Telecom News - אסטרטגיית מוצר, שיווק ומודל עסקי מבוסס קוד פתוח

אסטרטגיית מוצר, שיווק ומודל עסקי מבוסס קוד פתוח

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> אסטרטגיית מוצר, שיווק ומודל עסקי מבוסס קוד פתוח
אסטרטגיית מוצר, שיווק ומודל עסקי מבוסס קוד פתוח
מאת: ישי טנצר, 4.11.18, 13:59ישי טנצר
 
האם אפשר להקים חברה מסחרית על בסיס פרויקט קוד פתוח? איך בונים אסטרטגיית מוצר מבוססת על קוד פתוח? איך משווקים פרויקט קוד פתוח? מהם המודלים העסקיים מסביב לפרויקט קוד פתוח?
 
לפני כמה ימים חזרתי מפרויקט ייעוץ, שביצעתי מטעם האיחוד אירופאי במסגרת תוכנית השקעה ופיתוח חדשנות Horizon 2020. במסגרת הפרויקט התבקשתי לסייע לסטארטאפ לבנות אסטרטגיית מוצר, אסטרטגיית שיווק ומודל עסקי לפרויקט קוד פתוח שהיא פתחה. במאמר זה אני רוצה לחלוק תובנות, שצברתי בתחום.
 
האם אפשר להקים חברה מסחרית על בסיס פרויקט קוד פתוח?
להרבה אנשים קוד פתוח יוצר אסוציאציות לא מסחריות. הם מדמיינים אנשים מכל העולם תורמים ומפרסמים קוד תוכנה ללא כל מטרת רווח. אבל זה לא חייב להיות כך. יש הרבה חברות בגדלים שונים, שהמודל העסקי שלהן מבוסס על קידום פרויקט קוד פתוח.
 
דוגמה קלאסית זו RedHat, שעומדת מאחורי אחת ההפצות הפופולריות של לינוקס, שבנתה מודל עסקי מוצלח מסביב פרויקטיי קוד פתוח. בימים האחרונים נודע, ש-IBM תרכוש אותה תמורת סכום ענק של 34 מיליארד דולרים.
 
דוגמאות נוספות לחברות מסחריות המבוססות על מוצר קוד פתוח:
  1. Automattic - מפתחת את מערכת ניהול התוכן הפופולרית בעולם, וורדפרס. שווי החברה חצה ב-2014 מיליארד דולרים.
  2.  Mozilla- החברה העומדת מאחורי הדפדפן המפורסם פיירפוקס.
  3. Divio - מספקת מערכת ניהול תוכן מאובטחת לשוק האנטרפרייז.
  4. Percona - מפתחת גרסת בסיס נתונים של MySQL עם יכולות נוספות.
איך בונים אסטרטגיית מוצר מבוססת על קוד פתוח?
העקרון הוא לקדם פרויקט קוד פתוח מעולה ושימושי (כמובן לגמרי בחינם) ולבנות סביבו קהילה תוססת של מפתחים ומשתמשים מרוצים כאשר החברה מספקת חבילות "פרימיום" בתשלום.
 
חשוב להבין, שבניית קהילה אקטיבית דורשת השקעה רבה בפרויקט. יש מליוני משתמשים ב-GitHub, שמפרסמים וחולקים קוד בצורה יומיומית אבל רק סביב מיעוט קטן נוצרת קהילה ואנשים מתאגדים להמשך פיתוח ושימוש.
 
זה ידרוש מהחברה להשקיע פנימית בבניית קוד הפרויקט ותיעוד לפני שתוכל  לפרסם את הקוד ולאגד קהילה סביבה.
 
פרויקט קוד פתוח מעצם הגדרתו נותן אפשרות לכל מפתח להתאים אותו לצרכיו. כלומר, זהו מוצר גנרי יותר, שצריך לתכנן אותו בקפידה כדי שיהיה נוח לפיתוחי המשך והתאמות. יש להקפיד במיוחד על מתן ממשקים נוחים (API's) ותיעוד כדי להקל על פיתוחי המשך והתאמות.
 
כל הדברים הנ"ל גורמים לפיתוח ראשוני של פרויקט קוד פתוח לקחת יותר זמן ומשאבים, אבל אם נצברת קהילה סביבו זה משמש מנוע צמיחה ויתרון תחרותי עצום.
 
נקודה נוספת, שצריך להתייחס אליה, היא רישוי הקוד. יש מספר סוגי רישיונות שימוש, שניתן להעניק לפרויקט קוד פתוח (מאמר בנושא אפשר למצוא - כאן). רשיונות אלה קובעים מגבלות על שימושים בקוד ומסדירים זכויות על פיתוחי המשך מבוססי קוד זה.
 
למשל, חלק מהרשיונות יידרשו לפרסם כל פיתוח מבוסס על קוד המקורי כקוד פתוח ועלולים להגביל שימושים מסחריים בו. כאסטרטגיית מוצר יש לאזן בין הרצון להגן על זכויות יוצרים והגבלות שיקשו על לקוחות עסקים להשתמש במוצר, דבר, שחשוב במיוחד לחברה, שרוצה להרוויח מפרויקט קוד פתוח ולכן מעוניינת להקל על קליטת הפרויקט מצד גופים עסקיים, שהם בד"כ לקוחות המשלמים על חבילות "פרימיום".
 
שיווק מוצר קוד פתוח?
אם חשבתם לרגע, שתפרסמו את הקוד ואנשים יבואו בעצמם אתם טועים. זה שהמוצר ניתן בחינם לא אומר, שהוא שימושי. קשה לבלוט מעל רמת הרעש הקיימת באינטרנט.

להלן מספר ערוצים שימושים, שעוזרים בשיווק פרויקט קוד פתוח:
  1. עמוד  GitHub- זהו המקום החשוב ביותר של הפרויקט. כאן מפרסמים תיעוד וקוד. העמוד ישמש את כל מי שרוצה להוריד ולהשתמש בקוד וגם את אלה, שירצו לתרום קוד לפרויקט. ראוי לשקול להגדיר גורם ליבתי בצוות, שיקח על עצמו את ניהול העמוד וניהול קהילה. הדבר דורש גם כישורי תכנות גבוהים וגם כישורים חברתיים.  
  2. עמוד Wiki - ויקיפדיה זה מקור מידע בלתי נדלה ולכן כדאי לפרסם מאמר על הפרויקט. זה יגרום לחשיפה לקהלי יעד רלוונטיים. מה גם, שלפרויקט קוד פתוח יותר קל לעבור את ביקורת הוויקיפדיה ולקבל אישור למאמר כי אין כאן סוגיות של פרסום / קידום מסחרי.
  3. אתר המוצר – כמובן, שלמוצר צריך להיות אתר תוכן המציג את הפרויקט: מטרות, שימושים ותיעוד. מומלץ מאוד כחלק מהקמת אתר להקים בלוג. בלוג עם תוכן מעניין יקדם את הקמת הקהילה סביב הפרויקט. מומלץ לעשות הפרדה מלאה בין אתר הפרויקט לאתר החברה. אתר הפרויקט אמור להתרכז במוצר כאשר אתר החברה מתרכז בשירותים מסחריים, שהחברה מציעה. כמובן, שכדאי לציין באתר החברה הפניה לאתר הפרויקט ולהסביר עליו. זה יאפשר מצד אחד ליצר הפרדה בין השניים ומצד שני יאפשר לחברה ליהנות ממוניטין הנוצר ע"י הפרויקט.
  4. תערוכות/כנסים - השתתפות אקטיבית בכנסים ותערוכות עוזרת ליצור קשר אישי עם אנשים. זוההזדמנות להכיר את הקהילה להסביר את מטרות הפרויקט ולענות על שאלות.
  5. האקתונים (Hackathons/Codefest) - כדי לייצר קהילת פיתוח אקטיבית סביב הפרויקט כדאי לארגן אירועים בהם מפתחים יוכלו להתאגד בקבוצות ולעבוד ביחד על תכולות מוגדרות תחת הובלה של מייסדי הפרויקט. אפשר לקיים אירועים אלה באופן פיסי וגם בצורה וירטואלית. הדבר יאפשר להגדיר את קהילת המפתחים סביב הפרויקט ולקדם את הפרויקט עצמו ע"י תעדוף תכולות. זו גם הזדמנות לאפשר עבודת צוות התורמת לקידום הפרויקט והשתתפות אקטיבית של מפתחים.
בכוונה לא ציינתי בין ערוצי השיווק את הקידום הממומן (מודעות גוגל,פייסבוק), בגלל שבפרויקט קוד פתוח, המשתמש שיגיע לשימוש בפרויקט לרוב לא ישלם כסף. לכן מודלים של קידום ממומן לא יעבדו בצורה רחבה לאורך זמן. אין מניעה להשתמש באמצעים אלה בצורה ממוקדת כדי להשיג יעדים קצרי טווח.
 
מודלים עסקיים מסביב לפרויקט קוד פתוח
לפני שמדברים על המודלים עצמם כדאי לראות מי בד"כ ישלם. עקרונית, בפרויקט קוד פתוח הקוד עצמו והתיעוד מפורסמים בחינם וכל אחד יכול לקחת ולהשתמש בהם. אז על מה אנשים ישלמו?
 
משתמשים ישלמו תמורת חסכון בזמן, תמיכה וליווי מקצועי ויכולות נוספות של המוצר, שלא פורסמו כקוד פתוח (כאן אנו חוזרים לאסטרטגיית מוצר, איך בונים מוצר, שניתן בחינם ומספק את רוב המשתמשים אבל קיימת קבוצה קטנה של משתמשים, שצריכים דברים מעבר ומוכנים לשלם היטב עבור זה). לרוב, המשתמשים המשלמים יהיו משתמשים עסקיים והכסף הגדול יגיע ממשתמשי אנטרפרייז.
 
להלן מספר מודלים פופולריים, שראוי לבחון ולנסות מה מתאים ואולי אף לשלב בין מספר מודלים:
  1. תמיכה - לקוחות עסקיים רבים לא ירצו לקלוט את הפרויקט פנימה ולהכשיר צוות תמיכה פנימי, שיפתור בעיות. הם ישמחו לשלם על שירות תמיכה חיצוני של חברה, שעומדת מאחורי הפרויקט ומכירה אותו לעומק. לדוגמה, RedHat מוכרת  שירותי תמיכה בתשלום לאנטרפרייז על שימוש בגרסאות לינוקס, שהיא מקדמת.
  2. פרסום-  ניתן לשלב תוכן פרסומי בתוך המוצר ולגבות כסף עבור זכויות פרסום. למשל, Mozilla גובה סכומי ענק ממנועי חיפוש כדי שיהיו מוכללים בדפדפן שלה.
  3. פיצ'רים נוספים - לקוחות עסקיים צריכים בד"כ אינטגרציות ופיצ'רים נוספים כדי לחבר את המוצר למערכות אחרות בסביבה העסקית. הדבר פחות רלוונטי למשתמשים פרטיים. לכן, אפשר להכניס דברים אלה רק בחבילת "פרימיום" הניתנת בתשלום. דוגמאות לתכולות אלה: ניהול משתמשים, אבטחת מידע, חיבור לאופיס, חיבור למסנג'ר ארגוני, גיבויים ועוד.
  4. אחסון ותשתיות - ארגונים גדולים ירצו לבצע התקנה מקומית של המוצר על שרתים שלהם. כדי שהתהליך יהיה יעיל ניתן להכין עבורם חבילת התקנה מתאימה למערכות הפעלה וסוגי שרתים שונים, לבצע עדכוני תוכנה ועדכוני אבטחת מידע שוטפים כשירות בתשלום. ארגונים בסדר גודל בינוני ירצו להתקין את המוצר על שרתי ענן וישמחו לקבל שרת מנוהל עם גוף אחראי, שמנהל ומתחזק אותו תמורת תשלום.
  1. תוכניות הכשרה והסמכה – ניתן לקיים תוכניות הכשרה, שבהן יילמד שימוש ופיתוח על גבי המוצר. כ"כ, אפשר לתת הסמכות בתחום כדי להקל על מעסיקים בבחינה מקצועית של מועמדים. הדבר רלוונטי בשלבים מאוחרים כאשר הופכים כבר לגורם בעל מוניטין השפעה רבה בתחום.
לסיכום: בהחלט ניתן למצוא מודל עסקי מאחורי פרויקט קוד פתוח. צריך לקחת בחשבון מאמצים וזמן נוסף הדורש קידום פרויקט קוד פתוח. זהו מסלול קשה ומאתגר אבל אם מצליחים לבנות קהילה אקטיבית סביבו זוכים למנוע צמיחה עצום, שלא מבוסס על משאבי החברה, דבר היוצר יתרון תחרותי, שאין כמוהו.
 
מאת: ישי טנצר, נובמבר 2018.
מנכ"ל איניטק - בית תוכנה לפיתוח מוצריים דיגיטליים.
https://www.initech.co.il
contact@initech.co.il

OPEN CODE FREE
 
 



 
 
Bookmark and Share


 

LIVECITY

לוח מודעות

למה צריך אתר עיתונות עצמאי וחופשי בתחום ההיי-טק? - כאן

שאלות ותשובות לגבי האתר - כאן

מי אנחנו? - כאן.

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.

שימרו על עצמכם והישמעו להוראות פיקוד העורף!!!!
 





2.12.24 - Telco 2024

לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

שמרו על עצמכם והישמעו להנחיות פיקוד עורף. ורק בריאות לכל קוראינו!!!
 

 

הכי ניצפים 

המחדל הגדול: איך המתקפה נעלמה מעיני המודיעין והטכנולוגיות שלו?- כאן 

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

תיק 4000: היועמ"ש לממשלה אישר "מיזוג" בזק-יס. צריך ועדת חקירה ממלכתית - כאן

אוסף הטעויות בתיק 4000: "אני מאשים" - לא חתרו כלל לגילוי האמת - כאן

שערוריית תיק 4000: איך יש 2 גרסאות שונות של כתב החשדות של היועמ"ש? - כאן

ערוץ 20: אבי וייס חשף טענות שגויות בכתב החשדות נגד רוה"מ בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: חשיפת מסמך נוסף שיסייע גם הוא לחיסול תיק 4000 התפור - כאן

ערוץ 20: אבי וייס ואלי ציפורי חשפו שקרי הפרקליטות לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: מתי מדוע ואיך הוא הפך מ"תיק בזק" ל"תיק תפור" ומחורר? - כאן

הספינים והשקרים בתיק 4000 חזרו. הם חלק מניסיון הפיכה שלטונית שיש לחקור - כאן

סודות ושקרים בפרקליטות והיועמ"ש: מי היה ב"ניגוד עיניינים" בתיק 4000? - כאן

תיק 4000 יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה עקב חקירה רשלנית ללא מסמכים - כאן

תיק 4000: מסמר נוסף ענק לארון הקבורה שלו (פרי חשיפה של אלי ציפורי) - כאן

תיק 4000: בעיות זיכרון, חקירה משובשת ושקרים המכוונים להפיכה שלטונית! - כאן

חשיפות חדשות בעקבות הדלפת עדויות שלמה פילבר - "עד המדינה" בתיק 4000 - כאן

האם "תיק 4000" התפור אכן בדרכו ל"פח האשפה של ההסטוריה"? - כאן

חשיפת הכזבים של היועמ"ש מול האמת המוכחת לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

פוטש בשידור חי: את מי שהיה צריך לעצור ולחקור זה את "עד המדינה" פילבר! - כאן

תיק 4000: האם נוכל לנחש שהחשיפה כאן תהיה הגרזן הסופי שיפרק את התיק? - כאן

תיק 4000: הביזיון של כתב האישום הבדיוני דורש ועדת חקירה ממלכתית - כאן

האמת המוסתרת מהציבור בתיק 4000: פירוט 20 שקרים / אלי ציפורי ואבי וייס - כאן

איך זה שהיחיד שדיווח אמת בפרשה שהתפתחה לתיק 4000 - קיבל כתב אישום? - כאן

תיק 4000: ההדלפות לכלכליסט כביכול נגד רוה"מ דווקא מצביעות על חפותו - כאן

"נקודת האפס" - Ground Zero  שבו החלה תפירת תיק 4000 נחשף - כאן

למה לא נפתחה חקירה ב"תיק 5000" ומתבצע שימוע נוסף של הטבות ל-IBC? - כאן

החלטות של מש' התקשורת בעניין "ההדדיות" ממוטטות עוד לבנה בתיק 4000! - כאן

חשיפת הסיבה לתפירת תיק 4000 ב"נקודת האפס": "פרשת עורכי הדין"! - כאן

חשיפה בלעדית: מסתירים עוד מסמכים ש"מפוצצים" את תיק 4000 לרסיסים! - כאן

פירוט 60 שקרים בתיק 4000 (ויש עוד) שמסתירים בכוונה מהציבור! - כאן

"הנדסת התודעה" בתיק 4000 לא מסתיימת ותימשך בחודשים הבאים! - כאן

השקרים,הרמאויות, הצנזורות,העיוותים והסילופים של רביב דרוקר בתיק 4000 - כאן

חשיפת הפברוק של דרוקר שמחסלת את הראייה הישירה היחידה כנגד נתניהו - כאן

חשיפה דרמטית בתיק 4000: האם כעת התיק התפור ייפול? - כאן

איך ספינולוגים שוטפים את מוח הציבור פעם 3 בתכנית "המקור" על תיק 4000? - כאן

איך שינוי מילה אחת גם ע"י דרוקר "הפיל בפח" עדים רבים בתיק 4000? - כאן

התרגיל של שלמה (מומי) למברגר שסוגר כל חקירה שיכולה להוביל למנדלבליט! - כאן

הסתעפות תיק 4000: תיק 5000 - הטיוח הגדול כדי שהחקירה לא תגיע למנדלבליט - כאן

פשוט מדהים: התגלו כעת 2 מסמכים התומכים בגרסת נתניהו בתיק 4000 - כאן

זה לא נגמר: נחשפו כעת עוד מסמכים המסייעים לגרסת נתניהו בתיק 4000 - כאן

הטיוח של שלמה (מומי) למברגר, שלא קורא מסמכים, כדי להגן על מנדלבליט! - כאן

תעלולים חדשים של למברגר שגם ממציא וסוגר תלונה כדי להגן על מנדלבליט! - כאן

"אני מאשים": על היועמ"ש מנדלבליט לבטל היום את תיק 4000 ולהתפטר! - כאן

התמוטטות "תיק בזק" הייתה אמורה להוביל לביטול "תיק 4000": "אני מאשים!" - כאן

7 "ראיות זהב" מרכזיות בתיק 4000 שאפשר להשליך מיידת היישר לפח הזבל - כאן

עדכונים שוטפים על הסודות המסתתרים בעדות אילן ישועה בתיק 4000 - כאן

האם הגיע הזמן להעמיד לדין את תופרי התיקים ומיוחד את תופרי "תיק 4000"? - כאן

פירמידת השקרים שנבנתה ע"י היועמ"ש וגלובס סביב אילן ישועה כדי "להלבינו" - כאן

חשיפה דרמטית: אילן ישועה היה כנראה מוכן להעיד גם תחת אזהרה בתיק 4000 - כאן

האם אילן ישועה ייחקר ברשות ניירות הערך בחשדות החמורים שהתעוררו נגדו? - כאן

משפט שערוריית תיק 4000: עדכונים שוטפים ביחס למשפט נתניהו שחשוב לדעת- כאן

תיק 4000 המופרך: עדכונים שוטפים במשפט נתניהו שהציבור חייב לדעת! - כאן

חשיפת הסודות הכמוסים של ראשי הפרקליטות שמנהלים את "תיקי האלפים" - כאן

בכירים בפרקליטות ובלשכת היועמ"ש: הפרקליטות עשתה טעות בתיק 4000! - כאן

משפט "תיקי האלפים" המפוברקים נמשך: עדכונים שוטפים שהציבור אמור לדעת - כאן

גם על פי היומן של בנימין נתניהו מ-2015 - אין בסיס לכתב האישום בתיק 4000 - כאן

חשיפה: עוד ראיה מזכה לנתניהו בתיק 4000 מסתתרת בהחלטת מש' התקשורת - כאן

הסודות של ניר חפץ ואילן ישועה נחשפו באמצעות מוטי גילת שלא הבין אותם - כאן

עדכונים מהחקירה הנגדית של ניר חפץ שממשיך לפורר את תיק 4000 התפור - כאן

תפירת תיק 4000: חשיפת פרטי המפלצת של תוכנת הריגול המשטרתית אחריכם - כאן

השלכות תיק 4000: איך הלבינו את המפעל המפלצתי של הפריצות לסמארטפונים - כאן

ממצאי ועדת מררי - שקרים, טיוח ענק וזריית חול בעיני הציבור - כאן

השלכות דו"ח מררי: איך העיזה המשטרה לרמות במצח נחושה שופטים בכירים? - כאן

חשיפת מסמך מאגר המידע המשטרתי הסודי והמפלצתי על ראשי ערים ורשוית - כאן

2 הדלפות מהפרקליטות לאחר היום הראשון של החקירה הנגדית של שלמה פילבר כשאחת מהן מפילה את תיק פגסוס על המשטרה ובעקיפין על השב"כ - כאן

למה הוטל צו איסור פרסום על החשיפות בתיק 1000? כדי לחסום האמת! - כאן
 
מפלצת הפגסוס לא מסתתרת בחוק האזנות הסתר. היכן היא כן מתחבאת? - כאן

שמרו על עצמכם והישמעו להנחיות פיקוד העורף, ורק בריאות לכל קוראינו!!!

 
זרקור חברות
 
PRnews
 
NORDVPN
 
X
 
פרי הדמיון
 
טלגרם
 
לייבסיטי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Amiel
 
PRNEWS
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
  מהירות גלישה Your IP
לייבסיטי - בניית אתרים