למרות כל מאמצי "הקליקות" לדכא את בזק ולחזק את מתחרותיה, ובמיוחד לחזק את קבוצת סלקום\IBC, הנתונים, שפרסם אגף הכלכלה של משרד התקשורת אחרי שנתיים, שהנתונים הללו לא נחשפו לידיעת הציבור, הם נתונים מפתיעים ביותר. עולה מהנתונים, שבזק התחזקה ושמרה על כוחה היחסי בשוק הטלפוניה הקווית הפרטית והעסקית גם יחד, והתחזקה מאוד בתחום העסקי. למה?
עדכונים בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 11.4.21, 09:20
אחרי כשנתיים (הפרסום האחרון היה ב-11.6.19 -
כאן ו
כאן), פרסם כעת משרד התקשורת את נתחי השוק של בזק בתחום הטלפוניה הפנים ארצית הנייחת.
הפרסום הזה נמצא
כאן ומפורט
כאן. הנתונים כוללים את הממצאים המנותחים של אגף הכלכלה במשרד התקשורת עד
ספטמבר 2020 (מה שמעיד על איטיות בניתוח הנתונים במשרד התקשורת).
הנתונים שפורסמו מכסים את עיקר "תקופת הקורונה", שהייתה בשיאה בשנה שעברה, ואציג כאן רק את נתוני נתח השוק של בזק ב"תקופת הקורונה", כעולה מהדו"ח החדש:
א. בתחום הטלפוניה הקווית הפרטית,
בזק שמרה על כוחה בשוק (עדיין טלפוניית ה-SIP - VoB
לא נכללת בנתונים, רק הטלפוניה הישנה).
העמודה הימנית היא נתח השוק של בזק על פי הכנסה מדווחת בפועל והעמודה השמאלית היא נתח השוק על פי הכנסה נורמטיבית. ההבדלים בין שיטות המדידה הללו לא חשובים, חשובים האחוזים של נתח השוק של בזק, מכלל השוק):
ב. בתחום הטלפוניה העסקית, בזק לא רק שמרה על כוחה, היא אף
התחזקה (כשהפעם משרד התקשורת תיקן את עצמו, לאור ההערות שלי
שחזרו נשנו - שיש לכלול במדידות הללו את טלפוניית ה-SIP, והנתונים כאן כוללים הפעם את טלפוניית הסנטרקס- IP-Centrex ו-SIP Trunk):
הנתונים מדברים בעד עצמם בצורה ברורה ביותר.
למה זה קרה?
התשובה ברורה לגמרי. בזמנים, שבהם התקשורת היא
הבסיס לכל (וזה מה שקרה ב"תקופת הקורונה" שנה שעברה, ממרץ 2020 והלאה), כשהתקשורת היא הבסיס גם לעבודה מרחוק, גם ללמידה מרחוק, גם לבידור מרחוק וגם לקשר אישי, משפחתי וחברי מרחוק, עלתה מאוד החשיבות של
האמינות ורמת השירות. זה חשוב יותר לציבור, הרבה יותר מהמחיר. זה בדיוק הייתרון של בזק מול מתחרותיה.
בנוסף, הוט ויתרה על התחרות העצמאית שלה בשוק, כדי להצטרף למיזם הכושל, ששמו IBC כחלק מקבוצת סלקום, בעידוד צמרת משרד התקשורת. ככה לא מייצרים תחרות, אלא הורגים תחרות.
כך,
הקליקה של צמרת משרד התקשורת, שפועלת באינטנסיביות לטובת
הקליקה של סלקום\IBC,
כשלה בכל תכניותיה לנצח את בזק בתחרות בשוק הקווי, או לפחות להקטין את כוחה. בפועל, קרה דבר הפוך לחלוטין: בזק לא רק שמרה על כוחה בשוק, היא אף הגדילה את כוחה (במיוחד בתחום העסקי).
בזק עשתה הרבה טעויות בדרך, אבל צמרת משרד התקשורת
כשלה לחלוטין בקידום התחרות בשוק. חברי "הקליקה" יצרו במו ידיהם והחלטותיהם
נזק אדיר לשוק הקווי (וגם הנייד), ולכן כל "
המשובטים", שמרכיבים את צמרת המשרד, אמורים מזמן
לפנות את כסאם, לאנשים מתאימים, בעלי ידע, השכלה וניסיון בעולם התקשורת.
לסיכום:
רק החלפת כל צמרת משרד התקשורת באנשים מקצועיים וישרי דרך, שרק האינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת של ישראל, מהתחתית העמוקה שהשוק נפל אליה, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה".
כמובן שיש צורך בהקמת "רשות לתקשורת", אבל זה לא יקרה בקרוב (או בכלל).