האזרח יובל סיני, שהזמין מפרטנר חיבור פס רחב לשם חיבור מצלמות אבטחה עבור בת משפחה סיעודית גילה, ששום דבר לא עובד ולדבריו כולם משקרים לו לגבי הביצועים בתשתית הפס הרחב על רשת בזק. גם במשרד התקשורת מתעלמים מהתלונה. בנוסף, מה קורה מבחינה טכנולוגית ברשת הסיבים לבתים של פרטנר ומה פרטנר מתכננת ליישם על רשת ה-LTE שלה. עדכון בגוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 8.7.17, 18:15
האזרח
יובל סיני מפתח תקווה, הזמין מפרטנר חיבור "שוק סיטונאי" על רשת בזק כדי לחבר מצלמות לניטור ומעקב אחרי בת משפחה סיעודית (אימו). אחרי ההתקנה, התגלה לו,
ששום דבר לא עובד. הביצועים של הפס הרחב שואפים לאפס והמצלמות מתנתקות כל הזמן.
כל ניסיונתיו להזמין טכנאים לתקן את המצב לא פתרו את הבעיה, למרות ביקורים של כמה טכנאים בבית המחובר לפס הרחב, ולכן הוציא מכתב חריף ביותר (
מצוי כאן) למשרד התקשורת, לאחר שנואש מהטיפול של פרטנר ובזק בבעיה שלו.
אולם, גם משרד התקשורת עשה צחוק מפנייתו (תלונות למשרד התקשורת נועדו רק
לצרכי מצגות של
שמילה מימון (בתמונה למעלה משמאל), כפי
שחשפנו לא אחת) ומשרד התקשורת שלח אותו חזרה לפרטנר.
הפניה החוזרת של
יובל סיני לפרטנר הובילה לחילופי דברים קשים עוד יותר (
מפורט כאן), כי הבעיה פשוט לא נפתרה.
עברו כמעט 4 חודשים והבעיה של
יובל סיני עדיין
לא נפתרה. התוצאה:
יובל סיני עומד
להגיש תביעה כנגד כל המעורבים בעניין (משרד התקשורת, פרטנר, בזק), בגלל הנזקים, שהם גרמו לו (לרבות תשלום עבור
שירות שלא פועל, כולל אבדן ימי עבודה, כדי להמתין לטכנאים, שלא פתרו דבר).
ביקשנו את תגובת משרד התקשורת, בזק ופרטנר לסוגיה זו ולא הצלחנו לקבל מענה מאיש (די ברור למה). ככל שתתקבל תגובה, נעדכן בהתאם.
עדכון 10.7.17: לאחר ש
יובל סיני נואש מפרטנר, החליט לעבור לבזק + בזק בינלאומי, אולם, להפתעתו, המצב לא נהיה יותר טוב והבעיה רק
החמירה. בנוסף, משרד התקשורת המשיך "למרוח" אותו בתשובות סתמיות ומתחמקות.
מצ"ב כאן התכתובת של
יובל סיני עם משרד התקשורת ו
מצ"ב כאן המכתב הזועם ש
יובל סיני שלח למשרד התקשורת בדרישה ששהמשרד יפעיל סנקציות כנגד פרטנר ובזק על כל התעלולים שהם עשו לו (כך לטענותיו).
לצערי, הדוגמה הזו היא רק
חלק קטן מהבעיה הענקית, שבה
כחצי מיליון מתושבי ישראל נפלו בפח ועברו "
לשוק הסיטונאי", בלי להבין לאיזה בור הם נפלו.
כעת, המצב הזה
יחמיר והוא הולך להתרחש ולהתממש בקרוב גם על רשת הוט (
כאן), רשת, שתפקדה עד כה יחסית די טוב, בתחום הביצועים של הפס הרחב הקווי בישראל.
האם הפתרון לבעיה זו יגיע בחיבור סיבים לבתים ע"י פרטנר?
התשובה לשאלה הזו אינה פשוטה. עפ"י הידוע לנו, הבעיות בביצועים בפס הרחב בפרטנר (היא אינה שונה בתחום הזה משאר ספקי הפס הרחב ב"שוק הסיטונאי" הרוכבים על רשת בזק),
אינן רק על הפס הרחב בהסדר "שוק סיטונאי" על רשת בזק.
דיווחנו לא אחת על ניסוי פריסת הסיבים של פרטנר לבתים בפתח-תקווה ובמקומות נוספים בארץ (דוגמת קרית אונו). פרטנר מציעה לדיירים חיבור של 1 גיגה סימטרי (ספק + תשתית) ב-100 ש"ח לחודש. בהחלט הצעה
מאוד אטרקטיבית.
אולם, מדיווחים, שקיבלתי מהדיירים שהתחברו לשירות הזה עולה, שמדובר ב"פלופ". לדברי הדיירים, הם מקבלים במקום 1 גיגה
לכל היותר 200 מגה.
יש לזה כמה סיבות אפשריות (כך, ניתח עבורנו את המצב מומחה תקשורת מוביל בישראל) ובכללן:
א. החיבור בסיבים לבתים נעשה ע"י פרטנר בטכנולוגייה, ששמה Ethernet Point-to-Point, שלא כל כך מקובלת בעולם הטכנולוגי של חיבור סיבים לבתים.
ב. הציוד, שנעשה בו שימוש ע"י פרטנר בחיבורים בבתים, לא יכול לאפשר 1 גיגה סימטרי, בגלל שמדובר בכמה המרות (ראה צילום של הציוד הזה כאן), ונעשה ע"יפרטנר שימוש בציוד די סטנדרטי וזול.
תצלום של המתאם ושל הנתב המותקנים בבתי הלקוחות של חיבורי הסיבים ע"י פרטנר:
אפשר לראות מהתצלום, שהסיב של פרטנר (החוט הלבן) מגיע עד לתוך הבית ומתחבר למתאם המוציא אתרנט (המחבר הצהוב), שהמפרט שלו
מצוי כאן, והנתב אחרי המתאם, שמוציא את החיבורים לתוך הרשת הביתית, הוא נתב ביתי רגיל (
נתב DSL), שגם בזק מספקת לפס הרחב וגם מתחרותיה "בשוק הסיטונאי" (הנתב גם ניתן לרכישה בשוק החופשי).
כלומר: יש המרה של חיבור אופטי לחיבור אתרנט במתאם ואחר כך עוד המרה של החיבור לרשת הביתית בתוך הנתב. אז ברור, שאי אפשר לקבל מ-2 ההמרות הללו את המכסימום של 1 גיגה, מה גם, שמדובר בציוד רשת לא מתקדם במיוחד וגם לא חזק במיוחד, ציוד שלא יוצר לצרכים של חיבור 1 גיגה סימטרי.
מקורבים לפרטנר טוענים, שמדובר ברעיון טכנולוגי הנמצא בניסוי, במטרה לבחון טכנולוגיות שונות עם שילובים שונים. לדברי אותם מקורות, הקצבים משתנים ממקום למקום ומבניין לבניין. לדבריהם, כרגע המינימום עומד על סביב 300 מגה (ולא 200 מגה, כמו שנמסר לי ע"י הדיירים, שהתחברו לפרטנר), כשרבים (מאוד) מהדיירים נהנים מלמעלה מ-500 מגה, וכמובן גם 1 ג'יגה.
אין לי כרגע יכולת להוכיח זאת, או להפריך את הטענות הללו, בהיעדר נתונים רשמיים מפרטנר.
המומחים, שהתייעצתי עימם טוענים, שבמקום מסוים במרכז כל שכונה, שחוברה בסיבים, יש כנראה מתג קטן/בינוני עם מבואות גיגה-אתרנט אופטיות. לכל מבוא מחוברים זוג סיבים המסתיימים בממיר הביתי. המתג השכונתי מתחבר בסיב (כנראה גם בקצב של גיגהביט אתרנט), למתג עירוני גדול יותר, שהוא חלק מרשת התשתית הארצית של פרטנר. לדבריהם, זה יכול להסביר את הירידה החריפה בקצב העבודה בבתים, שהתחברו לפרטנר, שכן קיימת כאן "תחרות סטאטיסטית" בין המנויים, במיוחד בשעות הערב, על אותו מתג שכונתי. ההפרדה בין המנויים נעשית ע"י VLAN או באחת השיטות הנגזרות ממנה. לכן, חיבור כזה זה לא מייצר איכות וביצועים לכל לקוח, שהוא למעשה
מתחרה על אותו רוחב פס עם כל שכניו, בתחום השכונה ובבניין בו הוא גר.
אולי כדי לאזן את "הפלופ" הזה בפס הרחב הקווי, פרטנר תצא בקרוב מאוד עם שירות VoLTE (
שמופעל מזמן בכל העולם), כולל מעבר ודילוג תוך כדי שיחה לרשתות WiFi בשירות WiFi Calling, שפרטנר
כבר הפעילה ב-2016 (לא בהצלחה יתרה), על רשת ה-LTE שלה (
רשת PHI). כמו שנאמר: "מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא".
לקוחות הוט-מובייל, "שרוכבים" על רשת פרטנר (רשת PHI),
לא יקבלו את השירות הזה, שמופעל בציוד אריקסון המותקן בפרטנר. פלאפון מתכוונת להגיב על ההתפתחות הזו בשירותים אחרים דוגמת Virtual IMS, אבל רשת פלאפון נמצאת די מאחור, גם מבחינת ביצועים וגם מבחינת פריסה של טכנולוגיות LTE, מול פרטנר וגם מול סלקום, ששקועה עדיין בחלום של רכישת Unlimited ועסוקה בהקמת תשתית עבור
שני מפעילי ה-MVNO המתחזים לחברות סלולר (גולן טלקום ואקספון-מרתון), ש"רוכבים" על הרשת שלה.