נשאלנו שאלה מעניינת ע"י ועד הבית של בניין מנתניה: האם ועד הבית יכול לחתום לסלקום, שפורסת סיבים לבתים ללא רישיון, על הסכמה לחיבור הבית לתשתית הסיבים של סלקום? מדובר בשאלה משפטית לא פשוטה, שכרגע גם מצויה בתהליך של "תביעה ייצוגית", שאושרה כנגד YES. גם פרטנר "באותה סירה". מדובר בחיבורי סיבים לבתים הכוללים שידורי טלוויזיה.
מאת:
אבי וייס, 2.8.18, 18:35
אחד מקוראינו המתמידים, שהוא גם יו"ר ועד הבית של בניין מגורים בנתניה, שלח לנו את השאלה הדחופה הבאה:
"נציגי סלקום עוברים בוועדי בתים חדשים בנתניה ומחתימים אותם על הטופס המצ"ב (נמצא בצילום כאן מצד שמאל. לחיצה על הצילום מגדילה אותו). האם זה חוקי? האם לתת יד לדבר הזה ולחתום?"
למי שלא יודע, במקביל למהלכים לרכישת אנלימיטד (כשהחדשות הטריות ביותר בנושא זה
נחשפו הבוקר כאן), סלקום פורסת סיבים לבתים בכמה איזורים בארץ, בעקבות התחרות, שפרטנר החלה בה (לגבי
פרטנר - נתייחס בהמשך הכתבה).
הפריסה של סלקום ממותגת עם אתר מתאים תחת השם "
סופר פייבר" ותיארנו את הפריסה הזו כבר כמה פעמים (למשל
כאן ו
כאן). כאן נתייחס
רק לטופס, שיו"ר ועד הבית מנתניה מתלבט אם לחתום עליו.
מדובר
בסוגיה לא פשוטה מבחינה משפטית, שכן סלקום פורסת סיבים
ללא כל רישיון (למה? הסברים מפורטים יש למכביר באתר זה, למשל:
כאן,
כאן,
כאן,
כאן,
כאן ו
כאן, למי שמתעניין בפרטים. למה משרד התקשורת לא מטפל בזה? הסבר
כאן).
חוק התקשורת מכיל פרק מיוחד לנושא של פריסת תשתיות תקשורת (לרבות סיבים וציוד תקשורת מכל סוג) בבניינים בישראל, וסלקום
לא עונה לשום סעיף בפרק הזה ["סימן ג': פעולות במקרקעין פרטיים"], גם בגלל שאין לה רישיון לשירות הזה של פריסת סיבים לבתים וגם בגלל הגדרות רבות הקיימות בחוק הזה וגם בתקנות התקשורת, שסלקום אינה עונה להן. זה כולל, למשל, צורך בהסמכה מפורשת משר התקשורת לעובדי וקבלני סלקום להיכנס עם ציוד תשתית תקשורת למקרקעין פרטיים.
בנוסף לאי החוקיות של הפריסה הזו של סלקום (ולכן הטופס הזה, שמצוי כאן בצילום למעלה משמאל, הוא לא חוקי), יש בטופס הזה
עוד בעיה חוקית קשה. הוא כולל סעיף, שוועד הבית
ישלם על החשמל של הציוד של סלקום, בלי תלות בכלל אם לסלקום יהיו לקוחות באותו בניין.
בדיוק בנקודה הזו (על פי הודעת קבוצת בזק לבורסה מהיום -
כאן), בית המשפט המחוזי בת"א
אישר תביעה ייצוגית כנגד YES, על כך, שהיא קיבלה דרך ועדי הבתים את התשלום הכספי על צריכת החשמל לציוד שלה שהותקן בבניינים בכל הארץ, גם ממי שהוא איננו לקוח של YES (כלומר: כלל הדיירים שילמו על עלות החשמל של ציוד YES, גם כשהם לא לקוחות של YES).
כלומר: זה לא מספיק שוועד הבית (או חברת הניהול של הבניין - אם יש) חותם על ההסכמה הזו לסלקום. הוועד חייב להעביר החלטה ברוב המתאים באסיפת הדיירים, שכל הדיירים יסכימו לשלם על החשמל של הציוד של סלקום, גם אם הם אינם לקוחות סלקום ולא ייהיו לקוחות של סלקום אי פעם. יש לעגן את הנקודה הזו בהסכם עם סלקום, בצורה ברורה ומפורשת, רק אחרי אישור אסיפת הדיירים (אם יינתן אישור כזה). אם לאו, סלקום
אמורה לשלם מכיסה גם על החשמל של הציוד שלה, לוועד הבית.
עצה לא פחות חשובה ליו"ר ועד הבית וגם
לכל הדיירים: לפני שמזמינים שירות חדש מספק תקשורת מסוים, מומלץ לבדוק מה תהיה
רמת השירות שתקבלו מאותו ספק תקשורת. זאת, כדי לא להיות מופתעים וחסרי אונים, כשיש צורך בשירות של אותו ספק. נתונים מדויקים על רמת השירות של 10 הספקים הגדולים בישראל
אפשר לקרא כאן.
מה קורה עם פרטנר?
בדיוק
אותו דבר. יתרה מכך, בגלל שפרטנר מתקדמת בהרבה בפריסה שלה ברחבי הארץ, שלחתנו ביום 1.8.18 את השאלה הדחופה הבאה לצמרת משרד התקשורת:
"אזרח [בשם אופק כפיר] ביצע מיפוי של פריסת הסיבים לבתים של פרטנר:
https://gist.github.com/computerboy0555/086eb2203d16e26c17040d2f64a44a3f
עולה שמדובר
בתופעה רחבה ביותר!
הכיצד כל זה מתבצע
ללא כל רישיון מתאים וללא Open Access לכל ספקי האינטרנט?"
תגובה טרם קיבלתי. ככל שאקבל, אעדכן בהתאם.
בנוסף, אזרח עירני וקורא ותיק שלנו שלח את השאלה הבאה למשרד התקשורת:
"שלום רב,
משרד התקשורת פרסם לאחרונה על שימוע בנוגע ל-
IBC [אנלימיטד] באתר משרד התקשורת
כאן,
בעמוד 16 בשימוע על
IBC נכתב:
"חלופה א' – ביטול חובות הפרישה החלה על חברת
IBC .הרציונל העומד מאחורי חלופה זו היא כי אין אח ורע בעולם לחובת פרישה אוניברסלית לתשתית תקשורת נייחת שלישית. יתרה מכך, במבחן התוצאה היתרון בעלויות הפרישה על גבי רשת החשמל התברר כמינורי ועד כה, ב-5 שנות פעילות החברה עדיין לא הצליח לבוא לידי ביטוי.
בנוסף, קיימות כיום קבוצות תקשורת חזקות בישראל הפורשות תשתיות סיבים על גבי התשתית הפסיבית של בזק ואין מהן דרישה לפרישה כלשהי, לא כל שכן דרישה לפרישה כלל-ארצית."
אני מניח שזה ידוע במי מדובר -
פרטנר וסלקום, אשר פורסות סיבים לבתים.
לפי המדיניות הכתובה הזאת משנת 2000:
כאן, הייתי מעוניין לקבל בתגובה להודעה זו [שלי], את
הקישורים באתר משרד התקשורת לרישיונות של פריסת סיבים לבתים של החברות הללו (פרטנר וסלקום).
תודה על המענה,
ליאב"
תגובה
ליאב טרם קיבל. ככל שתתקבל תגובה, נעדכן בהתאם.
קוראינו כבר מבינים, שתגובות לא נקבל,
כי אין רישיונות...
ככה ההפקרות בשוק התקשורת חוגגת.
אגב, בעולם הרחב יש פתרונות טובים לחיבור בתים לפס רחב מאוד, שלא דרך סלילת סיבים פיזית לבתים. זה
מפורט למשל כאן. בישראל, זה עדיין לא קיים (יש ניסויים, זה הכל).
להפר חוק -
זה הכי קל. אין
שום מדינה בעולם שהפטנט הזה (של כאוס רגולטורי) - עובד
ומצליח.
ככה נראה
משרד התקשורת הישראלי מודל 2018.
שורה תחתונה
אין בשום מדינה בעולם "הגנת ינוקא" והתעלמות מכל החוקים והתקנות, כמו שיצר
שמילה מימון, בתמונה משמאל
, במו ידיו, כמתואר
על ידו בבהירות
בראיון בגלובס, על חברות תקשורת ענקיות ובעלות תשתיות מגוונות דוגמת סלקום, שנמצאת בשוק התקשורת הישראלי מזה למעלה מ-
24 שנה (ופרטנר הנמצאת בשוק
למעלה מ-19 שנה).
לא פלא, שישראל הידרדרה
לתחתית הרשימה של הפס הרחב בעולם, גם בתחום הסלולרי ובמדידה הטרייה של
Speedtest (
כאן) ישראל הידרדרה (במקום להשתפר כמו שקורה
בכל העולם המערבי ואף הערבי)
למקום 55 בהשוואה העולמית.
משרד התקשורת הישראלי ממשיך להתנהל, גם תחת המנכ"ל החדש (יחסית) נתי כהן, שכבר זיהינו, שכמעט מיומו הראשון, הוא הפך ל"שפוט" של מנהלי חברות התקשורת ואת הציבור (ונציגיו המוסמכים) הוא לא רוצה (או לא מעוניין) לשמוע ולפגוש. למרות הגדרת תפקידי משרד התקשורת, בישראל - משרד התקשורת "עובד בשירות הטייקונים, 'המקורבים לצלחת', המנכ"לים של הגופים המפוקחים והלוביסטים".
זו בדיוק הסיבה מדוע הידרדרנו שוב בתלילות במדד UN E-Government Survey 2018 ממקום 20 למקום 31, ומדוע אין אצלנו עדיין (וגם לא תהיינה בקרוב) רשתות סלולר 5G. מהדו"ח הטרי מארגון GSA, נכון ל-27.7.18 (הדו"ח המלא כאן, למתעניינים) עולה, שלא פחות מ-154 מפעילי סלולר בעולם ב-66 מדינות החלו בהתנסות והפעלת רשת 5G. לא פחות מ-66 מפעילי סלולר מ-37 מדינות כבר החלו במתן שירותים מסחריים לציבור ברשתות של 5G.
רק לפני 2 עשורים ועד לפני כעשור,
היינו "בצמרת הליגה העולמית" בפס הרחב הקווי והנייד. קשה להאמין, אבל אלו העובדות היבשות,
המדברות בעד עצמן.