כאן תעריף סיטונאי באחוז הנחה הוגן וסביר, שמאפשר מצב של
Win-Win לכל הצדדים ומבטיח את היכולת להמשיך ולפתח את הרשת של בזק ושירותי לציבור, שנתקעה בעשורים האחרונים בגלל שוק סיטונאי עקום ושגוי.
אני מציע לראשי משרד התקשורת להתעלם לחלוטין ממחאת שחקנים דוגמת הקבוצות סלקום ופרטנר ולהתעלם לחלוטין מהתגובות שלהן לשימוע המוצע, מהסיבות הבאות:
- שוק סיטונאי נועד לספקי תקשורת חסרי תשתית כדי שיוכלו לספק שירות מלא לפלחי שוק, שהספק המונופוליסטי אינו יכול או אינו מעוניין לספק פתרונות. לכן, הקבוצות פרטנר וסלקום כלל לא צריכות להיות בשוק הסיטונאי. אם הן רוצות לספק שירותים על הגב של בזק או הוט, הן צריכות לקנות את הגישה ללקוחות קצה במו"מ בין ספקים, ואם המחיר לא מתאים להן, שתפרוסנה תשתיות משלהן ישירות ללקוחות. בשביל זה יש להן תשתיות.
- לקבוצות סלקום ופרטנר יש מוצרים חלופיים לשירותי הטלפוניה של בזק, לפחות ב-4 חלופות: 1) שירותי VoB. שירות ותיק בשתי החברות. 2) שירותי סלולר (ע"י התקנת נתב סלולר בבית הלקוח). 3) שירותים בשיטות גישה אלחוטיות אחרות דוגמת מיקרוגל, לייזר, WiFi ושיטות חדישות נוספות שהחלו בעולם. 4) חיבור לרשת הסיבים הארצית של סלקום או פרטנר. לכן, אין כל סיבה לספק מוצר טלפוניה של בזק לחברות תקשורת בעלות חלופות מתחרות לא פחות טובות. שסלקום ופרטנר תשקענה מאמץ טכנולוגי ושיווקי, שישכנע את הלקוחות, שהמוצרים שלהן טובים יותר מהמוצר של בזק. זו המשמעות האמתית של תחרות בין בעלי תשתיות.
- סלקום ופרטנר מתנהגות כאן בגישה של "טובל ושרץ בידו". דהיינו: מי שמפרק תשתיות סלולר בכמויות, לא מכין את תשתיות הסלולר שלו לשעת חירום, לאסונות ולפגעי טבע, מי שמכפיל ויותר את רמת הקרינה הסלולרית לתושבי ישראל, מי שלא פורס תשתיות בכל הארץ (כולל לא ביו"ש) ומי שמוריד את רמת האיכות של השירות הסלולרי לרמה של מתחת לעולם השלישי (ואחרי רוב מדינות ערב כולל החלשות ביותר דוגמת לוב ולבנון), לא יכול לבוא בדרישות כלשהן, לקבל הטבות על רשת של מישהו אחר (בזק או הוט) שהשקיע בבניית הרשת הזו. קבוצות פרטנר וסלקום לא יכולות להרוויח רק מהמאמץ של מישהו אחר ועל הגב של מישהו אחר, שהוא מתחרה. מומלץ, שסלקום ופרטנר תתרכזנה במשימה החשובה ביותר שלהן: לעבור מיידית ל-LTE-A וכבר להיות מוכנות למעבר לדור חמישי 5G. בכל הארץ.
- בכלל, הפתרון לסלקום ולפרטנר להגיע ללקוחות הקצה עם תשתיות מודרניות טמון במקום אחר וממש לא על הרשתות של בזק והוט. הבדיחה, ששמה Unlimited, הרי תסתיים די בקרוב. זו בדיחה, שעלתה לכולנו כבר כ-150 מיליון ₪ מכספנו דרך מערכת המיסים ועוד סכום לא ידוע דרך תעריפי החשמל. הממשלה חייבת להלאים את הבדיחה הזו, שהיא בור ללא תחתית ולהעביר את המיזם הזה. כך, שלפחות קבוצת סלולר אחת (או שתיהן: סלקום ופרטנר) תהיינה שותפות למיזם הסיבים לכל בית בישראל. כך צריכה להיראות התחרות.
שורה תחתונה: משרד התקשורת יצא בשימוע נכון, בגישה הנכונה ובשיטה הנכונה לגבי הטלפוניה של בזק. נקווה, שזה צעד ראשון חיובי בדרך להעלות את שוק התקשורת על הנתיב הנכון של רגולציה מתקדמת.
פרטי השימוע כפי שהופץ ע"י משרד התקשורת ב-10.12.15:
משרד התקשורת מפרסם שימוע: אספקת שירות נוסף של טלפוניה במתכונת "מכירה חוזרת" ברשת בזק, לתקופה מוגבלת, שתאפשר גם לחברות אחרות להציע את שירותי הטלפוניה של בזק. בכך מסיר המשרד חסם מעבר של מנויים המעוניינים לקבל שרותי אינטרנט מספק אחר, ולא מוכנים לוותר על שרותי הטלפוניה של בזק.
במסגרת השימוע פועל המשרד התקשורת על מנת לספק פתרון מיידי וזמני שיאפשר לספקי האינטרנט להבטיח למנויים שלהם שירותי טלפוניה של בזק, במסגרת חבילת השירותים.
כפי שדיווח המשרד לבג"ץ ובהמשך לפגישות שקיים משרד התקשורת עם ספקיות השירות בעניין זה, המשרד רואה חשיבות רבה ביכולתן של ספקיות השירות להציע חבילת שירותים הכוללת שירות טלפוניה, אשר הופכת אותן לאטרקטיבית יותר, וביישום מיידי של השירות.
במסגרת ישיבות שקיים המשרד עם בזק, הציעה החברה לספק שירות טלפוניה במתכונת מכירה חוזרת באופן מיידי, על חבילות העיקריות שהיא מוכרת ללקוחותיה.
המשרד הפחית משמעותית את התעריפים שהוצעו ומפרסמם כשימוע לחברות.
התעריף המוצע מהווה הנחה של 40% על המחירים הקמעונאיים (ממוצע של מחירי השנה הראשונה והמחיר שלאחר מכן) של חבילות הדקות העיקריות שמוכרת בזק.
בהתאם לכך מוצעים תעריפי השירות בשימוע כמפורט להלן:
חבילה (בדקות) |
תשלום סיטונאי (הנגזר ממחיר קמעונאי מנוכה מע"מ)* |
מדברים 100 |
₪ 23.03 |
מדברים 300 |
₪ 28.15 |
מדברים 600 |
₪ 35.85 |
מדברים 750 |
₪ 38.41 |
מדברים 1000 |
₪ 46.10 |
* על תעריפים אלה מתווספות עלויות הנוגעות לתעריפי קישור גומלין (קש"ג).
עדכון 13.12.15: תגובה ראשונה של בזק לשימוע
מצויה כאן בהודעתה לבורסה.
עדכון 15.12.15: נוסח השימוע המלא עלה לאתר משרד התקשורת וזמין להערות הציבור (עד 10.1.16) -
כאן.