דו"ח מרתק של דואר ישראל על הסחר המקוון ב-2020
מאת:
מערכת Telecom News, 19.1.21, 13:10
מאילו אתרים בינ"ל וישראליים הזמנו ב-2020? כמה כסף הוצאנו בקניות באתרים הללו? מה קנינו? מהו דירוג הערים המובילות בהזמנת חבילות ב-2020? (עיר במרכז ו-2 ערים בפריפריה הובילו בהזמנת חבילות לנפש).
מנתוני מכון המחקר "שילוב
"I2R בסקר, שנערך בינואר 2021 עבור חברת דואר ישראל, במדגם ארצי מייצג בקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת, שקנו בשנה האחרונה ברשת (לא כולל מוצרי מזון והזמנת אוכל במשלוחים) במסגרת סקר אומניבוס אינטרנטי, שנערך בקרב מדגם מפאנל גולשי האינטרנט
iPanel המקיף 130,000 איש, והגדול בישראל עולה, ש-2020 הייתה בסימן מגפת הקורונה, שהשפיעה משמעותית על הרגלי הצריכה של הציבור בישראל.
מנתוני "דוח הסחר המקוון 2020 של דואר ישראל", שהתפרסם היום עולה, שב-2020 נמסרו בישראל כ-50 מיליון חבילות, שהוזמנו מחו"ל במשקל כולל של כ-14,800 טון, ירידה של כ-26.5% בכמות, מול כ-68 מיליון חבילות מחו"ל שנמסרו ב-2019. זו השנה הראשונה מזה עשור בה כמות החבילות נמוכה משמעותית משנה קודמת, ודומה בכמות להזמנות ב-2016.
מנתוני דואר ישראל עולה, שחודש ינואר 2020, טרום הקורונה, היה החודש היחיד, שכמות הפריטים, שהוזמנה בו, היתה דומה לינואר 2019. מאז פברואר 2020 ואילך ובחודשים מרץ ואפריל עם התפרצות הקורונה בעולם, חלה ירידה משמעותית בהזמנת חבילות מחו"ל, וזאת עקב אי הוודאות הכלכלית והעסקית במשק, העיכובים בטיסות, הסגר הראשון בארץ והמעבר לעבודה מהבית.
בחודש מאי השנה חלה התאוששות מתונה בהזמנת חבילות, ככל הנראה בעקבות סגירת חלק מהחנויות והקניונים והפיכת ההזמנות ברשת לאופציה המרכזית לקניות, על רקע חילופי העונות. עם זאת, עדיין היקף ההזמנות היה נמוך יותר מחודשים מקבילים ב-2019. בחגי הקניות, בחודשים נובמבר ודצמבר 2020 הוזמנו כ-15 מיליון חבילות מחו"ל, נתון שעבר במעט את חגי הקניות של 2019.
Ali Express הוא אתר הקניות הפופולרי בקרב הקונים ברשת בחו"ל (60%), אתר
SHEIN הסיני נכנס השנה לראשונה לדירוג, הישר למקום השני (30%) ואחריהם:
ebay (29%),
Amazon (21%) ו
Next- (21%). סין, ארה"ב ובריטניה הן המדינות המובילות מהן הוזמנו חבילות ב-2020.
עוד עולה מהסקר, שהאתרים הישראלים המובילים לקניות ברשת ב-2020 הם: סופר פארם (24%), טרמינל
,(18%) X עזריאלי. קום (15%), וואלה שופס (13%) וקסטרו
.(11%)
מהדו"ח עולה, ש-88% מהקונים ברשת בשנה האחרונה ציינו, שקנו ב-2020 מאתרים בחו"ל, לעומת 56%, שציינו, שקנו באתרים ישראליים. עוד עולה מהסקר, ש-74% מהאוכלוסייה היהודית הבוגרת עורכים קניות ברשת באתרים ישראליים או בינלאומיים (בסקר לא נכללו הזמנות מזון ומשלוחי מזון), כאשר 67% קונים מאתרים בחו"ל, 54% קונים מאתרים ישראליים, ו-47% קונים גם באתרים ישראלים וגם באתרים בינלאומיים.
מהסקר עולה ש-80% מבני 30-49 אמרו, שהם קונים ברשת, לעומת 68% מבני 50+.
80% מהקונים ברשת הם בעלי השכלה גבוהה, כאשר 84% מהקונים ברשת מגדירים את עצמם כבעלי הכנסה מעל לממוצע.
באתרים ישראלים קונות יותר נשים (59% לעומת 50% גברים) ויותר בעלי השכלה גבוהה מבינונית (61% לעומת 44%). באופן מפתיע יש יותר בני 30-49 הקונים באתרים בחו"ל מאשר בני 18-29.
מהסקר עולה ש-76% מהקונים באתרים בחו"ל הם בני 30-49, לעומת 65% מבני 18-29 ו-56% מבני 50+.
דירוג הערים המובילות: פתח תקוה - מובילה בהזמנת חבילות ביחס לגודל האוכלוסיה. תל אביב מובילה בכמות החבילות שהוזמנו ב-2020
מתוך כ-50 מיליון חבילות, שנמסרו השנה בכל הארץ, כ-30 מיליון חבילות נמסרו ב-20 הערים הגדולות: פתח תקוה מובילה לראשונה בהזמנת חבילות ביחס לגודל האוכלוסיה, עם כ-2.9 מיליון חבילות, כאשר כל תושב פתח תקוה הזמין השנה מחו"ל 11.8 חבילות בממוצע. כרמיאל מדורגת במקום השני עם כ-540 אלף חבילות, ובמקום השלישי עפולה, שתושביה הזמינו השנה כ-605 אלף חבילות מחו"ל.
תל אביב ממשיכה להוביל את דירוג הערים בכמות החבילות, והיא העיר שתושביה הזמינו הכי הרבה חבילות ב-2020 עם כ-4.7 מיליון חבילות. ביחס לגודל האוכלוסיה, תל אביב דורגה השנה במקום הרביעי, עם 10.1 חבילות לתושב, לעומת 2019, אז דורגה במקום השני ביחס לגודל האוכלוסיה. אחרי ת"א מצויות ירושלים וראשון לציון.
העצמאות והציונות באשדוד הם הרחובות המובילים בהזמנת חבילות באופן כמותי, אחריהם רחוב הזמיר בנהריה, רחוב הר הצופים בעיר רחובות, ורחוב יעל רום בפתח תקוה.
השנה הוצאנו הרבה על קניות ברשת: 46% מהקונים באתרים ישראליים קנו ביותר מ-1,000 שקל ב-2020. 28% מהקונים באתרים בינלאומיים קנו ביותר מ-500 דולר השנה:
למרות הירידה בהזמנות ואי הוודאות העסקית, 22% מהקונים באתרים ישראליים ציינו בסקר, שהם מעריכים, שהיקף הקניה שלהם ב--2020 באתרים בארץ היה עד 500 ש"ח בשנה, 23% הוציאו בין 500 ש"ח ל-1,000 ₪, 19% הוציאו בין 1,000-2,000 ש"ח, 11% קנו בין 2,000-3,500 ש"ח, 7% קנו בין 3,500-5,000 ש"ח, 9% קנו מעל 5,000 ש"ח, כש-8% לא ידעו להעריך.
27% מהקונים באתרים בחו"ל ציינו בסקר, שההוצאה הכספית שלהם במהלך 2020 מאתרי אינטרנט בחו"ל היתה עד 100 דולרים, 36% קנו בין 100 ל-500 דולרים, 18% קנו בין 5,000-1000 דולרים ו-10% קנו מעל ל-1,000 דולרים, כאשר 8% לא ידעו להעריך את היקף הקניה.
הקטגוריות הפופולריות, שהישראליים קנו ב-2020 באתרים בארץ ו/או בחו"ל היו: ביגוד (73%), הנעלה (41%), קוסמטיקה, בישום ואיפור (35%), מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לבית (35%), גאדג'טים (33%), כלי בית (32%), סמארטפונים ואביזרים לטלפון (32%) ואביזרים וקישוטים לבית(31%) .
כשנשאלו בסקר על הקטגוריה העיקרית, שנרכשה ב-2020, ציינו הנשאלים במקום הראשון את הביגוד בפער ניכר מול קטגוריות אחרות - 40%. נשים ציינו, שהן קונות בעיקר בגדים ברשת (85% לעומת 60% מהגברים),82% מבני 18-49 לעומת 62% מבני 50+.