Telecom News - שוב דיון סוער בוועדת הכלכלה לגבי רפורמת הדואר שמוביל יועז הנדל

שוב דיון סוער בוועדת הכלכלה לגבי רפורמת הדואר שמוביל יועז הנדל

דף הבית >> דואר ישראל וגמלאי הדואר >> שוב דיון סוער בוועדת הכלכלה לגבי רפורמת הדואר שמוביל יועז הנדל
שוב דיון סוער בוועדת הכלכלה לגבי רפורמת הדואר שמוביל יועז הנדל
מאת: אבי וייס, 16.2.22, 12:07יועז הנדל דוברות

מבוכה נרשמה לקואליציה, כאשר סגן שרת הכלכלה, ח"כ יאיר גולן, הודיע, שהוא מתנגד לרפורמה המוצעת בדואר. בעקבות הביקורת הציבורית ודרישות חברי ועדת הכלכלה להבטיח, שלא תהיה פגיעה בפריפריה, נאלצה מנכ"לית משרד התקשורת להציג שינויים ברפורמת הדואר.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, המשיכה אתמול 15.2.22 להכין לקריאה שנייה ושלישית את חוק הדואר, שמקדם שר התקשורת יועז הנדל (בתמונה משמאל), שנועד בעיקרו ליישם את המלצות "ועדת רוזן", שהמליצה בין היתר לפתוח את תחום הדואר לתחרות, לבצע רפורמה בענף החבילות מחו"ל ולהרחיב את סמכויות הפיקוח והאכיפה של משרד התקשורת והשר. 

למתעניינים, קישור לדיון בוועדה - כאן.לירן אבישר בן חורין

את הישיבה פתחה מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, (בתמונה משמאל), לגבי תיקונים שהמשרד ביקש לשנות בהצעת החוק, בהתאם לדרישת היו"ר ביטון וחברי הוועדה בדיונים הקודמים. היא הסבירה, שהחקיקה וההפרטה הם 2 צירים שונים, שנותנים מענה כולל לאתגרים. היא הסבירה, ששיתוף הפעולה של הדואר עם בתי דפוס יהיה רק אם שר התקשורת יתיר זאת מראש ובכתב, לאחר שייווכח שאין פגיעה בתחרות. באשר לכניסה למרכזי החלוקה אמרה המנכ"לית, שהמשרד מקבל את הבקשה, שהמהלך צריך להתבצע בצורה אחידה עם הסרת הפיקוח על המחירים.

בעקבות הביקורת הציבורית ודרישות חברי ועדת הכלכלה, שלא תהיה פגיעה בפריפריה, נאלצה אבישר בן חורין להציג לוועדה שינויים ברפורמת הדואר, ובמרכזם ההחלטה להוסיף הוראה חדשה, שתחייב את חברת הדואר לגבות תשלום אחיד בעד שירות דואר בסיסי הניתן ללקוח פרטי ללא תלות במיקום גיאוגרפי. היו"ר ביטון ציין, שבשלב זה ההבהרות מקובלות עליו, ושהוועדה תדון בפרטים ותוודא, שזה אכן יהיה המצב.

מבוכה נרשמה לקואליציה, כאשר סגן שרת הכלכלה, ח"כ יאיר גולן, התנגד לרפורמה בדואר: "רשות התחרות סבורה, שלוקחים מונופול ממשלתי והופכים אותו למונופול פרטי. נעביר נייר עמדה מסודר, אך לכן החוק בנוסחו זה לא נותן מענה לעניין ויביא להיווצרות מונופול פרטי בתנאי תחרות בלתי הוגנים לרעתו של האזרח הישראלי. דבר שני, רמת השירות לאזרחים בפריפריה, במרכז, דוברי עברית, ערבית, מבוגרים - הנושאים האלה לא מסודרים בחוק החדש בצורה מניחה את הדעת. לכן אני חושב, שראוי להחזיר אותו לשולחן השרטוט כדי להביא חוק טוב לאזרחי ישראל".

ח"כ צבי האוזר התייחס לדברים והזכיר, שלפי חוק יסוד הממשלה ותקנון הכנסת, הממשלה אחראית בפני הכנסת אחריות משותפת, ושר או סגן שר לא יכול לחלוק על החלטות ממשלה, להסתייג מהן או לבקר אותן. הוא אף שאל האם זו עמדת משרד הכלכלה. סגן השר גולן השיב: "אם אתה רוצה יש עוד כמה קלקולים, שאני יכול לדבר עליהם".

עם זאת, נציג רשות התחרות, משה לאו, התייחס לדברי סגן השרה: "עמדת סגן השר הייתה קצת שגויה, העמדה שלנו לגבי הרפורמה נגעה למרכזי החלוקה והייתה חלק מהדיון הפנים ממשלתי בנושא. העמדה שלנו הייתה, שעדיף פתרון מבני, ואני מצטרף לדברים, שאמרה מנכ"לית משרד התקשורת, ששלב הביניים של תעריף מפוקח ומוזל הוא משמעותית טוב יותר מהמצב היום".יגאל לוי

ח"כ יעל רון הביעה חשש מפני הפגיעה בשירות לציבור, שאותו, בסופו של דבר, הרפורמה אמורה לשרת וציינה, שחששותיה גברו לאחר ששמעה ראיון ברדיו עם סמנכ"ל בכיר לשעבר במשרד התקשורת (עו"ד יגאל לוי), (בתמונה משמאל), שבו הזהיר מפני הפגיעה הצפוייה בשירותי הדואר כתוצאה מהרפורמה. למתעניינים, קישור לראיון - כאן.

מנכ"ל דפוס בארי, בן סוכמן, אמר, שהנוסח לא מוסכם ויש עדיין פערים גדולים מול משרד התקשורת.

יו"ר חברת מסר, אבשלום הרן, הוסיף, שיום אחרי שתתקבל הרפורמה מסר תתמודד מול מונופול חזק מאוד, וכחברה המפרנסת 1,500 משפחות היא תצטרך להחליט אם היא מתמודדת עם זה או לא.

היו"ר ביטון אמר בתגובה, שניתן לצדדים זמן רב להגיע להסכמה, ככל שתהייה הסכמה הוועדה תאשר אותה, אבל אם לא תהיינה הסכמות, הוועדה תשמע את הצדדים ותכריע.

מנכ"ל הדואר, דני גולדשטיין, מחה על כך, שההתייחסות בדיון היא רק לאפשרות, שחברת הדואר היא זו שתפגע בתחרות, בעוד שקיימת אפשרות, שדווקא המתחרים הם אלה, שיפגעו בתחרות.

לאחר מכן המשיכה הוועדה את הדיונים בסעיפי הצעת החוק ואישרה, בין היתר, סעיף חדש, שנועד לתת לשר התקשורת סמכות להתערב במקרה בו חברה פועלת באופן העלול לפגוע מידית במתן שירותי דואר בצורה תקינה.

סמנכ"ל הדואר במשרד התקשורת, אורן לביאן, הסביר, שהסעיף נוסף כדי לחזק את סמכויות הפיקוח והאכיפה של המשרד ולמנוע פגיעה תחרותית קשה.

כ"כ אושר, שהדואר לא יוכל להחזיק שליטה בבית דפוס, אלא אם שר התקשורת יתיר זאת מראש לאחר שייווכח שאין פגיעה בתחרות. עם זאת, הדואר יהיה רשאי לתת שירות הדפסה לאנשים פרטיים ועסקים קטנים, של עד 1,000 מכתבים.

נציגי בתי הדפוס הקטנים הזהירו, שזה יכול להביא לחיסול בתי הדפוס, וחשפו, שבעבר הדואר הדפיס מכתב ומעטפה עם לוגו בחינם, כשהוא גובה רק את מחיר הבול עבור המשלוח. לביאן התייחס לכך ואמר, שאכן אירע מקרה כזה, הדבר נבחן, הוטל על הדואר עיצום כספי וזה הופסק.

הוועדה אישרה את הסעיף לבסוף, אך לא סיימה את הדיונים בהצעת החוק והם ימשכו בשבוע הבא.​

נספח א':
רשימת כתבות קודמות מהשנה החולפת, בנוגע לתהליכי הפיקוח והאכיפה על חברת הדואר, מצד צמרת משרד התקשורת, וגם בהתייחס להפרטת חברת הדואר וליישום מסקנות "ועדת רוזן", בכל הנוגע לשירותי חברת הדואר לציבור הרחב:



 
 
Bookmark and Share