שר התקשורת איוב קרא יכול לנצל הזדמנות חד פעמית שיש לו כיום: לרענן ולעדכן את מדיניות שר התקשורת בכל הנוגע לרשת האינטרנט ובמיוחד בהורדת מחירי רישום הדומיינים, מה שמשפיע ישירות על הכיס של כרבע מיליון מאזרחי המדינה, חלק לא מבוטל מהם בעלי עסקים קטנים.
מאת:
אבי וייס, 8.8.17, 08:00
בעקבות
פניית שר התקשורת (
איוב קרא, בתמונה משמאל) לשר האוצר (
משה כחלון) בעניין תשלום מיסים של חברות זרות באינטרנט (נושא
שנחשף אצלנו בהרחבה כאן), פניתי למשרד התקשורת בשאלה הבאה:
"שלום רב,
לאור העובדה, שהשר
איוב קרא הוציא הודעה בעניין המיסוי באינטרנט (וככל הנראה
בלי לדעת ובלי להתחשב בכך, שיש כבר "מדיניות שר" בנושא הרגולציה ברשת האינטרנט), אבקש
לשאול:
1. האם לא הגיעה העת לעדכון מסמך המדיניות (
כאן), שהוצא בשנת
2000 (כלומר:
לפני 17 שנה), כאשר המדיניות הזו כבר
לא רלבנטית להתקדמות הרבה, שחלה בשימוש ברשת האינטרנט, כולל תהליכי חקיקה חדשים נרחבים, שעברו בכנסת בלי כל התחשבות במשרד התקשורת (דוגמה טרייה אחרונה: "
חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט, התשע"ז–2017".
החוק הזה כמו גם חוקים דומים קודמים, מבטלים בפועל את עניין 'ההסדרה העצמית' כמופיע במדיניות השר משנת 2000 ואת עקרונות 'ניטרליות הרשת' כמופיע בחוק התקשורת.
2. על פי הידוע לי, מסמך מדיניות זה (של שר התקשורת) משנת 2000, לרבות נושאי 'שמות המתחם' ו'הסדרה עצמית' המופיעים בו,
לא אושרר מעולם ע''י מליאת הממשלה ו\או איזו ועדה בכנסת, ולפיכך המדיניות הזו
חסרת תוקף משפטי (מה גם שבמסמך עצמו נכתב, שהוא
יעודכן תוך שנה בגלל השינויים המהירים ברשת האינטרנט, אבל זה
לא קרה ועברו כבר 17 שנה, לא שנה אחת).
3. ככל הידוע לי, משרד המשפטים קבע, שתחום 'מרשם שמות המתחם' בישראל
'אינו מצוי כלל בתחום סמכותו ופיקוחו של אף גורם ממשלתי'. האם לא הגיעה העת לתקן את המצב האומלל הזה
ולהוריד את יוקר המחיה לכרבע מיליון מתושבי ישראל, בכך, שעלויות 'שמות המתחם' תרדנה למקובל בעולם המערבי ותנוהלנה
בשקיפות ובאחריות, כמקובל בעולם המערבי?
4. בנוסף,
רשות המסים קבעה, שהמרשם המנוהל ע''י איגוד האינטרנט הישראלי ללא הסמכה בחוק מפורש, מבצע פעילות עסקית וחייב את האיגוד בתשלום מס הכנסה, נושא הנדון כעת בערר בבית המשפט המחוזי בי-ם. האם הנושא הזה לא פחות
חשוב ודחוף מנושא 'תשלום מיסים ע"י מפרסמים כלל עולמיים באינטרנט'?"
תגובה לא הצלחנו לקבל, לא שלא ניסינו.
למיטב הערכתנו, יש כעת
הזדמנות נדירה לשר התקשורת הנוכחי, לעשות מעשה,
שיוריד מיידית את יוקר המחייה לכרבע מיליון אזרחים, חלק לא קטן מהם הם בעלי עסקים קטנים ועצמאיים קטנים, שכל שקל חשוב להם, שכנראה יש בהם לא מעט תומכים באגף הימני של המפה הפוליטית.דהיום, כאשר לממשלה
אין תשובה לכשל השוק המתמשך הזה. אבל זה
ניתן לפתרון די בקלות. טיוטת הצעת חוק בנושא הזה כבר
הונחה על שולחן הכנסת (הטיוטא הראשונה של הצעת החוק הוכנה, למעשה, ע"י מי שהיה המדען הראשי של משרד התקשורת) וניתן לבצע את תהליך החקיקה בתחום הזה במהירות וללא כל קשיים (אין סיבה, שתהיינה התנגדויות של האופוזיציה, להוזלת מחירים בתחום האינטרנט, מה גם שחברי כנסת לא מעטים מהאופוזיציה, כבר
הביעו תמיכה בהצעת החוק).