איך מפתחים מוצרים חדשים במהירות בעידן הקורונה בעבודה מרחוק?
מאת: אבי וייס, 21.2.21, 07:00
מהפכה אדירה בעולם היזמות והפיתוח מרחוק. נולדה קהילה ענקית של מיליוני יזמים, סטארטאפים, מפתחים ומעצבים, שעושים הכל מרחוק. איך תוכניות התמיכה בסטארטאפים, מפתחים ןמעצבים בתחום פיתוח המוצרים מצליחות דווקא במעבר לעבודה מרחוק בגלל הקורונה? איך המהפך הזה התרחש דווקא כעת ולמה? כל התשובות.
"המטרה שלי ברורה: כל הכלים לתכנון ולפיתוח מוצרים מכל סוג ולכל תעשייה ותחום, יהיו מקוונים ומותאמים לעבודה מרחוק, ונגישים לכל אחד", מתאר סוצ'יט ג'אין (Suchit Jain), סגן נשיא לאסטרטגיה ופיתוח עסקי (VP Strategy & Business Development), דאסו סיסטמס. "אנו משולבים עמוק בכל הפיתוחים הכי חדשים ומתקדמים הקיימים בעולם, כולל בתחום המאבק בקורונה. הכלים האנליטיים שלנו משמשים כבסיס למאגרי המידע, שעל בסיסם מפתחים, מקדמים ומשכללים את החיסונים לקורונה, בכל רחבי העולם. התרומה של הכלים שלנו בתחום המאבק בקורונה - היא עצומה, חיונית וקריטית".
קיימתי ראיון בלעדי עם סוצ'יט ג'אין (בתמונה), כמי שממונה, בין היתר, על תחום הקהילות, הסטארטאפים והמיזמים בתחום החומרה בדאסו סיסטמס, כדי לשמוע על מצב שוק היזמות והסטארטאפים העולמי בתחום החומרה, וקיבלתי ממנו נתונים ממש מפתיעים, נתונים מפתיעים לא פחות מהנתונים, שהוא מסר לי בכנס בשנה שעברה, (בנאשוויל, טנסי), ושפרסמנו בפברואר 2020 תחת הכותרת: "איך נולדו כרבע מיליון סטארטאפים בתחום החומרה בכל רחבי העולם?".
"הודות" לנגיף הקורונה, בשנה האחרונה תנאי העבודה כמו שהכרנו עשרות שנים השתנו לחלוטין, ואופן העבודה הפך להיות מותאם לעבודה מהבית ומרחוק, בזכות כלים וטכנולוגיות המספקים את החופש ליצור ללא תלות במיקום גיאוגרפי.
פלטפורמת ה-3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס (Dassault Systems) הגיעה לשינוי הזה מוכנה היטב, כי המעבר לענן במערכות הללו בוצע כבר הרבה קודם לכן. פלטפורמה זו מספקת פתרונות וירטואליים למציאות עבודה ולמידה מרחוק, ולפיתוח מהיר ובר קיימא ב-11 תעשיות שונות, בכל רחבי העולם וגם בישראל בהיקף ענק.
אירוע DEXPERIENCE World 20213 (ראה גם בסרטון בתחתית הכתבה) התקיים באופן מקוון ב-8-11 בפברואר 2021. זה היה האירוע הגדול ביותר מעודו של דאסו סיסטמס עם מעל ל-35 אלף משתתפים.
האירוע הזה איגד קהילה נרחבת של מעצבים, מפתחים, יזמים, מהנדסים, יצרנים ומנהלי עסקים, שהתאספו ברשת כדי לגלות ולשתף מידע זה עם זה, להגביר את פעילות החדשנות בעסקיהם. האירוע הדגיש כיצד לקוחות SOLIDWORKS הצליחו למנף את השימוש בטכנולוגיה הזו לכדי ביצועים ותוצאות יוצאות דופן דווקא במהלך תקופת הקורונה.
שאלה: מה קרה בשנה האחרונה בתחום היזמות והקהילות לאור תופעת הקורונה, שהתפשטה בכל העולם בשנה החולפת? סוצ'יט ג'אין: "באופן מפתיע, למרות שהסטארטאפים והקהילות שלנו עברו מהמשרדים לבתים, היה גידול עצום בפעילות בשנה החולפת.
הלקוחות לא נעלמו. להיפך, יותר ויותר לקוחות חיפשו פתרונות המתאימים לעולם החדש של עבודה מרחוק. לכן, התאמנו בצורה מאוד מהירה את כל הפלטפורמות שלנו כולל לסטארטאפים, כדי שכל העבודה תוכל להיעשות מרחוק.
זה כלל שינוי כל המערכים, גם הפנימיים שלנו. למשל, מערכי הייעוץ והמנטורינג, שבמקום פנים אל פנים זה עבר להיות מקוון. כל תהליכי המיון והבחירה של סטארטאפים הפכו להיות מקוונים.
כל תהליכי הפיתוח העסקי, השיווק, גיוס ותפעול כוח אדם, וכל מה שסביב זה, הפכו להיות מקוונים ומרחוק.
כל תהליכי הזמנת פרויקטים, תהליכי הפיתוח של הפרויקטים וכל מה שסביב ניהול פרויקטים, הפכו להיות מקוונים ומרחוק.
השקענו הון בפיתוח תוכניות חדשות, גם לעולם הסטודנטים במכללות ובאוניברסיטאות, שעברו ללמוד באופן מקוון, גם ליזמים ולסטארטאפים שלהם וגם לקהילת המפתחים העצמאיים".
שאלה: מה היקף הקהילה, שכעת אתה מטפל ואחראי עליה? תשובה: "יש לנו כעת מעל ל-6 מיליון משתמשים במערכת שלנו.
זו עליה מ-4.5 מיליון משתמשים, שהיו לנו בשנה הקודמת. זו עלייה מדהימה מעבר לכל התחזיות שלנו. זו קהילה ממש ענקית.
לגידול הזה ושהכול הפך להיות מקוון, כי לא ניתן לקיים מפגשים פנים אל פנים, כמעט בכל העולם, היו הרבה משמעויות.
לכן, בנינו כלים חדשים. למשל, למפגשי פורומים, וזה מתפתח כל הזמן, בעיקר בתחום המפגשים, המנטורינג, הייעוץ, העבודה הקבוצתית, ההכוונה המקצועית והחלפת המידע השוטפת.
את רוב הכלים שבנינו זה היה סביב המערכת, שכבר הייתה די מוכנה לכך וזו מערכת GoTo Meeting מחברת LogMeIn. המערכת הזו הוכיחה את עצמה בשנה החולפת ורוב הלקוחות בחרו להשתמש בה".
שאלה: מה התחדש בכלים, שפיתחתם לקהילה העצומה הזו של 6 מיליון משתמשים? תשובה: "היו לנו בשנה החולפת הרבה פיתוחים. אציין את הבולטים שביניהם:
א. בנינו פלטפורמה למשתמשים מצטיינים. התחלנו עם הפלטפורמה הזו עם כ-200 מצטיינים, שבחרנו מתוך הקהילה, ואנו מתכוונים להגיע עד אלף מצטיינים עד סוף 2021. זו קהילה מאוד מיוחדת, של 'הקצפת' של המפתחים והיזמים ויש ביקוש עצום להצטרף אל הפלטפורמה הזו, ואנו פיתחנו כלי מיון כדי לסנן ולבחור את המצטיינים. כך, אנו מטפחים את ההישגיות והרצון להצטיין בקהילות שלנו.
ב. בנינו פלטפורמה חדשה של 'משפיענים'. המדובר בחברים, שיודעים לקדם נושאים, שיודעים לצבור חברים והשפעה, יודעים להפיץ מסרים, שהקהילה אוהבת לקרוא, אנשים, שיודעים איך להשפיע. זו קהילה מאוד מובחרת, שאנו כעת נמצאים בשלבי בנייה שלה וההתלהבות סביב זה היא ענקית. המטרה של הקהילה הזו היא להפיץ את בשורות החדשנות בכל תחום, שלמשפיענים הללו יש יכולת השפעה. אנו מספקים להם את כל הכלים והמידע הכי טרי, כדי שיהיו מובילים בתחום הפצת הידע סביב עולם החדשנות.
בנוסף, העלייה המהירה תוך שנה, מקהילה של 4.5 מיליון לקהילה של 6 מיליון, דווקא בשנת הקורונה, הולידה ביקושים חדשים לכלים חדשים, שלא היו קודם. אנו עובדים סביב השעון כדי לענות על הצרכים החדשים הללו, כי כעת הכל נעשה באופן מקוון".
שאלה: איך מתפתח תחום הסטארטאפים במערכות שלכם (חממות, אקסלרטורים, מעבדות וכיו"ב)? תשובה: "רק במערכות שלנו יש מעל ל-7 אלף סטארטאפים, שמקבלים בשנה ראשונה את המערכות שלנו בחינם.
מה שאנו נותנים ליזמים זו גישה ללא עלות לתוכנות שלנו וחבילה נוספת של סיוע, שמותאמת לצרכים של כל סטארטאפ.
הנתינה שלנו היא לא רק הגישה החופשית לכלים שלנו. אגב, אנו לא לוקחים שום אקוויטי מהיזמים. זה לא המודל שלנו לקחת מהם אחזקות. אנו נותנים להם מכל הלב ללא עלות וללא התחייבות.
בניגוד לקרנות הון סיכון ומשקיעים, שבוחנים כל הזמן את ההחזר על ההשקעה במיזמים, אצלנו - החזר ההשקעה הוא: שהמיזמים הופכים ללקוחות שלנו. לכן, אנו מהווים מקור משיכה מאוד חזק לסטארטאפים, כי אנו עוזרים להם בלי לקחת מהם אחוזים או איזו התחייבות.
היקף ההצלחה של הסטארטאפים הוא יציב ומצוין ומשתפר כל הזמן. מעבר להצלחות, שהסטרטאפים מדווחים לנו ואנו גם מפרסמים את ההצלחות הבולטות, אנו מבצעים בקרה על אחוז ההצלחה שלנו בצורה מאוד פשוטה ויעילה.
השיטה שלנו היא, שבשנה הראשונה הסטארטאפ מקבל הכל בחינם. בסיום השנה הראשונה ולפני המעבר לשנה השנייה, אנו בודקים עם הסטארטאפ האם הוא יכול לשלם. כלומר: אם יש לו כבר מכירות, או קיבל השקעות.
כך, שאנו מודדים את ההצלחה של התכנית בנקודת המעבר בין השנה הראשונה לשנייה. מהנתונים, שאספנו עד כה, ותזכור, שהתכנית היא די צעירה, 3 מכל 10 סטארטאפים, שהיו במערכת שלנו, כבר מצליחים ויש להם הכנסות ו\או השקעות מספקות. כך, שהם יכולים לשלם על השימוש במערכות שלנו.
בעולם היזמות, הצלחה של 30% - זה הישג מדהים. זה אחוז הצלחה ענק של סטארטאפים בתחום החומרה.
לגבי ה-70% האחרים, מאלה שלא נסגרו, יש כאלה המבקשים מאתנו עוד שנה בחינם. אנו בוחנים זאת ומאשרים למי שמתאים וראוי לפי הפוטנציאל שלו להצליח. מהניסיון שלנו, מאלה שבחרנו לתת להם שנה שנייה בחינם, כמעט כולם כבר יכולים לשלם בשנה השלישית. כרגע זה עדיין מספרים קטנים, בגלל שהתכנית עדיין צעירה. אבל הנתונים, שכבר יש לנו, מצביעים על הצלחה יפה מאוד של התכנית".
שאלה: כמה הסטארטאפים משלמים מהשנה השנייה? תשובה: "כאן עשינו ממש מהפכה. הורדנו את כל החסמים, אם היו, למעבר לשנה השנייה גם מבחינה כספית. אני בטוח, שנראה את ההשפעה של ההחלטות הללו ממש בשבועות ובחודשים הבאים.
יצרנו והכרזנו בכנס על 2 יוזמות ותכניות חדשות:
א. גרסה לסטודנטים ב-16 דולרים לשנה,
ב. גרסה למפתחים חדשים וסטארטאפים ב-19 דולרים לשנה.
ברור לך, שזה מחיר סמלי ביותר. אם תשאל אותי למה לא נתנו את המערכות בחינם, אז התשובה שלנו ברורה: אנו רוצים מינימום של מחויבות של היזמים, הסטודנטים והמפתחים לפלטפורמות שלנו. כדי להוריד את החומות, הורדנו את המחיר לכל כך זול, שזה ממש מגוחך לדבר על המחיר.
אבל זה לא רק המחיר האפסי. יש כאן אמירה ברורה לך כמפתח שבחרת את הפלטפורמה הזו שלנו כי היא זו שמתאימה לצרכים שלך ושל הלקוחות שלך".
שאלה: איך הקהילה קיבלה את הבשורה הזו על התכניות הכל כך זולות של המערכות שלכם? תשובה: "בהתלהבות עצומה. כפי שסיפרתי לך, בנינו בשנה האחרונה 2 תת-קהילות חדשות: מצטיינים ומשפיענים. הם, למעשה, השגרירים שלנו כדי לקדם את היוזמות החדשות הללו. קהילת המשפיענים תהיה המפיצה הראשית של הבשורה הזו.
אני קורא כאן לכל מי שמרגיש את עצמו כמקצוען בפיתוח ויזמות, שיצטרף לקהילות שלנו, יצטרף למשפיענים או למצטיינים, אם הוא כזה, וזה ייתן לכולם את היכולת להתפתח במהירות ולהצליח ביחד.
אני מאוד נלהב מההתפתחות החדשה הזו. אנו מספקים לא רק כלים טובים מהמעלה הראשונה לכל יזם, סטודנט ומפתח, בכל מקום בעולם, זה מסופק במחיר נגיש לכל אחד, עם יכולות להגיע למוצרים שימושיים ומועילים בכל תחום, במהירות ובהצלחה. הקהילות שבנינו מספקות מידע מהיר ונגיש לכל אחד, סביב השעון בכל תחום. ההצלחה היא פנומנלית לשיטה ולגישה הזו".
שאלה: מה החלום המקצועי שלך? סוצ'יט ג'אין: "אני מאמין ומקווה, שהכלים שלנו יהיו מוכרים בעולם כמו שבכל העולם מכירים את קוקה-קולה. בכל מקום בעולם ,שלא תסתובב בו ותגיד קוקה-קולה, אנשים יבינו למה אתה מתכוון. כך, אני מעוניין, שהשם של דאסו סיסטמס יהיה. שכל מהנדס וכל מפתח בכל פינה בעולם ידע את השם של דאסו סיסטמם ומה זה אומר.
אני יכול לספר לך, שבכנס הרובוטיקה האחרון, שהתקיים בדובאי, כנס עולמי ממש ענק, הייתה לנו הצלחה ענקית. כבר לא היינו צריכים להסביר לציבור הענק, שהגיע לכנס, מי זו דאסו סיסטמס. השם החל להיות נפוץ וכולם התעניינו בפתרונות שלנו.
אני מאמין, שבפתרונות שלנו אנו יכולים לקדם את העולם. אני מאמין, שמפתחים ויזמים, שעסקים בתחום שלנו, מבינים, שיש בידיים שלהם כלים, שיכולים לקדם את האנושות. זה הסיפוק והגשמת החלומות שלי".