גוגל שוב משנה את החוקים - תוצאות מותאמות אישית למיקום המחפש בארץ
מאת:
און יבין, 24.1.15, 18:00
בעקבות העדכון האחרון, רוב בעלי העסקים והאתרים יצטרכו להשקיע משאבים שונים בהתאמת האתר שלהם למציאות החדשה. ייתכן, שהלוקאליזציה של גוגל מסמנת מגמה לפיה עסקים מקומיים יצמחו יותר מעסקים בפריסה רחבה.
2014 מסתיימת, 2015 יוצאת לדרך, וכפי שבני אדם רבים נוהגים לציין התחלה חדשה עם החלטות חדשות, כך גם גוגל מתהדרת בעדכון אלגוריתם חדש, חשוב במיוחד: מעכשיו תוצאות החיפוש תותאמנה ספציפית למיקום של המחפש. כלומר, אם לדוגמה, בדיוק באותו רגע מישהו בבאר שבע ומישהי בחיפה מקלידים בתיבת החיפוש של גוגל את הביטוי "אופניים חשמליים", הם לא בהכרח יקבלו את אותן תוצאות ולמעשה אף סביר להניח, שרשימת האתרים, שתוצג בפניהם תהיה
שונה.
בארה"ב ובקנדה, אגב, עדכון האלגוריתם לפיו התוצאות מותאמות אישית למיקום המחפש נמצא בתוקף זה מכבר, וליתר דיוק מאז 2005, השנה שבה החלה גוגל להתייחס למיקום המחפש כפרמטר בולט מבחינת דירוג תוצאות החיפוש.
האם השינוי משפיע על כל החיפושים?
לא בהכרח. תיאורטית, כל החיפושים, שיבוצעו מעתה ואילך בישראל יושפעו מהמיקום של המחפש. כך לדוגמה, חיפוש שנבצע אצלנו בבית, יציג תוצאות שונות מאלה שנקבל אם נבצע את אותו חיפוש בדיוק במשרד, או כשאנחנו נמצאים בעיר אחרת.
יחד עם זאת ישנם ביטויים, שעבורם אין משמעות למיקום, ועל כן גם לאחר השקתו של העדכון החדש, התוצאות תישארנה אחידות בכל רחבי ישראל. למשל, אם נחפש "לימודים", "עיצוב מטבחים" או "בנימין נתניהו" סביר להניח, שלמיקום לא תהיה השפעה.
במקרים אחרים ההבדלים בין תוצאות החיפוש במקומות שונים יהיו צנועים יחסית. במיוחד כך הדבר עבור חיפושים של שירותים או מוצרים בהם למיקום ישנה השפעה, אבל היא מוגבלת. דוגמאות לכך הן "טיפול בדיקור סיני" ו"מכונת כביסה". סביר להניח, שבלי קשר למקום החיפוש, ישתבצו במקומות הראשונים אתרים חזקים, והשפעת המיקום תבוא לידי ביטוי בחלקו התחתון של הדף הראשון, שבו יוצגו אתרים רלוונטיים, שהם חזקים בעיר הספציפית, שבה מתבצע החיפוש.
איך תדעו איפה אתם ממוקמים לאחר העדכון?
גם אם האתר שלכם היה עד עכשיו במצב מצוין, אינכם יכולים לנוח על זרי הדפנה, ובפרט חשוב לבחון מה המצב שלו לאחר העדכון, ומהו המיקום שלו ביחס למילות מפתח כאלה ואחרות בכל עיר רלוונטית מבחינתכם.
על מנת לעשות זאת, עליכם לפתוח בגוגל כרום חלון גלישה בסתר (
Incognito), לפתוח בדף תוצאות החיפוש את הלשונית "כלי חיפוש" ושם לבחור עיר ספציפית.
התחזקות האינדקסים וגם דפים "ספאמיים"
על סמך ממצאים ראשוניים, המרוויחים הגדולים בעקבות העדכון, שחתם את 2014 הם אתרי האינדקסים: ככל שהחיפוש כללי יותר, כך יותר אתרי אינדקסים משתלטים על הדף הראשון, וכך למשל מי שמחפש "אינסטלטור" עלול לגלות, שרוב רובן של התוצאות הן אתרים שכאלה, שלא בהכרח מעניקים לו ערך מוסף. אחת הדרכים להגיע למידע רלוונטי יותר ולבעלי מקצוע איכותיים היא למקד את החיפוש . למשל, במקום סתם "אינסטלטור", לחפש "אינסטלטור איתור נזילה בקירות" או "אינסטלטור הוצאת שורשים מביוב" וכו'.
גם אתרים בעלי דפים "ספאמיים" באופיים עלולים להתחזק כתוצאה מהעדכון. שכן, אם למשל, מאמן כושר פרטי יצר אתר, שבו דפים לפי ערים, זהים כמעט בתוכנם כשרק הכותרת ואולי קצת טקסט משתנה ("מאמן כושר אישי בתל אביב", "מאמן כושר אישי בהרצליה", "מאמן כושר אישי ברמת גן" וכו'), הרי שכעת הוא עשוי ליהנות מיתרון על פני מתחרה, שהשקיע בתוכן איכותי באמת.
מאחר שבשנים האחרונות גוגל נלחמת בכל כוחה, וכוחה כמובן רב, בספאם על סוגיו השונים, בהחלט ייתכן שהיא תיתן את הדעת על התופעה הנ"ל (ובפרט להילחם בה באמצעות עדכון פנדה). בנוסף סביר להניח, שלאחר העדכון הראשוני גוגל עוד תבצע התאמות שונות בהתאם לפידבקים מהגולשים.
ההשקעה הנדרשת מבעלי עסקים ואתרים
ככל שהחיפוש הופך חכם יותר, כך קידום האתרים חייב להיות מושכל יותר.
בהתאם, בעקבות העדכון האחרון, רוב בעלי העסקים והאתרים יצטרכו להשקיע משאבים שונים בהתאמת האתר שלהם למציאות החדשה, ובפרט לנקוט בצעדים הבאים:
א. להגדיר לעצמם מיהו קהל היעד הרלוונטי מבחינה גיאוגרפית - האם הוא מפוזר בכל רחבי הארץ או שמא מרוכז בערים ספציפיות.
חשוב להדגיש, שצעד זה חורג מגבולות עולם קידום האתרים, שכן גיבוש האסטרטגיה החדשה מאפשר לבעלי עסקים להבין טוב יותר אל מי כדאי להם לפנות ואפילו למצוא דרכים חדשות למשוך את אותו קהל יעד.
ב. לבצע אופטימיזציה של האתר לפי ערים חשובות.
ג. להיעזר באפיקי שיווק נוספים באינטרנט דוגמת ויו-טיוב ולשלב בהם שמות ערים רלוונטיות.
בנוסף, בהחלט ייתכן, שהלוקאליזציה של גוגל מסמנת (או מתווה) מגמה לפיה עסקים מקומיים יצמחו יותר מעסקים בפריסה רחבה. וגם על כך כדאי לתת את הדעת, ובכל מקרה דבר אחד בטוח: גם ב-2015 גוגל תמשיך לעדכן את האלגוריתם שלה, ובעלי אתרים ואנשי קידום יצטרכו להיות עם אצבע על הדופק ולהגיב בהתאם, ובעיקר למצוא כל הזמן דרכים להציע ערך אמיתי לגולשים.
מאת:
און יבין, ינואר 2015
.
מנכ"ל משותף וראש תחום אינטרנט
במשרד הפרסום Exactive