הכניעה של סלקום בנושא "תעלול החזרת הסים" נוגעת רק לעתיד. יש מעל למיליון לקוחות של סלקום, שעדיין התעלול הזה יחול עליהם ועוד כרבע מיליון לקוחות, שנטשו את סלקום ושילמו את הקנס לסלקום או שטורטרו למוקדי השירות שלה. התביעה החדשה גם חושפת את הספינים חסרי הבסיס של סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד התקשורת. עדכון בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 23.2.17, 09:27
לפני יומיים חשפנו כאן בבלעדיות במאמר "
סלקום נכנעה ללחץ והחל מהיום גובה 9.90 ש"ח ל-Sim", שה
תעלול של החזרת הסים ללקוחות סלקום הנוטשים אותה
הסתיים. זאת, כתוצאה ממאבק ממושך של אדם אחד -
סיני ליבל, מול התעלול המשונה הזה, שגובה (משום מה) ע"י צמרת משרד התקשורת.
אולם, מי שצלל לפרטי החלטת סלקום הטרייה, מדובר
בהחלטה לעתיד, והיא
אינה חלה על כמיליון ויותר לקוחות סלקום, שקיבלו סימים ללא עלות
ויידרשו להחזיר אותם לסלקום, או לשלם קנס של עד 99 ש"ח לסים,.אם יחליטו בעתיד לנטוש את סלקום ולעבור לחברה אחרת.
כ"כ, ההחלטה החדשה של סלקום
לא חלה על כרבע מיליון לקוחות סלקום, שנטשו אותה בשנים האחרונות ושילמו את הקנס, או שטורטרו למוקדי השירות של סלקום, במטרה לנסות לבצע עליהם "תרגיל שימור לקוחות" (זו מטרת "החזרת הסים", כפי
שחשף סיני ליבל בתביעתו
בה זכה ובגדול).
זו בדיוק הסיבה מדוע
משה רוזנפלד, תושב אשדוד, שבדומה ל
סיני ליבל, לא מוכן לשתוק על עוולות צרכניות,
החליט לעשות מעשה. לאחר שסמנכ"ל הפיקוח משרד התקשורת (
שמילה מימון, בתמונה למעלה משמאל), "מרח" אותו
באי טיפול בתלונתו נגד סלקום, הגיש
משה רוזנפלד תביעה בבית הדין לתביעות קטנות בנתניה (מטה קבוצת סלקום שוכן בנתניה). הוא מבקש מבית המשפט להטיל על סלקום לשלם מעל ל-14 אלף ש"ח, על מה שעשתה לו (כולל התעלולים של סלקום בבית המשפט עצמו, כמתואר בפירוט רב בכתב התביעה).
התביעה של
משה רוזנפלד (
המצויה כאן למתעניינים) כוללת שני סעיפים עיקריים:
1) גביית קנס על הסים, שלא החזיר, בסך 98.15 ש"ח.
2) גבייה עודפת של חודש שלם, במקום עד היום בו נטש את סלקום.
משה רוזנפלד מצטט בתביעתו את ההחלטה, שהתקבלה בתביעה המוצלחת של
סיני ליבל וכן מצטט תביעות נוספות, שהוגשו נגד סלקום. יצויין, שבמאמר "
אפשר לנצח את ההתעללות של סלקום בלקוחותיה ע"י פניה ל"תביעות קטנות", הבאנו דוגמאות נוספות לתביעות מוצלחות כאלו, ובמרכזן את הצלחתו של
יוסף שוורץ מאשדוד (מדובר בפסק דין לדוגמה).
כך, אזרחים ממלאים את התפקיד של
סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה, היועצת המשפטית של משרד התקשורת ו
מנכ"ל משרד התקשורת, שעמדו ועומדים
בצד של סלקום במקום לצד הצרכנים (נושא, שהוגשה אודותיו אך היום, תלונה חריפה לממונה על המשמעת בנציבות שירות המדינה, ע"י
סיני ליבל, בצירוף המסמכים המוכיחים לכאורה את טענותיו).
סיני ליבל: "אני אזרח המתקומם כאשר נחשף לראיות לכאורה לחשד למרמה והפרת אמונים של ״'שומרי הסף', שמחוייבים בסעיף 4 בחוק התקשורת לשקול
שיקולים שבטובת הציבור בפעולתם כרגולטור של חברות הסלולר, ויש ראיות מוצקות, שהם שוקלים שיקולים, שבטובת חברות הסלולר. אני משקיע "ים של משאבים" כדי לחשוף את העוולות הללו למען חברה (במובחן מחברת סלולר) הגונה יותר,
לכולנו".
פניתי לקבל את תגובת סלקום לתביעה החדשה והמבוססת היטב ומלווה במסמכים רבים של
משה רוזנפלד, אך לא הצלחתי לקבל תגובה. ככל שתתקבל תגובה מסלקום, אעדכן בהתאם.
כ"כ,
פניתי בדחיפות למשרד התקשורת בשאלה הבאה:
"
מצ"ב תביעה נוספת (אחת מני רבות. בתוך התביעה מפורטות עוד כמה תביעות), שלפיה סלקום לא מהססת לגבות כספים שלא כדין מלקוחותיה ואף מציגה (כך לטענת התובע)
מצג שאינו נכון לבית המשפט.
התביעה הזו (וגם האחרות המוזכרות בתביעה),
מפריכות לחלוטין את הטענה של
שמילה מימון, סמנכ"ל בכיר פיקוח ואכיפה (כיום משנה למנכ"ל משרד התקשורת), שאמר כך {ציטוט
מגלובס): "כשאתה נותן בראש לחברה - היא לא חוזרת על אותה הפרה. היא מבינה, שהרגולטור חם על זה, ואז אתה תקבל פחות תלונות".
מתברר, שהיקף
הפרות החוק ו
הרישיון של חברות התקשורת
עולה, ולא יורד. בדיוק
הפוך מדבריו של
שמילה מימון.
בנוסף, עולה (שוב) מהתביעה, שהמשרד
בכלל לא מטפל בתלונות אזרחים נגד חברות התקשורת (במקרה כאן, סלקום), ושולח את המתלוננים להתלונן אצל החברות עצמן. גם אם המתלונן התלונן קודם אצל חברת התקשורת, כפי שמשרד התקשורת דרש ממנו, והמתלונן קיבל מהחברה תשובה לא מספקת או לא נכונה,
המשרד מחזיר למתלונן בדיוק את אותה תשובה של החברה הנילונה, בלי לבדוק אותה ובלי להתייחס כלל לתלונה.
מה התייחסותכם לתביעה המצ"ב ולמשתמע ממנה?"
לא הצלחנו לקבל את תגובת משרד התקשורת, לא שלא ניסינו. ככל שתתקבל תגובה, נעדכן בהתאם.
שורה תחתונה: התביעה החדשה של
משה רוזנפלד מאשדוד מראה (שוב), שנמאס ללקוחות חברות הסלולר (במקרה כאן - סלקום) להיות שבויים של חברה סלולרית, שדוחפת את ידה לכיסם ככל העולה על רוחה, בניגוד לחוק ולתנאי הרישיון שלה, תוך גיבוי מפורש (וכתוב) של משרד התקשורת, משרד ממשלתי
שמעל בצורה מחפירה באמון הציבור ואמון הצרכנים והפך ל"מגן חברות הסלולר". האם לא הגיעה העת שהצמרת הזו ש
מעלה בתפקידה תפוטר לאלתר ע"י שר התקשורת, מה גם ש
שלמה פילבר "סוחב על גבו", פרשה ממש לא ברורה של צרות, מתפקידו הקודם בליכוד. אנו נמשיך ונעדכן את קוראינו מה התפתח בפרשה זו ובפרשות נוספות, שמתרחשות ממש כעת, בתחום הצרכני.
עדכון 23.7.17: האזרח
משה רוזנפלד הפסיד בתביעתו כנגד סלקום וישלם לסלקום 750 ש"ח, היות והשופט לא שוכנע מטיעוניו. פסק הדין המלא
מצוי כאן - למתעניינים. זה מה שקורה כשלא תובעים את סלקום בגישה ש
סיני ליבל הלך בה (ואחריו הלכו רבים וזכו וגם הוגשו כבר 3
תביעות ייצוגיות, בדיוק בנושא זה).