גישה ייחודית של מאזדה לרכב אוטונומי המחפשת מיזמים, יזמים, מפתחים וטכנולוגיות ישראליות בעולם הרכב
מאת:
אבי וייס, 26.9.16, 17:20
בלעדי: מה קונצרן המכוניות הענק מאזדה מחפש בישראל? למה מאזדה לא מאמינה ברכב אוטונומי? חשיפה בלעדית.
"אנו מאוד צמודים וקשובים ללקוחות שלנו ואלה - הנהגים. אנו בטוחים, שגם ב-2020 יהיו נהגים על הכביש", מתאר
Hiroshi Kajiyama, מנהל הפרויקטים בחטיבת שירות הלקוחות
מאזדה. "יש כיום נטייה בעולם יצרני הרכב לעבור לקישוריות
Online עם הלקוחות וכלי הרכב. אולם, רוב היצרנים בעולם לא יודעים איך לעשות את זה נכון או בכלל. הם מתרכזים בפיצ'רים של המכונית, במקום להתרכז בצרכים של הלקוחות".
קיימתי ראיון בלעדי עם
Hiroshi Kajiyama (בתמונה), כדי לשמוע על מימוש הרעיון של "מכונית אוטונומית למחצה" (
Semi-Autonomous Vehicle) ועל הענן של מאזדה המחובר עם לקוחותיה וכלי הרכב מתוצרתה.
Hiroshi Kajiyama הגיע לישראל כחלק ממשלחת של 18 מנהלים בכירים מהתעשייה המסורתית ביפן (חלק מהקבוצה נמצאת בתצלום בתחתית הכתבה), שהיו אורחים של
Samurai House in Israel, אקסלרטור יפני בישראל, שנולד מיוזמתו של המשקיע והיזם היפני הייחודי -
קן סמוראי, ו
הסניף בישראל מנוהל ע"י
יוני גולן.
המטרה העיקרית של המשלחת: למצוא מיזמים וטכנולוגיות ישראליות מלהיבות, שיסייעו לתעשייה המסורתית ביפן לצעוד קדימה, להוביל ולהתחדש.
בין חברי המשלחת היו מנהלים מ:
JAL (חברת התעופה היפנית), אולימפוס, מאזדה ובנק
Mizuho. ברגע האחרון הצטרף לקבוצה דיקן
אוניברסיטת וואסדה היוקרתית, שתחום ההתמחות שלו הוא:
Cognitive Computing (מחשוב קוגניטיבי). מה שמשותף לכל חברי הקבוצה: כולם בקיאים ועוסקים ב-
Cognitive Computing.
שאלה: מה תפקידך בתאגיד המכוניות היפני מאזדה?
Hiroshi Kajiyama: "אני עובד כבר כמה שנים טובות במאזדה. עד פברואר 2016 טיפסתי לצמרת ארגון המו"פ של מאזדה ועסקתי בפיתוח של
מאזדה 6. הוצע לי להתקדם לתחום, שאותו אני מכיר ואוהב, וזה תחום הקישוריות. המדובר בקישוריות עם הלקוחות ועם כלי הרכב.
למאזדה יש מוצרים טובים. אבל לא פחות חשוב מטיב המוצר, זה הקשר עם הלקוחות.
לכן, פיתחנו במאזדה תכנית, שכל רכב חדש, שיוצא ממפעלי הייצור שלנו, מקבל תכנית שירות
Online, שמחוברת לענן שלנו. ברגע שיש למכונית בעלים, הוא מתחבר גם כן לענן. המערכת משדרת באופן שוטף מידע על הנהג ונהיגתו, כמו גם על המכונית ומצבה.
לתחום הזה יש לנו צוות של
Big Data האוסף את כל המידע, שנצבר בענן מהלקוח ומהמכונית, ומבצע פעילויות אוטומטיות לטובת כל לקוח.
עיקר השירות שלנו הוא השימוש ב-
Big Data כדי לעזור ולהכווין את הלקוחות. זה מאוד חשוב ללקוחות ולנו. אני עומד כיום בראש החטיבה המספקת את השירות הזה בכל העולם והנהלת מאזדה רואה חשיבות עצומה לרמת השירות, שאנו נותנים ללקוחות שלנו, שירות שכולו
Online ובענן".
שאלה: איך המידע נאסף מהמכונית ומגיע לענן כשהמכונית בנסיעה?
תשובה: "אנו משתמשים ונשתמש ב-2 מערכות ברכבים שלנו:
1) מערכת
TCM (ר"ת:
(Transmission Control Module חדשה, מערכת שכרגע ב-
POC (הוכחת היתכנות) ושתהיה בקרוב בכל מכונית חדשה שלנו.
2) אנו משתמשים בשיטה הטובה ביותר, שהוכיחה את עצמה ברכבים הקיימים שלנו: חיבור בבלוטוס' (
Bluetooth) מהרכב לסמארטפון של הנהג ומשם זה משודר ברשת הסלולר לענן שלנו.
ככלל, יש לנו 2 שיטות של איסוף מידע מהרכב: איסוף בזמן אמת ואיסוף לא בזמן אמת, שאז המידע נשלח בבת אחת, למשל כשהרכב נכנס למוסך, או למרכז שירות. במצב של איסוף מידע בזמן אמת, המידע נשלח בקצב של מסר מידע אחד לכל דקה. רשת הסלולר מתאימה לקצב הזה, בלי כל בעיה.
המכשיר הסלולרי של הנהג אוסף את המידע מהמכונית, את מצבה, את צורת הנהיגה של הנהג, אוסף נתונים נלווים כמו
GPS, הכל נצבר ומשודר מהסמארטפון לענן. אם אין אינטרנט באיזה קטע של הנהיגה, המידע נצבר בסמארטפון עד שיש שוב חיבור אינטרנט סלולרי ואז הכל משודר לענן".
שאלה: איך אתם מגינים על שטף המידע האדיר הזה שנצבר בענן שלכם מכל המכוניות מתוצרת מאזדה?
תשובה: "יש לנו למעשה 2 מערכות מידע מקבילות: מערכת מידע על הלקוחות, למשל: שם הלקוח, הטלפון שלו, הכתובת שלו וכיו"ב ויש מערכת מידע על הרכב.
אנו מפרידים בבסיסי הנתונים שלנו בין 2 המערכות, בגלל הצורך בשמירה על הפרטיות. כל מערכת מוגנת בפני עצמה בכלים הטובים ביותר הקיימים כיום בשוק".
שאלה: אילו שירותים אתם נותנים במערכת הזו לנהג?
תשובה: "המטרה שלנו לעזור לנהג בכל תחום. אנו בעיקר עוזרים לו לנהוג יותר טוב. אם אנו רואים, שהנהג עושה הרבה שגיאות בנהיגה שלו והטיפים, שאנו שולחים לו לסמארטפון, לא בדיוק עוזרים, אזי אנו ממליצים לנהג להגיע לאחד ממרכזי השירות שלנו, שם יש לנו מורי נהיגה מוסמכים, שיעזרו לו לשפר את הנהיגה. זה שירות שלנו לנהגים המוכיח את עצמו: שיפור נהיגה עם מורי נהיגה שלנו. זה מפחית בברור את כמות תאונות הדרכים של מי שנוהג במאזדה.
בנוסף לדאגה לנהג, אנו דואגים גם לתקינות הרכב שלו. אנו מוצאים אילו טיפולים הרכב צריך לבצע, למשל החלפת שמן או החלפת מצבר. אנו שומרים על הרכב מרחוק ועוקבים אחרי כל פרט ברכב, כולל לחץ אויר בצמיגים, מצב הבלמים, מצב האורות וכיו"ב.
דבר נוסף חשוב לא פחות: אם יש תאונה, אנו יכולים לתת לנהג עזרה יותר מהירה מכל דרך אחרת, כי אנו מקבלים חיווי מהמכשור הקיים ברכב על כך, שיש תאונה. אנו יודעים בדיוק היכן הרכב ויכולים לשלוח במהירות לנהג צוותי עזרה וחילוץ. זה הוכיח את עצמו כבר בתאונות לא מעטות".
שאלה: לאן המערכת הזו מתפתחת?
תשובה: "אנו מעוניינים לפתח במערכת שלנו שירותים ייחודיים, עם תכנים הייחודיים למאזדה, תכנים, שיספקו ערך מוסף ייחודי ללקוחות שלנו. זו בדיוק הסיבה שהגעתי לישראל.
ממה שכבר הספקתי לראות, יש בישראל הרבה פתרונות מעניינים בעולם הרכב. בישראל יש המון טכנולוגיות מתקדמות ולכן אני מחפש כוחות מקומיים כאן בישראל, שיוכלו להציע לנו פתרונות מתאימים ושנוכל להטמיע את הפתרונות הללו במערכת שלנו ביפן.
אנו מחפשים בעיקר פתרונות לרכב שמחובר
Online לענן, מה שייתן שירות טוב יותר לנהג, שזה הלקוח שלנו".
שאלה: מה הספקת לראות בישראל?
תשובה: "מאז שהגעתי, בסיוע בית סמוראי, הם הפגישו אותי כבר עם 15 סטארטאפים ישראליים. זה מאוד הרשים אותי ואני אמשיך לבדוק את השוק כאן, מה מתאים לצרכים שלנו.
בעקבות מה שראיתי כאן החלטתי, שביחד עם 'בית סמוראי בישראל' נארגן תחרות - האקתון בשנה הקרובה, כאן בישראל, לסטארטאפים שיפתחו פתרונות על המערכת שלנו. אנו נספק את תשתית המחשוב והכלים לפיתוח והיזמים יתחרו מי מפתח את הפתרון הטוב ביותר על המערכת הזו".
שאלה: כל העולם מדבר כיום על רכב אוטונומי ויש כמה רכבים כאלה, שכבר נמצאים בשלבי
POC בכמה מדינות בעולם, כולל ביפן. מה עמדת קונצרן מאזדה בתחום הזה? האם למאזדה יהיה ב-2020 רכב אוטונומי?
תשובה: "התשובה היא
לא. קו החשיבה שלנו
שונה לגמרי.
אנו עושים הכל כדי שהנהגים יהיו יותר טובים. אולם, לא אנו ולא הנהגים
לא רוצים להוציא את הנהגים מתחום נהיגת הרכב על הכביש.
אנו לא מתעלמים מהרכב האוטונומי ואנו גם כן מפתחים רכב אוטונומי. אבל זה לעתיד
הרחוק מאוד. אנו בטוחים, שבעשור הקרוב עדיין אנשים
ירצו לנהוג במו ידיהם.
הנהיגה היא כיף וחוויה לרוב הנהגים. החוויה הזו משתפרת כל הזמן, כי הרכבים משתפרים והכלים לעזור לנהגים משתפרים. אנו לא רואים את הנהגים מוותרים כל כך מהר על חוויית הנהיגה. יש לנו גישה אחרת לגמרי בתחום הזה משאר היצרנים והיזמים, שרצים במהירות לכיוון של רכב אוטונומי מלא".
שאלה: מה הגישה של מאזדה לתחום הרכב האוטונומי?
תשובה: "אנו דוגלים בגישה של ה-
Semi-Autonomous Vehicle. כלומר: הרכב יהפוך לאוטונומי
רק כאשר יש בעיה עם הנהג. למשל: הנהג מתעלף, מקבל התקף לב, חש עייפות חזקה ועיניו נעצמות, לפתע הוא לא מרגיש טוב.
ברגע שהחיישנים ברכב ירגישו, שהנהג מאבד שליטה על הרכב, המערכת האוטומטית תיכנס לפעולה ותנהג את הרכב אוטומטית עד למקום מבטחים. זה המשמעות של רכב חצי אוטונומי.
כלומר:
חוויית הנהיגה תישאר. זו האסטרטגיה שלנו לרכב אוטומטי,
שייכנס לפעולה רק כשהנהג לא מתפקד או לא מסוגל לנהוג. ממה שאנו רואים ואוספים מידע מהנהגים, הרוב המוחלט מאוד נהנים לנהוג והם לא יוותרו בקלות על הנהיגה ברכב שלהם".
שאלה: יש לכם פתרון בתחום הרכב החשמלי?
תשובה: "כן. אנו מפתחים ומייצרים גם רכב חשמלי, בעיקר לשוק האמריקאי. אולם, לרכב החשמלי יש בעיות לא פשוטות. רכב הנוסע על דלק הוא הרבה יותר יעיל ויותר נוח לתחזוקה. הבעיות של המצבר, טווחי נסיעה והטעינה, טרם נפתרו".
שאלה: מה החלום המקצועי שלך?
Hiroshi Kajiyama: "שכל אחד יאהב את מאזדה ב-2020. אנו מעוניינים להיות מובילי שוק וסוללי הדרך בשוק הרכב לגישה של 'רכב חצי אוטונומי'.
אני בכוונה אמרתי 2020, כי בשנת 2020 תהיה חגיגה גדולה של 100 שנה למאזדה. אני מזמין את כולם להגיע לעיר הירושימה, שם נמצא המטה של מאזדה, ולהצטרף לחגיגות שלנו.
החגיגות הללו תיערכנה במקביל לאולימפיאדה, שתתקיים בטוקיו ב-2020. כך, שאני מאמין, שתיירים ומבקרים רבים יגיעו ליפן ב-2020. אני מזמין כל אחד להגיע לא רק לטוקיו לתחרויות הספורט, אלא גם לבוא אלינו ולחגוג יחד אתנו את ההצלחה רבת השנים שלנו".
בתמונה: חלק ממשלחת הבכירים מהתעשיות המסורתיות הגדולות ביפן המבקרת בישראל לאתר טכנולוגיות ומיזמים מתאימים ומלהיבים: במרכז התמונה מלפנים בחולצה הכהה עם הבוהן למעלה:
קן סמוראי, ממש מאחוריו:
יוני גולן, המארחים של המשלחת.