תא הנהג של העתיד: חכם, עוצמתי ועשיר ביכולות
מאת
מארקס מקאמון, 20.2.18, 14:30
העבודה מתמקדת עתה בחיזוי החוויות הנדרשות בתוך תא הנוסעים ותשומת לב רבה לשיפור ממשק המשתמש. זאת, ע"י הפעלת בינה מלאכותית, לימוד מכונה ואלגוריתמים כדי ליצור חוויה מעניינת יותר עבור הצרכן. המיקוד באבטחת סביבת הנהג יהפוך לנושא דיון מרכזי בעתיד הקרוב.
כאשר חושבים על מכונית העתיד, המילים 'אוטונומית' ו'מקושרת' קופצות מיד לראש. מבפנים, תא הנהג דומה למשהו מסרט מדע בדיוני - עתידני מאוד, עם מסכים שטוחים, תאורה אינטואיטיבית המתאימה עצמה למצב רוחו של המשתמש והמון מאפיינים, שנועדו להקל על הסבל של עמידה בפקקים בבוקר. אך חזון זה עדיין קצת רחוק, וישנם מספר תחומי מיקוד, שחייבים לטפל בהם לפני שזה יתאפשר.
להתחיל מהתחלה
רוב כלי הרכב החדשים כיום בשוק כוללים סוג מסוים של קישוריות, ללא תלות בסוג הרכב או מחירו. מאפיינים מסוימים, שהיו בעבר שמורים לרכבי יוקרה, נכללים כעת גם בדגמים זולים יותר. לדוגמא, מחירה של סוזוקי איגניס הוא 13,500 דולר בארה"ב (כ-80,000 ש"ח בישראל), והמכונית מגיעה עם מערך של טכנולוגיות. מסך מגע קטן המורכב על לוח המחוונים, מאפשר למשתמש לגשת לניווט, לרדיו דיגיטלי ולזרימת מוזיקה. הוא גם מציג תמונות ממצלמה אחורית כדי לסייע בנסיעה לאחור.
כבר מספר שנים, שהתעשייה מתמקדת בהכנסת מערכות הבידור והמידע האלו
infotainment)) לתוך תא הנוסעים. העבודה מתמקדת עתה בחיזוי החוויות הנדרשות בתוך תא הנוסעים ותשומת לב רבה לשיפור ממשק המשתמש.
הדבר יוביל להצגת טכנולוגיות חדשות רבות יותר למכונית המרושתת, לצד מערך מתרחב של מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה (
ADAS). תחום מפתח נוסף עבור יצרני צד-ג', שיאפשר חווית משתמש משופרת, הוא בינה מלאכותית (
AI).
להשתמש במוח
קיים מרכיב משותף לחברות הטכנולוגיה, שהצליחו עם ממשקי המשתמש שלהן: ההפעלה של רמה מסוימת של בינה מלאכותית או לימוד מכונה. אלגוריתמים משמשים כדי ליצור חוויה יעילה ומעניינת יותר עבור הצרכן.
לדוגמא, אלגוריתם
PageRAnk (PR) של גוגל עובד באמצעות ספירת הקישורים לדף כדי לקבוע בהערכה גסה את חשיבותו של אתר האינטרנט, ועד כמה יהיה שימושי לצרכן על בסיס החיפוש. גוגל משתמשת באלגוריתמים נוספים, אבל זה היה הראשון שאומץ ע"י החברה.
הפעלה של אלגוריתמים כאלה במכונית עשוי לשנות את חווית המשתמש. בכל פעם, שנהג בוחר אפשרות של מוזיקה או רדיו, אלגוריתמים ובינה מלאכותית יכולים לשמש כדי להבטיח, שהרכב לומד את הבחירה ויוכל לספק המלצות מותאמות אישית מאוחר יותר. זו דוגמא פשוטה מאוד, אבל הרעיון הכללי הוא, שסביבת הנהג הופכת לאינטואיטיבית ומותאמת אישית למשתמש. סוג זה של ערך מוסף הוא בגדר חובה עבור תעשיית הרכב.
לבינה מלאכותית יהיו שימושים נוספים, כגון זיהוי הנהג הנוכחי והחזרת המושב למצב המועדף עליו. הוספת תכונות מכונית מקושרת חדשות,
ADAS (מערכות סיוע בנהיגה), טכנולוגיות נהיגה אוטונומית ובינה מלאכותית, תוכלנה להוסיף ערך רב יותר לצרכן, אך גם עשויות לדרוש גידול ניכר בעוצמות מחשוב.
משחק הכוח
מערכות מתוחכמות דורשות יכולת להתמודד עם מידע ונתונים בקיימים לא רק ברכב עצמו אלא גם בענן. עם התקדמות ה-
5G נתחיל לדבר על היכולת לבצע מחשוב הלוך וחזור ממערכות הרכב אל אלמנטים בענן ולהפוך את סביבת המחשוב לגמישה יותר.
ארכיטקטורה זו תתמוך בהשקה של מאפיינים חדשים. אבל במבט קדימה יש גם צורך בגישה חדשה לארגון עוצמת מחשוב זאת. נצטרך לבחון מחשוב וירטואלי, מכיוון שהיכולת להתקין מספר פלטפורמות מחשוב עוצמתיות מאוד בתוך רכב ולהמשיך להוסיף יכולות על גבי יכולות אינה גישה בת קיימא מנקודת מבט עסקית. באמצעות שימוש בפלטפורמות מחשוב וירטואלי אלו, יכולים יצרני צד-ג'
(OEM) למזג תכונות ולארוז אותן לחבילות אותן ניתן להציע לצרכנים.
גם
אבטחת סייבר היא חיונית בכל הנוגע להכנסת טכנולוגיות רכבים מקושרים. אני נוטה שלא להסכים עם אלה האומרים, שאיום האבטחה האמיתי יתממש עם השתלטות נהיגה אוטונומית או טכנולוגיות העזר לנהג. אני חושב, שסביר יותר, שנקודת התקיפה תהיה כלפי התכונות הפונות לצרכנים לפני שהאקרים יתאמצו לחדור למערכות
ADAS או לטכנולוגיות נהיגה אוטונומית.
תעשיית הרכב כבר נוקטת באמצעים כדי להבטיח, שמערכות השליטה הרגילות, כגון היגוי, בלמים או האצה אלקטרוניים, תהיינה מוגנות מפני פריצה. אבל קישוריות בין מערכות בידור ומידע ומכשירי סלולר וחיישני IoT היא תחום מדאיג.
בכל פעם, שמישהו נכנס למכונית ובידו מכשיר נייד, נוצר איום חדש. אם העתיד הוא לאפשר אינטראקציה בין הרכב למכשירים ניידים, מה שנראה סביר בהחלט, חובה לשקול את האיומים המגיעים דרך
USB,
Bluetooth,
WiFi וקישוריות לוויין. המיקוד באבטחת סביבת הנהג יהפוך לנושא דיון מרכזי בעתיד הקרוב.
חיים ארוכים יותר
מחזור חיי הרכב הוא שיקול מרכזי וגם כאן לתא הנהג יש תפקיד. עפ"י מחקר, שנערך ע"י פרופ'
מיכאל סיבאק מהמכון לחקר התחבורה באוניברסיטת מישיגן, גם היקף הבעלות על רכבים וגם מרחק הנהיגה הממוצע נמצאים בירידה בארה"ב. שניהם הגיעו לשיא ב-2006, בעוד בבעלות על מכוניות נרשמה ירידה של 4.4%, ומרחק הנהיגה ירד ב-7.8%. הנתונים מראים גם, שמחזור החיים הממוצע של מכוניות עלה מ- 9 שנים ב-2008, ל-11 שנים ב-2017.
אם תא הנהג של העתיד יוכל להתאים עצמו ולהתפתח במשך הזמן, צרכנים ישמרו על רכבים זמן רב יותר. הדבר יתאפשר באמצעות עדכוני תוכנה "דרך האוויר" (
OTA). קחו לדוגמא
iPad בן 10 שנים, שאפילו כיום מסוגל לגשת לרוב האפליקציות ב-
Apple store. למרות שיש לו תפקודיות מוגבלת בהשוואה ל-
iPad Pro חדיש, הוא עדיין מספק חוויית משתמש סבירה.
אותו הדבר יכול להתרחש עם מכוניות. אנו נראה רכבים המתעדכנים "דרך האוויר" (
(OTA, שנשארים בשימוש זמן רב יותר - מחשבה מסקרנת, ותוצר לוואי מרתק של טכנולוגיות המכונית המקושרת.
מאת:
מארקס מקאמון, פברואר 2018.
מנהל כללי פתרונות רכבים מקושרים,
ווינד ריבר