איך משלבים צ'אט בוטים באסטרטגיית דיגיטל של הארגון / העסק?
מאת:
ישי טנצר, 2.12.16, 10:34
אחרי הבנה בסיסית במה מדובר, ארגונים ועסקים רבים עומדים בפני שאלה מהותית, איך לשלב את הבוט במכלול הדיגיטלי הקיים שלהם? זו שאלה, שחשוב לנתח ולפתח אותה.
הטרנד של צ'אט בוטים מתרחב בשוק הישראלי (כמובן גם בשוק העולמי). כמעט כל יום שומעים על עוד חברה בארץ המשיקה את הבוט שלה. היום כבר יש פחות צורך להסביר לארגונים ועסקים מהו צ'אט בוט ובאיזה תחומים ניתן לשלב אותו.
כהוכחה לכך, השבוע נערך בארץ אחד הכנסים הגדולים (בקנה מידה עולמי) בנושא צ'אט בוטים. כאלף אנשים מארגונים ועסקים בגדלים שונים במשק הישראלי לקחו בו חלק ולמדו על התחום.
אחרי הבנה בסיסית במה מדובר, ארגונים ועסקים רבים עומדים בפני שאלה מהותית, איך לשלב את הבוט במכלול הדיגיטלי הקיים שלהם?
זו שאלה, שחשוב לנתח ולפתח אותה.
למה בעצם השאלה עולה בכלל?
אותם ארגונים ועסקים פועלים כבר מזמן בעולמות הווב והמובייל ופיתחו אתרים ואפלקציות מרשימות, שהשתלבו יפה במאמץ הדיגיטלי שלהם. למה הצ'אט בוטים שונים? בקצרה, ההבדל הוא בבשלות התחום.
בשנות ה-90, כאשר האינטרנט הגיע למשתמש הפרטי והעסקי, חברות, שהחליטו לפתח אתר, עמדו לפני הרבה מאוד דילמות. איך האתר צריך להראות? איזה תוכן צריך להופיע? איך משתמשים ידעו להגיע אליו?
היום, כאשר חברה מחליטה לפתח אתר (אפילו במידה ולא היה לה אתר בעבר) השאלות פתירות, מכיוון שיש תעשיה בשלה, שקיימת בתחום ויש המון חומר, כלים ובעיקר נתונים מהשטח, שמבהירים את הנושא עבור סוגי אתרים שונים.
דבר דומה קרה בעולם המובייל לפני כעשור, אבל בזכות הנסיון, שהעולם צבר בווב ובזכות קצב חדשנות מואץ, עולם המובייל השלים את הנושאים האלה בערך בחצי מהזמן מהאינטרנט בתחילת דרכו.
אזי מה האקוסיסטם צריך להכיל כדי שארגונים ועסקים ידעו איך לפתח ולשלב צ'אט בוט?
נתחיל מ
שיווק, אנשי השיווק צריכים ללמוד איך להביא תנועה לבוט, להגדיר אנליטיקות ומדדים ולהציב מטרות ראליות ברות השגה.
מבחינת
איפיון והגדרת משתמש יש ללמוד איך ליישם את החזון בעולם המינימליסטי של המסנג'ר, איך לבנות אב טיפוס ,לנסות אותו על משתמשים ובעיקר איך לעשות את כל זה באיטרציות קצרות ויעילות.
מבחינת
פיתוח לבחור בכלים / פלטפורמות / ספריות קיימות ואיך לממשק את הבוט למערכות ארגוניות וממשקי ניהול של מדיה חברתית.
כמובן לא לשכוח איך בודקים, שהבוט פועל, איך כותבים ומבצעים תסריטי בדיקות מותאמים.
מה יש לנו היום?
האקוסיסטם של צ'אט בוטים היום
נוטה מאוד לכיוון המפתחים. יש עשרות רבות של פלטפורמות, ספריות וכלים, שאמורים לעזור למפתחים לפתח את הבוטים.
כלים חדשים מופיעים ברמה יומית כאשר בכלל לא ברור במה הם טובים יותר או אפילו שונים מהמתחרים.
כדאי לציין, שלרוב הפלטפורמות יש מעט מאוד משתמשים ולחלקן אין משתמשים בכלל.
יש כאן תופעה של ניסיון לשפר נושאים שונים בפיתוח בוטים, בלי שבפועל נצבר נסיון פיתוח צ'אט בוטים.
ריבוי הכלים לצ'אט בוטים שונה מאוד מקצב התפתחות הכלים לעולמות הווב והמובייל, שהוא הרבה יותר איטי, אבל הכלים מגיעים בצורה הרבה יותר בשלה לשוק.
לארגון, שלא פיתח בוט מעולם, הכלים האלה לא יעזרו מכיוון שהם מכוונים למשתמש הטכני ולא העסקי.
לפעמים מפתחי הכלים מוכנים גם לעשות את פיתוח הבוט לארגון כדי לקבל לקוחות, אבל זה לא המיקוד שלהם והתוצאות בהתאם.
מה חסר לנו?
חסרות חברות שירותים ומיישמים, שיבינו את עולם הצ'אט בוטים על כל רבדיו (מאסטרטגיה ושיווק ועד ביצוע בפועל) ושיהיו עם האצבע על הדופק לגבי חידושים טכנולוגיים בתחום (אופציות פרסום חדשות, מנועי חיפוש לצ'אט בוטים, ספריות, כלים ועוד), גופים, שיתרכזו בצרכי הלקוח ולא בקידום כלי או ספריה מסוימת.
מאת: ישי טנצר, דצמבר 2016.
מנכ"ל Initech Software Services