האם ישראל בדרך להפוך למדינת ה-VR?
מאת:
חיים חביב, 14.4.16, 19:29
אירוע סמסונג: תום עידן הטלוויזיה המסורתית: "בכל יום בו נפטר משתמש טלוויזיה נולד משתמש חדש בעולם ה-VR". מה זה VR ו-AR ומי הם 17 הסטארטאפים הישראלים בעולם ה-VR, שחשפו פיתוחיהם?
סמסונג ישראל ערכה היום במרכז הבינתחומי הרצליה, יום עיון מרתק לעוסקים בעולם המציאות המדומה ה-
Virtual Reality - VR והמציאות הרבודה ה-
AR -
.Augmented reality
בוקר הכינוס נפתח במפגש פתוח בין עיתונאים טכנולוגיים (המסקרים את התחום) ונציגי החברות, בהנחיית
אביב הוד, מנהל תוכן בסמסונג ישראל. המפגש דמה יותר לסוג של סיעור מוחות.
בתום סקירות קצרות של נציגי החברות, ניסו המשתתפים במסגרת דיון פתוח, להבין לאן מתקדם התחום, והאם ישראל אכן צפויה להפוך לאומת המציאות וירטואלית והמציאות הרבודה.
מהי מציאות וירטואלית?
מציאות מדומה
(VR) היא סימולציית מחשב (או סמארטפון) של סביבה, שמקנה למשתמש המחשב אשליה/תחושה, שהוא שוהה באמת בסביבה אותה מדמה המחשב, כמו לדוגמא - תנועה ברכבת הרים, טיסה או כניסה לגופו של האחר ('החלפת מין' וירטואלית). היישומים הנפוצים כיום, בראשית הדרך של ה-
VR, משמשים בעולמות הבידור (גיימינג), לימוד והדרכה (לדוגמא ביצוע ניתוחים וירטואליים ברפואה), ולאימון (סימולטורים לטייסים וללוחמים ועוד). הטכנולוגיה מאפשרת לדמות סביבות מציאותיות לחלוטין ואף להוסיף עליהן רבדי מידע (
AR) או לחילופין, לייצר ולדמות סביבה דמיונית לחלוטין.
ציוני דרך טכנולוגיים בעת האחרונה: רכישת הסטרטאפ
Oculus ע"י פייסבוק ב- 2 מיליארד דולרים. החברה פיתחה משקפי מציאות מדומה מתקדמים. לפעילות זו הצטרפו חברות ענק כמו:
Samsung, LG Google, HTC, Sony ו-
,Microsoft שהשקיעו מאות מיליוני דולרים בפיתוח משקפי מציאות מדומה ובתכנים, להדגמה. רק לאחרונה, הוצגו יישומים חדשניים בטכנולוגיית צילום ב-360 מעלות, בתמיכת ענקיות התוכן פייסבוק וגוגל (
YouTube). צילום בשיטה זו מאפשר, בסיוע משקפי תלת-מימד, מעין תחושה של "השתתפות בתוך הסרט" - סוג של חוויה חדשה, ייחודית ומרתקת לסרטונים ברשת.
לדעת מרבית המשתתפים במפגש, עולם המציאות המדומה נמצא במגמת תנופה בישראל (לפי הערכה, כ-40-50 חברות ומיזמים פעילים) ובעולם, ויגיע לשיאו - שימוש ביתי, כמעט בכל בית - כבר בתוך העשור הקרוב. כבר כיום, מאפשרות יצרניות סמארטפונים מובילות התנסות חווייתית בסרטי
VR בשימוש בטלפון הסלולרי, תוך הצבתו במתקן מיוחד המזכיר משקפיים, שנועד להדמיית המציאות בעיני הצופה.
אביב הוד, מנהל התוכן בסמסונג ישראל ויוזם האירוע: "הפתרונות, שסמסונג מציעה ליוצרים, הן בתוכן והן בטכנולוגיה, מסעירים ומרגשים אותם ואת הלקוחות. הכניסה הצפויה בקרוב של מצלמת
Gear360, שמאפשרת יצירה קלה במיוחד של תוכן וידאו עבור חובבנים ומקצוענים כאחד, תייצר ללא ספק קפיצה משמעותית בכמויות התוכן מסוג זה".
כפי שדווחתי –
כאן בחודש שעבר, במעמד השקת ה-
Galaxy S7 בישראל, הוכרז שיתוף פעולה ראשון מסוגו בארץ, בין חברת סמסונג לבין חברת הטלוויזיה בכבלים
HOT. במסגרת השת"פ הוכרזה אפליקציית
HOT VR , שמאפשרת לבעלי משקפי המציאות המדומה,
Samsung Gear VR, לצפות בתכנים איכותיים, לחוויית צפייה קולנועית ייחודית. לצד התוכן הקיים, תשלב
HOT צילומי 360 מעלות בסדרות חדשות אותן היא מפיקה והתוכן יהיה זמין ללקוחות הוט בעלי ה-
Gear VR.
כפי שדווחתי –
כאן, בראשית החודש חשפה
LG בישראל את משקפי מציאות מדומה המחוברים בכבל ייעודי ופועלים עם סמארטפון ה-
G5 בלבד. המשקפיים מאפשרים לבעליהם ליהנות מתוכן מציאות מדומה בכל זמן ובכל מקום. שלא כמו במכשירי מציאות מדומה אחרים, שמצריכים להתקין את הסמארטפון על המשקף, ה-
LG 360 VR פטור מכך. המכשיר מותאם לסרטי וידאו 360 מעלות, שצולמו במצלמת ה-
LG 360 CAM וגם לתוכן של
Google Cardboard ותכני
VR נוספים.
סטארטאפים ישראלים בעולם ה-VR
בין החברות, שנציגיהם נכחו במפגש:
Satera VR - עוסקת בהפקת
תכנים מתקדמים למציאות מדומה וגם שותפה לפרויקט המשותף של סמסונג ישראל וחברת הכבלים הוט,
Actiview 3D - עוסקת בתחום הבידור,
B-online - מפתחת פתרונות תוכן ותוכנה דיגיטליים בתחום
בריאות/תרופות,
Byondata - מפתחת פלטפורמה לניהול והנגשה של
תכני VR ובית יוצר לתכני
Virtual Reality ו-360 מעלות,
Compedia - מפתחת מערכת אינטראקטיבית, תוכן וטכנולוגיה במציאות מדומה ורבודה בתחום
החינוך וההדרכה. פרויקטים בולטים: תמ"ר - תנ"ך במציאות רבודה בעזרת טאבלט וסיור וירטואלי בבית המקדש,
Edge Marketing Technologies - מפתחת פיתוחים בטכנולוגיות
Virtual Reality, Augmented Reality, Video Games,
Gemsense - מפתחת מיצגי חוויות טבעיות ל
מחשוב לביש ואביזרי מציאות מדומה, כמו: ציור ביד חופשית עם חיישנים על הגוף,
משחקים ב-
VR - חרב / אקדחים / סימולטור נהיגה, שליטה על ממשקים באמצעות טבעת
,
Hoop - יוצרת הפקות ו
תוכן שיווקי בעולם המציאות המדומה,
HumanEyes Technologies - מפתחת פיתוחים ב-
Photographic 3D and computer vision,
Inception - מפתחת
VR entertainment content publisher and destination,
Inuitive - מפתחת פיתוחי תלת מימד ו
ראייה ממוחשבת עם התמחות במימוש
SoC,
Neurosteer - עוסקת בתחום
Brain activity sensing and interpretation,
OTM Technologies - מפתחת
עט אלקטרוני אוניברסלי למגוון פעולות הצבעה וכתיבה בעולם ה-
VR -
,Phree™
SideKick - מפתחת
משחקי VRלמובייל
,
SKYPRO - עוסקת ב:
צילומי 360, צילומים אוויר, צילומי אקסטרים, צילומי תלת, סטודיו, סיורים וירטואלים, צילומי מטריקס, יעוץ ביטחוני בעולם ה
רחפנים,
Total-Viz - מפתחת
משחקים, סימולטור לאימון\לימוד נהיגה,
Woojer - מפתחת פיתוח מבוסס טכנולוגיות חישה ומישוש עורי לה
תקנים לבישים -
Wearable Haptic device for enhancing any gaming and VR/AR experience.
מבט אל העתיד
מטבע הדברים, העוסקים בתחום הטכנולוגיה החדש הם אופטימיסטיים חסרי תקנה, כמרבית יזמי הסטארטאפים. הפעילים עימם שוחחנו משוכנעים, שהטכנולוגיה החדשה מובילה אותנו לקראת מהפכה של ממש ביישומי
VR לעולמות תוכן ומדיה. אחד מהם אף הגדיל לעשות וטען, שמסך הטלוויזיה המוכר לנו צועד לקראת סוף דרכו: "בכל יום בו נפטר משתמש טלוויזיה נולד משתמש חדש בעולם ה-
VR", אמר.
ד"ר
דורון פרידמן, ראש המעבדה לחקר מציאות מתקדמת בבית ספר סמי עופר לתקשורת, הבינתחומי הרצליה: "לאחר שנים של הבטחה עושה רושם, שמהפכת המציאות המדומה כבר כאן ונתמכת ע"י חברות בינלאומיות מובילות, שפועלות לשלב את הטכנולוגיה והתכנים לחיינו יותר ויותר. המעבדה לחקר מציאות מתקדמת בבינתחומי עוסקת בתחום כבר קרוב לעשור, ואנו שמחים לשתף פעולה עם סמסונג, שהיא פורצת דרך בתחום, ועם חברות נוספות, לצורך יצירת מוקד ייחודי של ידע אקדמי ומעשי, הוראה ומחקר, בתחום המרתק והדינמי של מציאות מדומה".
נקודה מורכבת לעניות דעתי, היא המישק האנושי. בכוחה של המציאות הווירטואלית ליצור במוח הצופה תעתועים וחזיונות שווא במציאות הנצפית, מדומה או ממשית. לעיתים עד כדי ערפול החושים. לא מעטים מבינינו, חוו תחושות של בחילה וכאב ראש במהלך התנסות חווייתית ביישומי טכנולוגיות
VR/AR או
3D. אלה דורשים בחינה וטיפול.