Telecom News - סערה וביקורת בוועדת הכלכלה על רפורמת הדואר של שר התקשורת יועז הנדל

סערה וביקורת בוועדת הכלכלה על רפורמת הדואר של שר התקשורת יועז הנדל

דף הבית >> דואר ישראל וגמלאי הדואר >> סערה וביקורת בוועדת הכלכלה על רפורמת הדואר של שר התקשורת יועז הנדל
סערה וביקורת בוועדת הכלכלה על רפורמת הדואר של שר התקשורת יועז הנדל
מאת: אבי וייס, 12.12.21, 16:05יועז הנדל

הנדל ברח מהדיון ומנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין מצאה עצמה מול שאלות קשות מצד חברי הכנסת. נראה, שהנדל ובן חורין, סברו, שהם באים "לטיול נינוח" בוועדת הכלכלה. אך הופתעו לגלות, שמספר חברי כנסת "הכינו שיעורי בית" והבינו, שהרפורמה, שהנדל מציע בענף הדואר, כוללת גזירות קשות על הציבור ובעיקר על הפריפריה.
 
הדיון, שהתקיים בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא חברת הדואר, מסמל את סיום "המשחק הכפול" של שר התקשורת, יועז הנדל, (בתמונה משמאל), לתקוף פומבית את חברת הדואר כדי להימנע מביקורת ציבורית עליו עצמו, אך במקביל לתת לחברה הטבות רגולטוריות בשווי מיליוני ₪. כיצד לסגור 30% מהסניפים זה שיפור השירות?

התכנית השערורייתית המלאה של חברת הדואר נמצאת כאן.


את השתלשלות העניינים בדיון ועדת הכלכלה, צריך להתחיל מסוף הדיון: יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, ביקש לסיים את הדיון ואז התעקשה מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין, לקבל את רשות הדיבור לצורך מסירת הבהרה.

בשלב זה, שר התקשורת, יועז הנדל, כבר מזמן ברח מהדיון ובן חורין, מצאה עצמה מול שאלות קשות מצד חברי כנסת, שהאשימו את המשרד בהובלת רפורמה, שתפגע בציבור ובעיקר בפריפריה "בשל העובדה שלא כלכלי לחלק שם דואר".

כך לדוגמא, חברי הכנסת שאלו בדיון: "כיצד לסגור 30% מסניפי הדואר, זה שיפור השירות?" וכן, קבלו על כך, ששירותי הדואר אינם נגישים לאנשים עם מוגבלות, ולכן דרשו מדדים ברורים למטרות הרפורמה בדואר.

שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים, הזהיר,  ששליש ממיליון הגמלאים בישראל נשענים עדיין על שירותי הדואר, מכיוון שאינם נגישים לכל שירות דיגיטלי.
פרופ' זיו רייך, שעמד בראש הוועדה הקודמת, שהמליצה על רפורמה בדואר ("וועדת רייך"), האשים את משרד התקשורת שלא פעל ליישום הרפורמה הקודמת, שהמשרד עצמו חתום עליה, והזהיר, שהרפורמה המוצעת כעת איננה מאוזנת ועלולה לחסל את המתחרים בענף הדואר.

דני רוזן, שעמד בראש הוועדה הנוכחית, שעל בסיסה גובשה הרפורמה בדואר ("ועדת רוזן"), העדיף, שלא להיכנס לפרטי ההמלצות ומסר שיעשה כן בדיונים הבאים...

בן חורין, שכאמור, נותרה בשלב זה של הדיון ללא הנדל, הבינה, שהדיון עומד להסתיים עם אצבע מאשימה לעבר המשרד, ביקשה להבהיר בסוף הדיון, שהמשרד לא התכוון, שיש לפגוע בשירותי הדואר בפריפריה מכיוון שהם לא כלכליים, אלא להיפך, שזה האתגר העומד בפני המשרד.

נראה שהנדל ובן חורין, סברו שהם באים "לטיול נינוח" בוועדת הכלכלה, מה גם שנוכחות האופוזיציה היא דלה (בשל החרמת עבודת הוועדות). אולם, הם הופתעו לגלות, שמספר חברי כנסת "הכינו שיעורי בית" והבינו, שהרפורמה שהנדל מציע בענף הדואר, כוללת גזירות קשות על הציבור ובעיקר על הפריפריה.

כזכור, ערב הדיון (5.12.21) שאלנו בכתבה: האם יועז הנדל וחברת הדואר מטעים את חברי ועדת הכלכלה של הכנסת? - האם tfi שר התקשורת יועז הנדל וחברת הדואר מנסים להטעות את חברי ועדת הכלכלה? וכן הצענו, שחברי הכנסת יתעלמו מהספינים של שר התקשורת יועז הנדל ושל חברת הדואר, ובמסגרת הדיון בוועדת הכלכלה, יתרכזו בשאלות לגבי הפגיעה בציבור כתוצאה ממהלכי יועז הנדל.

בדיון עצמו, הנדל חזר על כל הטריקים והשטיקים שלו לגבי חברת הדואר, עם השיבוץ הקבוע של המילים: "רפורמה מקיפה", "הרבה תלונות על הדואר", "צעדים קשים", "שיפור השירות", "פתיחה לתחרות", "הפרטה", "טכנולוגיה מתקדמת" וכו'.

בן חורין חזרה על המילים היפות של הנדל, כשהיא מנסה להסוות (ללא הצלחה) את ההטבות העצומות, שהמשרד מתכוון לתת לחברת הדואר על חשבון הציבור, באמצעות "מכבסת מילים": "הותרת חלק מהבירוקרטיה הקיימת", "הגברת היעילות", "שינוי בשיטת הפיקוח על המחיר", "הרחבת התחרות", "הקלות פיקוח", "עידוד השימוש באמצעים מקוונים וערוצים ישירים", "פיתוח שירותים עסקיים חדשים", "מעבר לפיקוח בדיעבד", וכו'.

כאמור, מספר חברי כנסת, שהגיעו מוכנים לדיון, שאלו שאלות קשות לגבי הפגיעה הצפויה בשירות לציבור ובעיקר בפריפריה וכן, הזהירו שהפרטה איננה "מילת קסם".
לאור החששות, שהעלו חברי הכנסת מפני הרפורמה בדואר וצעדי ההפרטה ,שהוצעו ע"י הנדל, הודיע יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון, ש"המוסד לביטוח לאומי" ו"הרשות ונציבות השוויון לאנשים עם מוגבלות", יוזמנו להמשך הדיונים על הרפורמה בדואר, כשהוא קובע: "שיפור השירות והקפדה על מחיר שוויוני גם לתושבי הפריפריה - הם עקרונות-חובה".

מנכ"ל הדואר, דני גולדשטיין, שמצא עצמו תחת מתקפה, פירט בהרחבה לגבי הצעדים, שנקטה חברת הדואר לשיפור השירות ולצעדים המתוכננים לפי תוכנית, שאישר שר התקשורת הנדל.

קוראינו ודאי זוכרים, את הכתבה: "ההחלטה השערורייתית של שר התקשורת לאשר תכנית סודית של הדואר", בה דיווחנו, שבסיבוב הקודם של הנדל כשר התקשורת, הוא אישר בחטף ובחשאי, ללא כל שימוע או איזה הליך גלוי, ביומו האחרון בתפקיד (16.12.20), תכנית של חברת הדואר (שהוצאה בעקבות "ועדת רוזן"), תכנית, שהוסתרה מהציבור אבל עיקריה הודלפו לעיתון אחד, עלתה במלואה (105 עמודים) לאתר משרד התקשורת, אך מייד הועלמה מהאתר.

בן חורין, שנבהלה מ"חיבוק הדוב", שנתן גולדשטיין לשר התקשורת הנדל (בניגוד לטקטיקה של הנדל לתקיפת הדואר פומבית ומתן הטבות בחשאי), מיהרה לייצר "עימות" בין המשרד לחברת הדואר בנוגע לכמות התלונות המתקבלות במשרד נגד החברה, ודאגה בהמשך "לפמפם" את "העימות" לכלי התקשורת: "מחלוקת בין השר הנדל והדואר על היקף תלונות הציבור".   

בשקט בשקט גם הודיע הנדל בדיון על דחייה נוספת (הפסקנו כבר לספור) של התוכנית להפריד את בנק הדואר מחברת הדואר ולהפוך אותו ל"בנק חברתי".

נראה, שהדיונים הבאים בוועדת הכלכלה בנוגע לרפורמה בענף הדואר, עומדים להיות אף יותר סוערים. 

נספח א':
רשימת כתבות קודמות מהשנה החולפת, בנוגע לתהליכי הפיקוח והאכיפה על חברת הדואר, מצד צמרת משרד התקשורת, וגם בהתייחס להפרטת חברת הדואר וליישום מסקנות "ועדת רוזן", בכל הנוגע לשירותי חברת הדואר לציבור הרחב:




 



 
 
Bookmark and Share