הושק מרכז מחקר וניסויים בינ"ל ראשון להגנת סייבר ותחבורה חכמה בבאר שבע
מאת:
מערכת Telecom News, 30.10.17, 13:29
ה-SMART Range יבדוק ויעריך פתרונות תחבורה חכמה מול איומי הסייבר, יחקור איומי סייבר על רכבים ויהיה למרכז רישוי בינ"ל מוכר הקובע תו-תקן לכלי רכב אוטונומיים. הוא יממש חזון של 'מגרש משחקים' מוטורי בסביבת עיר חכמה.
היום הכריזו אוניברסיטת בו גוריון בנגב
, חברת סיימוטיב טכנולוגיות בע"מ, חברת
HARMAN, חברה-בת בבעלות מלאה של סמסונג, מעבדות החדשנות של
Deutsche Telekom, וקרן
JVP, על השקת
Smart-Mobility Analysis & Research Test Range - SMART Range. ה-
SMART Range הוא מיזם ייחודי, שיהווה מרכז בינלאומי בתחום התחבורה החכמה בבאר שבע.
ה-
SMART Range יממש חזון של 'מגרש משחקים' מוטורי בסביבת
עיר חכמה, וישמש למחקר אקדמי, מרכז חדשנות, מרכז לבחינה ורישוי בתחומי הסייבר, ומרכז בחינה והגדרת תקנים לתחבורה חכמה.
ה-
SMART Range יפעל בתפיסת מעבדה חיה (
Living lab) במתווה של
עיר חכמה על כל המאפיינים הקשורים במערכי התחבורה העתידית, כגון
תחבורה ציבורית, תחבורה פרטית, כלי ניוד אישיים, בסביבה המדמה מציאות מורכבת ויאפשר לבצע בדיקות של טכנולוגיות מתקדמות, בחינת ממשקים של אדם – מכונה - סביבה, בחינת פתרונות תחבורתיים במציאות הרשתית העירונית העתידית ובחינות תפקוד ועמידות של מערכות תוכנה וחומרה מול איומי סייבר.
ייחודיות המרכז תהיה ביכולתו לשלב ידע מעשי ברמות הגבוהות ביותר המצוי בחברות המובילות בתחומים אלה בשוק יחד עם מחקר אקדמי מתקדם, שיאפשרו לממש את מטרות המרכז:
קידום החדשנות בתחום התחבורה החכמה,
קידום תקינה עולמית בתחום הגנת הסייבר לתחבורה החכמה,
רישוי "סייבר" מערכות תוכנה וחומרה בתחום התחבורה החכמה,
הובלה עולמית בגיבוש, בחינה והוכחת חסינות (
resilience ) התחבורה החכמה מפני איומי סייבר,
מימוש מעמדה של ישראל כמובילה עולמית בתחום.
פרופ'
רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב: "המרכז מהווה שלב נוסף בעשייה המחקרית באוניברסיטה בתחומי הטכנולוגיה, הרובוטיקה האוטונומית, מערכות המידע ואבטחת הסייבר, ותואם את ייעוד האוניברסיטה בפיתוח חדשנות ומצוינות בבאר-שבע".
רוני זהבי, מנכ"ל סייברספארק: "המרכז ייתן מענה לצורך הגובר לתשתית בחינה והערכה של עמידות פתרונות תחבורה חכמה אל מול איומי הסייבר המתגברים ולצורך במרכז רישוי בינלאומי מוכר כתנאי לשילוב פתרונות אלה בסביבת
העיר החכמה".
נטע כהן, מנכ"ל חברת
Technologies BGN, חברת הטכנולוגיות של אוניברסיטת בן-גוריון: "המרכז מעורר עניין בתעשייה העולמית. אנו עובדים בתיאום עם גורמים רלוונטיים בממשלה ובתעשייה המקומית ונעים לשם יצירת מרכז מחקר מקיף, עם חיבור לעסקים, לממשלה ולעיר. אנו צופים, שגיבוש קבוצת המייסדים יושלם עד תום השנה, והמרכז יתחיל לפעול כבר בתחילת השנה הבאה".
סער דיקמן, סגן-נשיא לפתרונות הגנת סייבר לרכבים בחברת
HARMAN: "היוזמה המשותפת להקמת מרכז בינלאומי בנגב לחקר ומדידת איומי סייבר לרכבים מבטאת את המחויבות שלנו לחדשנות גלובלית תוך הכרה ביתרון ובידע האנושי בישראל בכלל ובנגב בפרט".
יובל דיסקין,
Executive Chairman של חברת
Cymotive: "חברת סיימוטיב טכנולוגיות בה שותפה גם קבוצת פולקסוואגן, רואה בהקמת שדה הניסויים החכם בבאר שבע הזדמנות לקידום טכנולוגיות התחבורה החכמה והפיכתם לבטוחות יותר לשימוש. שדה הניסויים ישלב לצורך זה את הידע הקיים בישראל בתחומים אלה יחד עם מחקר האקדמי מתקדם".
יואב צרויה, שותף בקרן
JVP: "במציאות המשתנה, בה תעשיית הרכבים החכמים והאוטונומיים עומדת בחזית הטכנולוגיה הגלובלית, הצורך בהתמקדות בהגנה בפני איומי סייבר לרכבי העתיד הופך לחיוני. החדשנות הישראלית הוכיחה מובילות ב-2 תחומים אלו. השותפות בין השחקנים המובילים את תעשיית הסייבר וה-
Data Sciences במסגרת הקמת מרכז המחקר והניסויים בבאר שבע, יכולה לייצר ערך משמעותי לתחום המתפתח במהירות בתעשיית הרכב העולמית".
יגאל אונא, ראש אגף טכנולוגיות במטה הסייבר הלאומי: "תחום התחבורה החכמה הוא מרחב סייבר רב הזדמנויות, שלהגנה עליו חשיבות מכרעת לטובת מימוש הפוטנציאל שלו. ממשלת ישראל הגדירה את באר שבע כ-"קרית הסייבר הלאומית" ואני רואה במרכז זה יוזמה נוספת מבית היוצר של האקוסיסטם השוקק בה".
בתמונה: שותפי הפרויקט משלבים ידיים: מימים לשמאל: יובל דיסקין, רוני זהבי, פרופ' רבקה כרמי, נטע כהן, סער דיקמן, פרופ' יובל אלוביץ', מנהל מעבדות הדויטשה טלקום באוניברסיטת בן-גוריון.
צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.