איך בונים שירותי ענן איכותיים, שרידים ומאובטחים במתקנים תת-קרקעיים בישראל?
מאת:
אבי וייס, 18.4.16, 17:05
חברת הטלקום הגדולה בעולם, NTT, באמצעות חברת הבתDimension Data נכנסה לפעילות בארץ: MedOne הקימה פלטפורמת מחשוב ענן כפולה, המתקדמת ביותר בעולם לארגוני אנטרפרייז, ברמת אבטחה ושרידות הגבוהה ביותר שיש, גם במצבים הכי חמורים כמו התקפה גרעינית, בלי צורך בתלות ב-Data Centers של ספקי ענן בעולם – זה שינוי בתפיסת העולם של המנמ"רים.
"כזכור, למי שלא מכיר אותנו, יש לנו 3 מתקנים תת-קרקעיים: בתל-אביב, פתח-תקווה ובטירת כרמל. אנו נענים לביקוש הקיים בישראל, שמקורו בעובדה, שארגונים ועסקים כבר לא בונים לעצמם
Data Centers מסיבות רבות, ומחפשים לקבל את השירות הזה במיקור חוץ, מחברות מתמחות כמונו", מתאר
רוני שדה, מנכ"ל
MedOne. "אנו כבר שנים רבות בשוק הזה ומעולם לא חרגנו מה-
,SLA שאנו מספקים ללקוחות שלנו ולכן הם שומרים לנו אמונים ומביאים לנו עוד לקוחות".
קיימתי ראיון בלעדי עם
רוני שדה, (בתמונה), כדי לשמוע על מימוש הרעיון של שירותי ענן איכותיים ומאובטחים במתקנים תת-קרקעיים בישראל, שיעמדו בפני כל התקפה, בלי כל צורך להיות תלוי ב-
Data Centers של ספקי ענן ברחבי העולם.
שירותי
MedOneCloud בישראל (אותם
חשפנו לראשונה כאן), מבוססים על הענן של
Dimension Data, חברת הבת של חברת התקשורת הגדולה בעולם:
NTT היפנית.
במבחני ביצועים, שנערכו ע"י
Tolly, חברת הבדיקות המובילה בעולם לתחום שירותי התקשורת,
נמצא, ששירותי הענן של
NTT היו בעלי הביצועים הטובים ביותר בעולם והרבה מעל לביצועי העננים של:
AWS (אמזון), מיקרוסופט
Azure ו-
Rackspace.
בכל המבדקים, בכל המדינות ובכל התסריטים, שנבנו לצרכי הבדיקות, התוצאות היו חד משמעיות: השירות של
NTT, נמצא הרחק לפני כל המתחרים. הביצועים היו בסדרי גודל עצומים לטובת
NTT, עד כדי כך,
שנמדדו פי 7 עד פי 25 (ובמבחנים מסוימים עד פי 32) ביצועים טובים יותר בענן של
NTT מול שירותי הענן של 3 מתחרותיה הגדולות. כ"כ,
Tolly השוותה את העלות של שירותי הענן בין החברות והתועלת העסקית הקיימת לארגון מכל שירות ענן. גם כאן התוצאות היו חד משמעיות לטובת
NTT.
שאלה: מה התחדש ב-
MedOne?
רוני שדה: "לאחרונה, השקנו את פעילות שירותי הענן החדשים שלנו -
MedOneCloud, מ-2 מתקנים במקביל, במרכז ובצפון הארץ. במקביל, אנו מתחילים לחפש מקום להקים מתקן רביעי בישראל.
הסיבות להפסקת בניית
Data centers עצמאיים ע"י ארגונים ועסקים בישראל הן: עלויות הקרקע שצריך להקצות, עלויות מטורפות של חשמל ומיזוג אוויר, הצורך בהחלפת ועדכון ציוד ומערכות בגלל ההתקדמות המהירה של טכנולוגיות ה-
Data Centers, עלויות כוח אדם ועוד.
אין כיום
ROI להקמת
Data Center בתוך הארגון. הארגונים יכולים לקבל הכל, כולל כל המשאבים שהם צריכים, מספק מתמחה, במחיר שפוי עם
SLA גבוה. כך, גם הופכים את ה-
CAPEX ל-
OPEX.
כדי לספק
SLA ללקוחות ארגוניים, אנו צריכים להשקיע המון כסף, כי
Data Center הוא מוצר מאוד מורכב ויקר, במיוחד אם הוא תת-קרקעי. היתרון שלנו לארגונים: הם משלמים לנו
רק עפ"י צריכה, מה שמוכר בעולם התוכנה והענן כ-
SaaS.
אנו הכי ותיקים בישראל בעולם ה-
Data Centers ועם הכי הרבה ניסיון, ונמצאים בשוק מאוד תחרותי, במיוחד מול ספקי העננים, שלא מקיימים שום נוכחות פיזית בישראל והעננים שלהם נמצאים אי שם בעולם.
היתרון שלנו הוא, שאנו מספקים עננים בישראל עם זמן תגובה אפסי וביטחון, שהשירות יימשך בכל מצב, כי המתקנים שלנו נבנו כדי להיות שרידים בכל סוג של התקפה, גם במצבים הכי חמורים, שניתן להעלות על הדעת, כמו התקפה גרעינית".
שאלה: איך הגעתם להחלטה להתחבר עם
Dimension Data?
תשובה: "יש לנו לקוחות מכל השוק, כולל משרדי ממשלה, והשוק מזמן החל לנוע לענן. אני במקורי איש
IT אז היה לי ברור, שהעתיד הוא בענן, גם בתקשורת. לכן, היה ברור, ששירותי ענן חייבים להיות בסל המוצרים שלנו.
אולם, לפני שרצנו אל הענן, החלטנו לשאול את הלקוחות שלנו מה הם מחפשים ב-
Data Center לשנים הבאות ומה יגרום להם לעבור לענן. קיבלנו מהתהליך הזה את התובנות הבאות מנקודת המבט של הארגונים:
א. הם מבקשים גמישות תפעולית. כיום, כל ארגון, שרוצה לצאת בקמפיין או איזה מבצע, זה דורש ממנו תוספת שרתים וכיום זה בלתי גמיש וזה לוקח לארגון בין שבועות לחודשים. הארגונים מבקשים פתרונות בסגנון של 'כאן ועכשיו'.
ב. ארגונים מחפשים פתרונות של תשלום לפי שימוש. הם לא רוצים לשלם על משאבים בשעות ובימים שהם לא פעילים בהם.
ג. נושא ה-
SLA מאוד קריטי בעיניים של מנהלים בארגונים. הם רוצים זמינות ושרידות כל הזמן בכל מצב שלא יהיה.
ד. אבטחת מידע היא בעיניהם חסם למעבר לענן. אני צריך להוכיח להם, שאבטחת המידע שלנו עומדת בכל דרישות הרגולציה וברמה העליונה.
רק בנקודה הזו אני חייב לציין, שיש לנו רמת אבטחה מידע שאין בארגונים, בשום ארגון אזרחי בארץ, מכיוון שגם אנו רגישים מאוד לנקודה הזו.
מהניסיון שהצטבר בארץ ובעולם, כמעט כל מקרי הפריצה, גניבת מאגרי מידע ופגיעה בפרטיות, התרחשו במערכות ארגוניות פנימיות, שחשבו שהן מאובטחות ברמה העליונה, מה שהתגלה כלא נכון
ולא במערכות בעננים.
ה. גמישות בהפעלת כוח אדם. ארגונים מעוניינים להפעיל אנשים בכל מקום (בארץ ובעולם) ויכולת להעביר אנשים ממקום למקום במהירות, לפי המשימות והצרכים. כיום, זה מאוד איטי וקשה, בגלל אי הגמישות של מערכות ה-
IT הקיימות.
ו. מעבר והתמקדות באפליקציות המקדמות את מטרות הארגון או העסק. כיום, מנהלים בכל הרמות לא מתעניינים בשרתים ובמתגים. הם מחפשים אפליקציות, שתקדמנה את העסק ומטרותיו. תשתיות הפסיקו לעניין והנהלות דורשות כיום מהמנמ"רים להביא לארגון 'ערכים עסקיים' ולא לדבר על טכנולוגיות. הם דורשים להתרכז באפליקציות ולא בתחזוקת תשתיות. זה משנה את כל תפיסת העולם של המנמ"רים.
ז. לחלק נכבד מהארגונים ששוחחנו איתם, היה חשוב, שהמידע שלהם יישאר בישראל ולא יטייל אי שם ברחבי העולם, כמו שיש בעננים הגדולים. יש גופים, שזו דרישה רגולטורית המוטלת עליהם, למשל, בתחומי הפיננסים והבריאות.
לאחר שריכזנו את כל הדרישות של הלקוחות, חפשנו מי השותף הכי מתאים ללכת אתנו לפתרון, שיענה על כל הדרישות הללו.
בדקנו את כל המתחרים הגדולים בעולם והגענו למסקנה, שהשותף הכי טוב הקיים בשוק זו חברת
Dimension Data, חברה של 7 מיליארד דולרים מכירות בשנה, שהיא הזרוע הבינלאומית של
NTT היפנית.
לחברה הזו יש מעל ל
-40 אלף Data Centers בעולם. הם פיתחו פתרון ענן עם יכולות מוכחות הכי טובות בשוק. עטפו את הפתרון במערכות אוטומציה, פרוביזונינג וניהול מאוד מוצלחות וזה 'פתרון מדף', שנמכר לחברות בעולם דוגמת החברה שלנו.
הפתרון הזה זהה בכל ה-
Data Centers שברשת העולמית של חברת
Dimension Data. כך, שלקוח שלנו יכול להעביר את המשאבים שלו מישראל לכל מקום בעולם, אם יש שלוחות בעולם, בלי שום בעיה, כי זה אותם ממשקים ואותו שירות.
כך, השקענו ובנינו את הפתרון הזה ב-2 מרכזים שלנו בישראל. עי"כ, שיצרנו ענן כפול בישראל והלקוחות יכולים לבחור אם הם רוצים ענן אחד או 2 עננים, או מעוניינים במשאבים בכל יבשת או ארץ אחרת בעולם. הלקוח, בכל מקרה, משלם כאן בישראל ובש"ח. עלינו כבר לאוויר אחרי הרצה ויש לנו כבר לקוחות על העננים הללו.
הפתרון מכיל את כל מה שארגון צריך, כולל נושא האחסון. אנו ממשיכים לפתח את הפלטפורמה הזו בעזרת שותפים, שיספקו שירותי
SaaS משלהם על הפלטפורמה הזו. על הפרק יש תכניות לספק שירותי
CRM ו-
ERP בענן, בקרוב נציג את שירותי
SAP HANA על הענן שלנו".
שאלה: איך הלקוחות קיבלו את הפתרון החדש?
תשובה: "בהתלהבות. בפעם הראשונה כאן בישראל, כי זה חשוב להם, שהמידע יישאר בישראל, הם יכולים לשלוט ממש בכל: במעבדים, בזיכרונות, בנפחי האחסון, בחוקי האבטחה וכך הלאה. אלה כלים, שהם מקבלים כחלק מהרכישה של שירותי הענן.
הם מקבלים מאתנו
SLA מאוד מוגדר, גם בישראל וגם אם הם בוחרים שירותים בענן מקביל בעולם. אנו מצהירים ב-
SLA על זמינות של 4 תשיעיות, אם הלקוח רוכש שירות בענן אחד. אם הלקוח רוכש שירות ב-2 עננים בישראל, הוא מקבל זמינות של 5 תשיעיות. המשמעות של 5 תשיעיות היא
לכל היותר 5 דקות של נפילה בשנה.
כך, אנו מציגים לשוק את המוצר הכי טוב שיש. בגלל העלייה בביקושים, כפי שציינתי, אנו כעת מחפשים מקום לבנות מתקן רביעי ואני בטוח, שדי מהר נמלא גם אותו עם לקוחות.
מהניסיון שלנו, ארגונים גדולים עוברים לענן בשלבים. קודם הם מעבירים לענן מערכות עוטפות, למשל
QA ופיתוחים, דוא"ל, אתר אינטרנט וכיו"ב. ככל שהארגונים צוברים יותר ניסיון בשירותי ענן ורואים שזה עובד וזה מאובטח, הם ממשיכים להעביר עוד יחידות ועוד יישומים לענן. אנו מראים להם, שבכך הם מצמצמים הוצאות ומתייעלים.
הענן הוא הפתרון היחיד העונה על כל הצרכים של ארגונים ואני מאמין, שכל השוק ילך לכיוון הזה.
אני מראה למנהלים, שבענן שלנו הם מקבלים זמן תגובה מכסימלי של 4 מילישניות, כמו שהם רגילים לעבוד ברשת בתוך הארגון, לעומת עשרות מילישניות ויותר, אם הם בוחרים בענן בחו"ל. יש לזה השפעה ניכרת על כל נושא חווית השימוש, גם של העובדים וגם של הלקוחות שלהם.
אנו מספקים להם גם
NOC, עם תמיכה מלאה של אנשי מקצוע המדברים בעברית, גם לשירותים בארץ וגם לאלה המופעלים ברחבי העולם, ברשת העננים, שאנו חלק ממנה".
שאלה: מה קורה עם פתרונות ענן לשווקי ה-
SMB וה-
SME?
תשובה: "נמכור בקרוב פתרונות גם לשווקים הללו דרך שותפים. אנו נמכור להם את שירותי הענן כ-
White Label והם ימתגו זאת תחת שמם וימכרו את השירות ל-
SMB.
אנו 'חברת בוטיק' המתמחה בשירות לארגונים ונרצה להישאר חברת בוטיק, כי זו התמחות מיוחדת. הלקוחות הארגוניים מצפים מאתנו לשירות איכותי. לכן, בתחומים, שאין לנו מספיק ידע וניסיון בהם, דוגמת שווקי ה-
SMB, נמכור את שירותי הענן דרך שותפים מתמחים בשווקים הללו".
שאלה: מה החלום המקצועי שלך?
רוני שדה: "החזון שלנו הוא להוביל את תחום שירותי הענן, כמו שהובלנו עד היום את התחום ה-
Data Centers בישראל. יצרנו בישראל, מיום הקמתנו, סטנדרטים חדשים בשוק ה-
Data Centers ואני מאמין, שנוכל להיות מובילים גם בשוק שירותי הענן. קבענו לעצמנו יעדים ולוחות זמנים כדי להגיע להובלה הזו.
אסור לנו אפילו לשנייה להירדם בעמידה או לנוח על זרי הדפנה. אנו נמצאים בשוק מאוד תובעני ואנו חייבים כל הזמן לרוץ קדימה ולהוביל, אחרת נעמוד במקום ונישאר מאחור. המרוץ הזה הוא דבר שלא נגמר אף פעם. לכן, אנו משקיעים המון ועובדים סביב השעון כדי להיות קדימה ולהוביל. הלקוחות גומלים לנו בנאמנות".