שר התקשורת, יועז הנדל, ומנכ"לית המשרד, לירן אבישר בן חורין, ממשיכים להטעות ולשקר לוועדת הכלכלה של הכנסת בתכנית המכונה על ידם "מתווה הסיבים", תכנית, שלא תפרוס סיבים לבתים, בוודאי לא בפריפריה ובוודאי לא בעשור הנוכחי. תכנית ההונאה הענקית הזו ממשיכה בלי מעצורים גם נגד חוות דעת מקצועיות של מומחי הכנסת עצמם. כל החישובים, שיובילו לאי פריסת הסיבים.
עדכונים בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 8.12.20, 11:07
על מעשה המרמה, שמכונה "מתווה הסיבים", כתבתי לא פחות מ-25 כתבות חשיפה. האחרונה פורסמה לאחרונה תחת הכותרת: "
השר הנדל מסתיר שחיתות והחלטות שגויות במסגרת "מדיניות השקיפות"!.
בוועדת הכלכלה של הכנסת קוימו עד כה
2 דיונים נרחבים ב"מתווה הסיבים", מתווה, שהועבר בממשלה לאחר ששר התקשורת "סחט" את רוה"מ
נתניהו (השר עצמו הודה בסחיטה הזו), והדיון השני התקיים ב-
6.12.20 (הצילומים והסרטון המלא של הדיון בוועדת הכלכלה
כאן. הפרוטוקול של סיכום הדיון בוועדה, שנשלח לתקשורת -
כאן).
מלאכת ההונאה והרמייה של ועדת הכלכלה של כנסת נמשכת במלא עוזה, בדחיפה מלאה של
ראשי "הקליקה" (שגם "תפרו" את "תיק 4000" ו"תיק בזק", בתיאום מלא עם
ראשי סלקום \ IBC, שעבורם החוק המיותר הזה נדון בכנסת), ואביא כאן רק אפיזודה קטנה ממלאכת הרמייה והספינים השקריים, והיא:
כמה הפסד נגרם למשק מידי שנה בגלל אי פריסת סיבים לבתים.
מה אמרה המנכ"לית,
לירן אבישר בן חורין (בתמונה למעלה משמאל) בדיון ב-6.12.20? הנה זה כאן:
אולם,
בדיון הקודם בוועדת הכלכלה של הכנסת, בדיוק באותו נושא, גם השר
יועז הנדל וגם המנכ"לית
הציגו מספר אחר לגמרי והנה הוא (השר גם פרסם זאת בפייסבוק שלו, אותו מספר -
כאן,
10 מיליארד ש"ח):
שלמה פילבר, "עד המדינה", קפץ מיד ועשה מהם צחוק, כמופיע בציוץ שלו כאן למטה (והוא הוסיף על זה עוד
-
כאן) (לחיצה על התצלום מגדילה אותו).
גם
אלי ציפורי עשה צחוק מהשר (
כאן), בנושא "מתווה הסיבים" שהשר "ניכס לעצמו". גם
גיא לוי פרסם ניתוח מעניין -
כאן, בנושא "תיק 4000" והמספרים שנולדו בו.
האם המספר 13 מיליארד ש"ח הוא נכון?
או אולי 10 מיליארד ש"ח זה המספר הנכון?
התשובה ברורה: ב-2 המקרים - משקרים לוועדת הכלכלה.
אין לראשי משרד התקשורת שום נתון.
אלו אותן שיטות של עו"ד ליאת בן-ארי שווקי, שהמציאה מספרים ועובדות מקצה האצבע שלה - ב"תיק 4000". היא חלק מ"הקליקה". זו אותה "קליקה" שהכינה את "מתווה הסיבים" שיועז הנדל "מנכס" כעת לעצמו.
לא רק בזה אין לראשי משרד התקשורת
שום נתון עובדתי מבוסס.
אין להם שום נתונים בשום דבר, והדבר הכי חשוב, שצריך היה להציג בו נתונים, זה
ביקושים (מה הציבור צריך, רוצה ומוכן לשלם עבורו. לא מה החברות אמורות להציע לציבור).
דווקא לגבי חלק מהתשובה ביחס לצרכי הציבור והביקושים -
יש לראשי המשרד את הנתון הכי חשוב הנדרש כאן, אבל הם
מסתירים אותו (בכוונה), מוועדת הכלכלה של הכנסת.
הנתון הוא, שפריסת הסיבים עד לבתים, שנפרסים ברחבי ישראל
מזה כ-6 שנים ויותר, ע"י IBC סלקום ופרטנר, מגיעים עד ליד
כ-60% מבתי האב בישראל (זה נקרא HomePass ודווקא את הנתון הזה כן מציגים).
אולם, כמה מתוך ה-60% הללו הזמינו, לקחו חיבורי סיבים לבתים ומשלמים עבור חיבורי סיבים לבתים? את המספר הזה מסתירים. זה 6%. כלומר: רק עשירית מהציבור הזמין ולקח חיבורי סיבים,
במקום שיש לו אפשרות לקחת חיבורי סיבים.
למה? כי לא כולם צריכים חיבורי סיבים לתוך הבית, לא כולם צריכים 1 גיגה, ולא כולם צריכים זאת מ-IBC, סלקום או פרטנר. ישנן גם בזק והוט וישנן גם חלופות תקשורת רחבות פס אחרות.
כלומר: בלי צד הביקושים, כל התכנית הזו היא שטות אחת ענקית והונאת חברי ועד הכלכלה של הכנסת, וזה גם מפורט בנספח א' כאן למטה.
משרד התקשורת היה צריך לטפל בתחום הביקושים ואז לספק לביקושים הללו
פתרונות לפי חלופות (סלולר, אלחוט, מיקרוגל, גלים מילימטריים, סיבים ליד הבית, קואקס, נחושת: 35B ו-G.fast ועוד), וכן לדאוג,
שלא תהיה פריסה כפולה של תשתיות סיבים עד לבתים (יש בתים ,שמגיעה אליהם תשתית מרובעת מ-4 חברות, דבר שאין בשום מקום בעולם ושמוביל ויוביל לפשיטת רגל, אם זה יימשך כך, בצורה כזו כיאוטית, כמו שזה מתנהל עד כה).
בנוסף, ביום
3.12.20 שלחתי את סדרת השאלות הדחופה הבאה לשר
יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת:
"הנדון: אנשי המקצוע של הכנסת שוללים מכל וכל את מתווה הסיבים של השר יועז הנדל.
שלום רב,
1. בהמשך לשאלות, שיש כאן למטה (שפורסמו כבר כאן, סעיף 4), אחד ממומחי תשתיות התקשורת המובילים בישראל, שראה את המחקר של הכנסת דיווח לי, שהמצב הרבה יותר חמור ממה שמצאו החוקרים בכנסת.
2. על פי הצפי, "קרן התשתיות" המוצעת ב"מתווה הסיבים" תכניס כ-90 מיליון ₪ לשנה.
המחיר היום של פריסת סיבים ביישובים, שאין בהם מספיק תשתיות להשחלה של סיבים, זה 300 ₪ למטר, למשל, זה המחיר של הקבלנים, שעוסקים בחפירת סיבים בשיטה הכי מהירה וישימה ברוב המקומות - של Microtrenching.
3. כלומר: בכסף שיהיה בקופה השנתית של "קרן התשתיות" לפריפריה, אפשר יהיה (על הנייר) לסלול כ-300 ק"מ בלבד לשנה.
4. אם נחשב, שבכל יישוב בפריפריה (זה תלוי במתאר המקומי, אבל נבצע כאן הנחות מינימליות), יש צורך ב-10 ק"מ לפחות של חפירה, רק ברשת הגישה (Access), אזי הכסף הזה יספיק ל-30 יישובים בלבד לשנה (300 ק"מ לחלק ל-10 ק"מ ליישוב ממוצע), וזאת לפני העלויות של פריסת הרשת הפנימית בבתים, הציוד וכל מה שנלווה להקמת הרשת והרכיבים של הרשת האקטיבית בבתים עצמם (חיבור כל בית עולה 400 ש"ח רק לקבלן ההתקנות, לפני עלויות ציודי הקצה, התקנת טכנאי ועלויות "הרכשת לקוח").
5. כלומר: הכסף הזה יספיק לפחות מ-30 יישובים לשנה, אולי ל-20 יישובים, כי צריך להשאיר כסף ל: ציוד, טכנאים, התקנות וכיו"ב, מלבד העלות של החפירה והטמנת - השחלת הסיבים, ברחבי היישוב.
6. היות ויש בישראל מאות יישובים בפריפריה כוללל ביו"ש (רק הוט קיבלה פטור מ-220 יישובים, שלא פרסה בהם), אזי מדובר בתכנית הזויה ביותר, שתסיים את הפריסה של הסיבים ביישובים האחרונים, רק בעשור הבא, אם בכלל.
7. אודה להתייחסותכם."
מומחים נוספים העלו טענות, שבהחלט ייתכן והכסף יוקצה בהנחה, שהוא לא מכסה 100% של העלות של מי שיזכה בכספים הללו. לדבריהם, נניח, שהעלות היא
X והעלות הכדאית היא
X פחות
Y, אז משרד התקשורת מקווה לעשות מכרז, שבו כל חברה תגיד מה הפער שלה בין העלות בפועל לעלות הכדאית (
Y) והחברה שתציג את הסבסוד הכי קטן תזכה במכרז.
אזי, אם נניח (סתם לדוגמא), שהסבסוד, שיתקבל הוא 60% מהעלות, הרי הכסף יספיק ל-35 יישובים לפחות, בהתאם לשאר הנתונים, שנלקחו כאן בחשבון. אם הסבסוד יהיה 40% מהעלות, אז זה יספיק לבערך 45 יישובים.
אולם, גם אם ניקח את כל ההנחות המקלות הללו, זה לא משנה את התמונה הסופית.
בישראל יש
מעל ל-1,200 יישובים.
אם צריך, נניח, לכסות בסיבים רק 500 יישובים, זה 11 שנה, לפי 45 יישובים בשנה, לפי האומדן הכי ורוד ואופטימי, שהנחתי כאן.
ה-11 שנה מתחילות בשנה אחרי שבזק מדווחת על הפריסה שלה, כלומר זה לפחות 13 שנה (!) בהנחה הכי אופטימית.
זה "מתווה הסיבים"?
זה כיאוס רגולטורי.
זה "אי פריסת סיבים" לפריפריה וליו"ש.
תגובה לשאלותיי שהבאתי לעיל, וגם למטה בנספח א', טרם קיבלתי מאיש. לא שלא ניסיתי.
ככל שאקבל תגובה - אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל (לפחות לא מהשר
יועז הנדל).
די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה
בנספח א' כאן).
למי שלא קלט, הסיבה המרכזית להתעלמות ולהסתרה של החשיפות ואי מענה לשאלות שלי (כולל התעלמות מוחלטת מהחשיפה על חשד למעילה, לכאורה, של
השר עצמו בכספי המשרד, חשיפה מלפני כחודש וחצי -
כאן), ולהסתרה של העובדות המזעזעות הנחשפות בעשרות כתבות כמפורט ב
נספח א' במאמר כאן למטה, שכוללות סדרת החלטות מושחתות,לכאורה, רחבה ביותר, שהתקבלו בחשאי ע"י צמרת משרד התקשורת, היא די ברורה: השר והמנכ"לית רוצים
להסתיר החלטות ופעילויות,
שיכולות להוביל, לכאורה, לחקירה פלילית כנגד צמרת המשרד,
שהם עומדים בראשו.
יצוין, שאך לפני כמה ימים פרסמתי כתבת חשיפה מזעזעת נוספת אודות השר
יועז הנדל, שפורסמה תחת הכותרת: "
השר הנדל מסתיר שחיתות והחלטות שגויות במסגרת "מדיניות השקיפות"!".
פרשה מושחתת, לכאורה, לא פחות, שחשפתי אך בשבוע שעבר בנושא אחר לחלוטין, היא תחת הכותרת: "
חשיפה: מתי השר הנדל שינה את עמדתו בעניין החסימות של "ועדת הרבנים"?". תהיינה עוד התפתחויות לחשיפות הללו - כי זה לא נגמר, ואחת מהן, מזעזעת בחומרתה, כבר נחשפה אמש
כאן.
מיד אחריה, חשפתי פרשה פלילית מחרידה וענקית, לכאורה, נוספת, שפורסמה על ידי (במקביל ל"גלובס") תחת הכותרת: "
חשיפה: מה עומד מאחורי תרמית שר התקשורת "מהפכת הקליטה הסלולרית"!". עוד חשיפות מזעזעות בפרשה הפלילית (לכאורה) הענקית הזו תתפרסמנה ממש בקרוב.
ואחריה הגיעה עוד פרשה נוראית, שכבר הועברה לטיפול היועמ"ש, בדרישה לפתיחת חקירה פלילית ושפורסמה כאן תחת הכותרת: "
האם "משגיחת הכשרות" על נתניהו פיברקה לעצמה את הסדרי ניגוד העניינים?". בכתבה זו יש חשיפה מדהימה גם לגבי השר
יועז הנדל עצמו (בחצי התחתון של הכתבה).
ההסתרה וההתעלמות משאלותיי (אי מענה לשאלותיי, זו גם הפרת חוק, הנחיות היועמ"ש והתקשי"ר), היא, כנראה,
הלקח העיקרי שהשר יועז הנדל למד מ"תיק 4000".
אבל זה לא עזר ולא עוזר לו.
מעשיו ייחקרו גם ייחקרו, במוקדם או במאוחר.
נספח א':
החורים המרכזיים הנוספים בתכנית המכונה בשם המטעה "מתווה הסיבים" (לקוח
מכאן):
1.
הסתרה, שמחקר עצמאי של מרכז המחקר בכנסת קבע, ש"מתווה הסיבים", שמוצע ע"י השר יועז הנדל, הוא בלתי קביל, לא יסייע בפריסת סיבים בפריפריה ושגוי מיסודו.
ביום
25.11.20 שלחתי את השאלות הדחופות הבאות לשר התקשורת
יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת:
הנדון: אנשי המקצוע של הכנסת שוללים מכל וכל את "מתווה הסיבים" של השר יועז הנדל.
שלום רב,
1. לקראת הדיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת,
מרכז המחקר והמידע של הכנסת הכין
מחקר מאוד מפורט, מעמיק וחשוב על נושא פריסת סיבים לבתים, המחקר במלואו
נמצא כאן.
בהערת אגב אציין, שהחוקרים המכובדים מהכנסת, שכחו לבדוק את נושא
הכפילויות (ואף יותר מכפילויות), שיש בפריסת סיבים לבתים (וגם לעיתים בתוך הבתים), תופעה הקיימת
רק בישראל, בצורה כה בולטת וחסרת אחריות.
כ"כ, החוקרים שכחו לבדוק חלופות לפריסת סיבים (מלבד סלולר דור רביעי וחמישי, אליו כן התייחסו), דוגמת טכנולוגיות סלולר
מתקדמות לחיבורי פס רחב לבתים (
FWA,
CBRS,
O-RAN,
Gigabit LTE ועוד) וטכנולוגיות "גלים מילימטריים" למינן ועוד.
בכל מקרה, המסקנות שלהם
די ברורות, הגם שמנוסחות בלשון מאוד זהירה: "מתווה הסיבים", שהציע משרד התקשורת ושר התקשורת – הוא
לא נכון ושגוי בכל היבטיו.
זה די חופף ומתאים לממצאים וכתבות רבות שפרסמתי בנושא זה, למשל
כאן.
2. המחקר הזה של הכנסת
שולל מכל וכל את כל ההנחות וההצעות המצויות ב"מתווה הסיבים", שהגיש השר יועז הנדל לממשלה, מתווה, שכעת תקוע במהלכי החקיקה, מסיבות שונות, כנראה מסיבות פוליטיות.
3. אודה להתייחסותך לנוכח העובדות המוצגות במחקר זה, שמצביעות, שהתכנית של השר יועז הנדל ב"מתווה הסיבים" אינה הפתרון הנכון הנדרש לשוק התקשורת הישראלי, והאם לא מן הדין למשוך את הצעת החוק הזו ולבטל את הצעת החוק (ממילא לא צריך שום חוק חדש כדי לפרוס סיבים לבתים), נוכח העובדה, שהצעת החוק הזו של השר, היא לא הפתרון הנכון והרצוי לשוק התקשורת בישראל?"
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה
בנספח א' כאן).
ההוכחה הטובה ביותר
שאין צורך בשום חוק חדש היא מהשר
יועז הנדל עצמו, שכמעט כל שבוע חונך איזו פריסת סיבים לבתים, פריסה חדשה גם ביישובי הפריפריה, יו"ש והגבול.
בחודשיים האחרונים הוא חנך פריסות סיבים חדשות לבתים (חלקן בלי רישיון) ב:
מטולה,
מעלה אדומים, אילת,
באר-שבע,
שדרות,
עכו, נהריה,
קרית גת ועוד.
כל זאת,
בלי שום חוק מיוחד. פורסים סיבים וזהו.
בכל מקום ברחבי הארץ. גם בגבולות הארץ. גם ביו"ש.
אז למה השר
יועז הנדל מתעקש על
העברת החוק המכונה על ידו "מתווה הסיבים"?
שתי סיבות עיקריות:
א.
להקים על הגב של החוק הזה מפלגה ולצבור מתפקדים למפלגה. זה מפורט בסדרה ארוכה של חשיפות, עם ראיות מוצקות וברורות, סדרה, שעיקרה הסתיים בכתבה
כאן. זה נמשך יום יום בכל הכיוונים
האפשריים.
ב.
לשדוד את משאבי קבוצת בזק (תשתיות פיזיות ואת הכסף המזומן של בזק) ולהעביר זאת, במצוות
אלה "שתפרו" את "תיק בזק" ו"תיק 4000",
לטובת קבוצת סלקום \ IBC.
עניין חמור ביותר זה מנותח עם מאות מסמכים באתר זה, מאמר מרכזי בנושא נמצא
כאן.
2.
מסתירים, שאין למשרד התקשורת כל יכולת, מנגנון או שיטה לחלק כספים לגופים מפוקחים בזמן סביר או בכלל (ולכן הקרן האוניברסלית ב"מתווה הסיבים", תהיה כישלון ענק, אם תוקם).
ביום
17.11.20 שלחתי את השאלות הדחופות הבאות (שמשלימות למה שמופיע בסעיף 4 כאן למעלה, בעניין המחקר של הכנסת בתחום "מתווה הסיבים"), לשר
יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת:
הנדון: חלוקת "כספי הביד" - לוקחת שנים!
שלום רב,
1. בעקבות פרסום בגלובס
כאן, בעניין סאגת העיכובים בחלוקת "כספי הביד"
, עולה, שעניין פשוט זה, של חלוקת סכום די קטן (35 מיליון ₪) עם קריטריונים די פשוטים, לוקח שנים (מאפריל 2017).
2. כ"כ, מאז החלטת השר (שנותחה
כאן),
כבר עברו 5 חודשים ועדיין אין מועד לסיום חלוקת הכסף הזה ליעדו.
3. לאור זאת, איך המשרד מתכוון לחלק את כספי "הקרן האוניברסלית לעידוד פרישה" (כמנותח כאן), כשבקרן זו יהיו כספים בהיקף הרבה יותר גדול, עם קריטריונים הרבה יותר מסובכים לחלוקה?
הרי זו סאגה ממשלתית טיפוסית, שמטיבה נועדה להסתבכות מהסוג הזה, סאגה היכולה להימשך חודשים ושנים רבות.
4. אודה להתייחסותך."
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה
בנספח א' כאן).
שלא יהיה לאיש מהקוראים צל של ספק: "
מי שמפריע לפריסת הסיבים זה שר התקשורת בעצמו ולא שום אדם אחר!".
למעשה השר
יועז הנדל "ניכס לעצמו" את המתווה לסיבים שהוכן ע"י "הקליקה", כי החוק הזה בשבילו זה רק הקמת "קרן הסבסודים" (שמוציאה כסף מהכיס של בזק ומעבירה אותו לכיס של סלקום\IBC), ומתן הפרבילגיה של השר לתעדף יישובים, כפי שיחפוץ, מה שבונה לו מפלגה מכל החנפנים שירוצו וישחרו לפתחו (יש כבר לא מעט ראשי יישובים שכבר רצו והתפקדו למפלגה שלו), כדי שהפריסה תהיה קודם אצלם ולא אצל יישובים אחרים, שראשיהם מייצגים מפלגה אחרת. פוליטיקה מהזן הכי ירוד.
לסיכום:
זה, שמדבר על "שקיפות", "
ציונות", "קו המחרשה" ושאר סיסמאות וספינים נבובים ותלושים מכל מציאות, נוהג בחסר שקיפות קיצוני בכל התנהלותו ומטעה באופן קבוע את הציבור וגם את ועדת הכלכלה של הכנסת.
הוא מספק גיבוי וחיפוי למעשים פליליים, לכאורה, בקנה מידה מחריד, גם בתחום "מתווה הסיבים".
מביש ברמות-על, שזה שר התקשורת במדינת ישראל.
דרושה ועדת חקירה (פרלמנטרית, או ממלכתית) לבדיקת שוק התקשורת בישראל והקמת רשות תקשורת לאומית. זאת, כי הנזקים ששר התקשורת יועז הנדל יצר ויוצר בשוק הזה עברו כל גבול וכל נורמה חוקית וציבורית.
רק החלפת כל צמרת משרד התקשורת באנשים, שרק האינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת של ישראל, מהתחתית העמוקה שהשוק נפל אליה, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה".
כמובן, שיש צורך בהקמת "רשות לתקשורת", אבל זה לא יקרה בקרוב (או בכלל).