משרד התקשורת החביא מהציבור את העובדה, שסלקום קיבלה 3 קנסות זה אחר זה תוך 3 חודשים. הקנס השלישי בסך 667 אלף ש"ח הוטל בגין אפליית מנויים במעבר בין תכניות סלולר. הקנס הוטל על סלקום (כמו שני קודמיו) ע"י שמילה מימון, שמונה לאחרונה לתפקיד שחפץ בו: משנה למנכ"ל. למה היה צורך להסתיר את עצם הטלת הקנס על סלקום? עדכונים בתחתית הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 24.10.16, 16:54
בלעדי: בחודשיים שחלפו הוטלו על סלקום 2 קנסות בסכומים משמעותיים, קנסות,
שפורסמו ע"י משרד התקשורת (באחד מהם היה פרסום חלקי, עד שאילצתי את משרד התקשורת לפרסם פרסום מלא) ואלו הן הקנסות שפורסמו:
- קנס של כ-1.5 מיליון ש"ח (מפורט כאן) בנושא הצגת תעריפי חריגה מחבילה ללא הגבלה, ב"עמוד עיקרי פרטי התכנית". ניתחתי את הקנס הזה כאן וציינתי, שמדובר, לעניות דעתי, בקנס לא ראוי ובספק אם הוא חוקי. סלקום הגישה "עתירה מנהלית" כנגד הקנס הזה (כאן), עתירה, שטרם הסתיים הדיון בה בבית המשפט המחוזי. אגב, ניתחתי כאן את המצב וציינתי שלהערכתי סלקום תפסיד בעתירתה....
- קנס של כ-1.2 מיליון ש"ח (מפורט כאן) בנושא הפרת הוראת רישיון בנושא אספקת שירות בלא קבלת בקשה מפורשת של המנוי. ניתחתי את הקנס הזה כאן וציינתי, שהוא נעשה הפעם כראוי. יחד עם זאת, ההתנהלות של משרד התקשורת בעניין פרסום הקנס הייתה לא ראויה: הפרסום נעשה בהודעה לעיתונות (כאן), בלי פרסום פרטי ההחלטה והנימוקים להטלת הקנס כנדרש בחוק. בעקבות התערבותי, המסמך הנכון הועלה לאתר משרד התקשורת במדור "עיצומים כספיים...".
תוך כדי הכנת כתבה בנושא מועצת הכבלים והלוויין, שוטטתי בדפי האינטרנט של מועצת הכבלים והלוויין ובטעות הגעתי למדור "
עיצומים כספיים" של מועצת הכבלים והלוויין, מדור, שלא עודכן מאז 2012 (למה? רקע וחשיפת המצב הכאוטי הזה
יש כאן). לפתע, ראיתי במדור זה
דיווח חדש על קנס, שהוטל על סלקום, קנס בגין מעשים, שנעשו
בתחום הסלולר, כשסלקום היא חברת תקשורת,
שבכלל לא מטופלת ע"י מועצת הכבלים והלויין (שזה
מחדל בפני עצמו, שלא נעסוק בו כרגע כאן).
המדובר בהודעה, שעלתה בחלק של מועצת הכבלים והלוויין באתר האינטרנט שלה, כנראה ב-26.9.16 ומועד ההודעה עצמה אודות הקנס הוא 25.9.16 (ההודעה
מצויה כאן, ליתר ביטחון אם ההודעה נעלמת מהאתר, הורדתי אותה לענן שלי ו
היא כאן). כלומר, מדובר בקנס שהוטל על סלקום כבר
לפני כחודש.
על פי ההודעה הזו,
שמילה מימון הטיל קנס של כ-667 אלף ש"ח על סלקום בנושא הפרת רישיונה בנושא מעבר מנויים בין תכניות.
על פניו, הקנס הזה נראה
מוצדק (גם העובדה היא, שסלקום לא הגישה עתירה מנהלית לערער ולנסות לבטל את הקנס).
סלקום ביצעה כל כך הרבה עבירות בשנתיים-שלוש האחרונות (אולי משום שסברה, שיש לה "חסינות" אצל
שמילה מימון) וכעת נראה,
ש"החגיגה נגמרה". הטלת הקנס על אפליית לקוחות סלקום במעבר בין מסלולים, היא רק פסיק אחד קטן בכמות ההפרות הענקית מבית היוצר של סלקום (דוגמאות מרגיזות נוספות יש:
כאן ו
כאן).
אולם, משום מה
איש לא דיווח על הקנס הזה לציבור.
לא משרד התקשורת ולא סלקום (שהיא במקרה גם חברה בורסאית).
ההודעה על הטלת הקנס
לא פורסמה במדור "
מה חדש באתר משרד התקשורת", לא פורסמה כנדרש במדור "
עיצומים כספיים..." באתר משרד התקשורת ולא פורסמה במדור "
הודעות לתקשורת" של המשרד. היא פשוט
הוחבאה לפני כחודש במדור אחר באתר, במקום, שבכלל לא שייך לעניין, מדור "
עיצומים כספיים" של מועצת הכבלים והלוויין, מדור שמת כבר ב-2012.
למה ההודעה אודות הקנס על סלקום הוחבאה מהציבור?
כדי להבהיר את הרקע לנושא, משרד התקשורת
חייב לפרסם על פי
חוק התקשורת את דבר הטלת הקנסות על חברות התקשורת, במבנה פרסום מסוים המוגדר בחוק (ראה תצלום תחילת הסעיף הזה בחוק להלן. בתצלום כתוב "המנהל" והכוונה היא גם לסמנכ"ל הפיקוח, שמקבל הסמכה מהמנהל [מהמנכ"ל] להטיל קנסות, לפי סעיף 37א18 לחוק):
כפי שניתן לראות כאן את הכתוב בחוק, נאמר בו "יפרסם באתר האינטרנט של משרד התקשורת". לא הוגדר
היכן בדיוק זה יפורסם באתר האינטרנט של המשרד, אודות הטלת הקנס ("עיצום כספי").
לכן, משרד התקשורת התחכם הפעם ופרסם את הקנס על סלקום במדור קנסות של מועצת הכבלים והלויין, למרות
שאין לזה שום קשר, אפילו לא עקיף, למועצת הכבלים והלוויין. משרד התקשורת הניח,
שאיש לא יגיע למדור הזה, שכאמור לעיל מת כבר ב-2012. אני הגעתי אליו ממש במקרה.
אולם, התרגיל הקטן והנבזי הזה, להחביא את הקנס על סלקום מהציבור, לא מסביר
למה זה קרה - כעת.
ההסבר נעוץ, בין היתר, במאמר חשיפה, שפרסמתי ממש במקביל להטלת הקנס הסודי כביכול הזה על סלקום, מאמר די נוקב, שפורסם על ידי תחת הכותרת:
חשיפה: כיצד שמילה מימון "החליף צד" והחל לתת "חסינות לבזק" כדי להתקדם.
החשיפה שלי הראתה, על סמך 2 הקנסות על סלקום, שכן פורסמו, ובהמשך ל"מריחת" תלונה שלי בעניין בזק, שנשארה "תלויה באוויר" בלי שום טיפול, כיצד
שמילה מימון "הפך את עורו"
והחל להתנכל לסלקום, במקום מה שעשה ל
בזק (וקצת ל
הוט) בשנה החולפת.
שמילה מימון לפתע כנראה הבין, שכדי להתמנות למשנה למנכ"ל ולהיות "קרוב לצמרת" של שרי התקשורת, הוא צריך להיות "חבר של החברים של בעלי בזק" ולתת "חסינות לבזק" וגם קצת להוט (הקשורה לשר התקשורת לשעבר וכיום שר האוצר
משה כחלון), במקום "החסינות", שנתן עד לאחרונה לסלקום (וגם לגולן טלקום).
כך, אפשר להמשיך להטיל קנסות בשרשרת על סלקום. שרי התקשורת (
ביבי נתניהו ו
צחי הנגבי) ושר האוצר (
משה כחלון) יודעים מכך ומעריכים את העובדה, ש
סלקום היא המקבלת כעת מ
שמילה את הקנסות (ולא בזק או הוט), אבל
הציבור לא אמור לדעת מכך, כי זה
יחזק את החשיפה שלי בדבר "הפיכת עורו" של
שמילה מימון ויחזק את הטיעונים של כלי התקשורת השונים, שטוענים (די בחריפות) נגד שרי התקשורת (ביבי וצחי) והמנכ"ל (שלמה פילבר), שהם נותנים עדיפות רגולטורית ו"מתנות" של מיליארדים לבזק (ולהוט). כך,
אם מחביאים את מה שמחזק את הטיעונים הללו, זה רצוי ואפשרי.
לכן הגענו לתרגיל המוזר והמתוחכם כביכול של משרד התקשורת, של הסתרת הקנס השלישי, שהוטל על סלקום, בתקופת זמן קצרה. פשוט - אנו "מדינת חלם" שמתנהלת לפי עקרונות של "העולם השלישי" ו"ספינים" בלי הגבלה.
עדכון 25.10.16: בעקבות החשיפה המביכה כאן, משרד התקשורת
פרסם היום אחר הצהריים את הודעה על
הקנס על סלקום והציב העתק של ההודעה במקום הנכון באתר המשרד. זאת,
באיחור של חודש בדיוק, ללא כל הסבר.
עדכון 26.10.16: חברת YES שלחה היום מכתב תלונה חריף כנגד סלקום שממשיכה להשתולל, למרות הקנסות של
שמילה מימון שנחשפו כאן. להלן המכתב המלא של YES:
26 באוקטובר, 2016
מר
שלמה פילבר
המנהל הכללי
משרד התקשורת
שלום רב,
הנדון:
ונדליזם ופעילות אנטי תחרותית של חברת סלקום
- אני פונה אליך על מנת שתפעיל את סמכותך בדחיפות ותפעל למניעת התנהגות בריונית, לא חוקית ואנטי תחרותית של חברת סלקום ישראל בע"מ, העולה כדי ונדליזם של ממש ופגיעה בציבור הצרכנים. לדאבונה של yes מתברר כי לשיטתה של סלקום התחרות מקדשת את כל האמצעים ולשם השגת יעדיה העסקיים היא מתעלמת מהוראות הדין, מזכויות מתחריה וחשוב מכל – מזכויות ציבור הלקוחות.
- מהעדויות בשטח המתועדות אצלנו עולה שסלקום נוקטת, כגישה, בתצורת התקנה של לקוחותיה העושה שימוש, שלא כדין בתשתיות של yes תוך השחתתם והסבת נזקים כבדים. לא זו אף זו, בפעולותיה אלא פועלת סלקום, ביודעין, לניתוק לקוחות של yes (שלמען הסר ספק לא ביקשו להצטרף לשורותיה), על מנת לפגוע בתחרות תוך התעלמות גסה מזכויות ציבור הצרכנים ורמיסת זכויותיהם ברגל גסה.
- אם לא די בכך, סלקום בוחרת להפר את הוראות הדין גם בחוסמה לקוחות סלולר העושים שימוש בשורותיה מליצור קשר עם yes.
- במה דברים אמורים:
- תופעה בה נתקלנו לאחרונה בקצב הולך וגובר (לאחר שכבר בעבר נתקלנו בה), הינה שימוש של סלקום בתשתיות של yes לשם חיבור לקוחות לשורותיה. השימוש מבוצע בכל פעם בחלק אחר של ציוד הקליטה של yes:
- ביום 7.10.16 התקבלה תלונת לקוח על ניתוקו משידורי yes ברחוב מנדבליט 15 בהרצליה. ביקור במקום העלה כי סלקום ניתקה את כבל ההזנה המוליך מצלחת הקליטה אל הקומות השונות ואל לקוחות yes וחיברה אליו את ציוד הקליטה מטעמה, תוך שהיא מנתקת אגב מעשיה האמורים 6 לקוחות של yes.
- ביום 2.6.16 התקבלה תלונת לקוח על ניתוקו משידורי yes ברחוב סוקולוב 18 ברמת השרון. ביקור במקום העלה כי סלקום ניתקה את כבל ההזנה המוליך מצלחת הקליטה אל הקומות השונות ואל לקוחות yes וחיברה אליו את ציוד הקליטה מטעמה תוך שהיא מנתקת אגב מעשיה האמורים 10 לקוחות של yes.
- ביום 14.9.16 התקבלה תלונה של לקוח על ניתוק משידורי yes ברחוב גאולה 14 בהוד השרון. ביקור במקום העלה כי סלקום ניתקה את ספק הכוח של yes המזין את צלחת הקליטה וחיברה אותו לציוד הקליטה מטעמה. בפעולתה זו ניתקה yes 6 לקוחות של yes.
- ביום 20.9.16 התקבלה תלונה של לקוח על ניתוק משידורי yes ברחוב הירקונים 13 בפתח תקוה, ביקור במקום העלה כי גם כאן נעשה שימוש שלא כדין בכבל ההזנה של yes וכתוצאה מכך ניתקה סלקום 3 לקוחות של yes.
העתק צילומים המתעדים את השימוש האסור שעשתה סלקום בתשתית
yes מצ"ב כנספחים א' – ד'.
- אם לא די באמור לעיל הרי שלאחרונה התברר ל-yes שסלקום חוסמת את האפשרות לביצוע שיחות ממכשירים ברשת סלקום אל מוקדי השירות של yes. כך ביום 19.9.16, בפוסט שהועלה לדף הפייסבוק של התכנית "הכל כלול עם סיון כהן" בו מתארת לקוחה של סלקום כיצד אינה מצליחה להתקשר ל-yes ממכשיריה. הנציגה מסבירה לה שהיא חסומה מלבצע שיחות ל-yes וכי היא תשחרר לה את החסימה.
העתק הפוסט ביום 19.9.16 מצורף למכתב זה כנספח א'.
- בביצוע הפעולות האמורות סלקום מפרה שורה ארוכה של הוראות הרשיון והוראות הדין. ויודגש. אין מדובר רק בעוולות נזיקיות כי אם גם בפעולות המהוות עבירות פליליות. כך, מפרה סלקום, בין היתר, את הוראות סעיף 60 לרשיונה (באופן המקנה לשר סמכות לביטול, הגבלה והתליה של הרשיון כמו גם של חילוט הערבות שניתנה מכוחו וזאת בהתאם להוראות סעיפים 14 ו-15 לו), את הוראות סעיפים 11, 11א, 29 ו-51ג(ב) לחוק התקשורת , התשמ"ב – 1982 (הפרות שדינן, בין היתר, הטלת קנסות כקבוע בחוק כמו גם עיצומים כספיים (בהתאם להוראות סעיפים 35 ו-37א4א לחוק)), את הוראת סעיף 452 לחוק העונשין, תשל"ז – 1977 (עבירה שדינה מאסר שלוש שנים) וכן את הוראת סעיף 3 לחוק עוולות מסחריות, תשנ"ט – 1999.
- לאור כל האמור לעיל הנך נדרש, לעשות שימוש בסמכויותיך, לרבות באופן של הטלת עיצומים, על מנת להפסיק את התנהגותה הלא חוקית של סלקום שיש בה לא רק פגיעה ב-yes ובתחרות אלא גם פגיעה בלקוחות.
- אין באמור במכתבי זה או בשאינו אמור בו כדי לגרוע מכל טענה ו/או זכות העומדות ל-yes.
בברכה,
מיכל רפאלי כדורי
סמנכ"ל רגולציה וניהול משפטי YES.
תגובת סלקום: YES, שננטשת ע"י לקוחותיה, לחוצה מהצלחת סלקוםtv".
בהערת אגב
נציין ששירות סלקוםtv הוא שירות לא חוקי שמבוצע אגב הפרות נרחבות של חוקי מדינת ישראל בגלל מחדלי משרד התקשורת.
עדכון 15.1.17: בית המשפט המחוזי בתל אביב,
דחה (ב- 10.1.17) את
עתירתה של סלקום נגד
עיצום כספי (קנס) בסך 1.5 מיליון ש"ח (
כמפורט כאן) שהטיל עליה משרד התקשורת. המשרד קבע, כי סלקום הפרה את תנאי רשיונה בנוגע למסירת פרטי תוכנית ההתקשרות עם לקוחותיה. הרישיון קבע, כי יש להעביר ללקוחות דף ובו ייכללו בבירור עיקרי התוכנית והתשלומים. בנוסף, סלקום חויבה בתשלום הוצאות בסך 20,000 ש"ח. בהחלט זו החלטה חשובה לצרכנים.