פורסם מחקר על העדפות הקנייה של ישראלים בקניונים לעומת האינטרנט
מאת:
מערכת Telecom News, 28.11.16, 22:28
תפיסת המחירים, כמה, מה ואיך קונים? סיבות לקנייה בקניון ובאינטרנט ועוד. נראה, שהצרכן הישראלי הוא "צרכן נבון" ושקול כלכלית. ממצאים חשובים למנהלים ומנהלי שיווק, מנהלי מדיה, פרסומאים, עסקים וארגונים.
היום חשפה חברת
eBay נתוני מחקר, השופך אור על הרגלי הקנייה של ישראלים בקניונים לעומת האינטרנט.
עיקרי הנתונים:
שיעור החדירה של הקניונים והאינטרנט כמעט אבסולוטי - 97% מהציבור הישראלי קנו בקניונים בשנה האחרונה ו-95% קנו באינטרנט בשנה האחרונה.
63% מהישראלים מאמינים, שהקנייה באינטרנט משתלמת יותר ביחס לקנייה בקניון אך עדיין:
כ- 62% מסך הרכישות מתבצעות בקניון, מול 38% מהרכישות שמתבצעות באינטרנט.
לטענת הישראלים, הקנייה באינטרנט מאפשרת היצמדות לתקציב מתוכנן (81%) ואילו בקניון ההיצמדות לתקציב המתוכנן נמוכה יותר (40%).
ההוצאה הממוצעת בקניון גבוהה יותר לעומת ההוצאה הממוצעת באינטרנט (460 ש"ח לעומת 440 ש"ח בממוצע לקנייה).
בממוצע גברים מדווחים, שהם מוציאים יותר כסף על קניות בהשוואה לנשים:
באינטרנט - נשים מוציאות בממוצע כ-382 ש"ח לקנייה, גברים 499 ₪.
בקניון – נשים מוציאות בממוצע כ-409 ש"ח, גברים 518 ₪.
הסיבה העיקרית לביקור באינטרנט היא לצורך קנייה ממוקדת (69%), בעוד שבקניונים הביקור נעשה גם לצורך קנייה ממוקדת (33%), שופינג (32%) ובילוי (24%).
החיסרון הבולט של האינטרנט הוא גם היתרון של הקניון - חוסר היכולת לגעת בסחורה (52%).
השירות באינטרנט נתפס כטוב יותר באופן מובהק (ממוצע 7.7, בסולם שבין 1 ל-10), בהשוואה לשירות בקניונים (7.3).
הנתונים המלאים:
תפיסת המחירים
שיעור החדירה של הקניונים והאינטרנט כמעט אבסולוטי - 97% מהציבור הישראלי קנו בקניונים בשנה האחרונה ו- 95% קנו באינטרנט בשנה האחרונה.
מרבית הציבור מאמין, שהקנייה באינטרנט משתלמת יותר מאשר הקנייה בקניון:
כ-63% מהציבור מאמין, שהקנייה באינטרנט משתלמת יותר ביחס לקנייה בקניון והיא זולה בכ-35%.
רק- 9% מהציבור מאמין, שהקנייה בקניון משתלמת יותר מהקנייה באינטרנט ושהיא זולה בכ-19%.
הקנייה באינטרנט נתפשת ככלי להתמודדות עם יוקר המחייה - הקנייה באינטרנט נתפסת כפתרון טוב ליוקר המחיה ע"י 75% מהציבור, וזאת בניגוד לקניון הנתפס כפתרון טוב ע"י 6% בלבד.
הקנייה באינטרנט מאפשרת היצמדות לתקציב מתוכנן ואילו בקניון לרוב סך ההוצאה חורגת מהתקציב שתוכנן מראש:
כ- 81% מהקונים באינטרנט דיווחו כי לרוב, סך ההוצאה בקניות באינטרנט דומה לתקציב, שתוכנן מראש או אפילו יותר זול (לעומת כ-40% מהקונים בקניון.)
מרבית הקונים בקניון (57%) דיווחו, שלרוב, כשהולכים לקניון, סך ההוצאה גבוה מהתקציב, שתוכנן מראש בכ-150 ₪. בקרב הקונים, שחורגים מהתקציב המתוכנן מראש, ניתן למצוא ייצוג יתר של נשים ומשקי בית עם ילדים.
גם החריגה מהתקציב באינטרנט מתונה יותר ביחס לחריגה מהתקציב המתרחשת במהלך הקניות בקניון (בממוצע 91 ₪ חריגה באינטרנט).
כמה קונים?
כיום, היקף הקניות המתבצע בקניונים גבוה יותר ביחס לאינטרנט אך נימצא במגמת ירידה לעומת האצת האינטרנט:
היחס בין הקניות בקניון מול האינטרנט עומד על כ-62% בקניון מול 38% באינטרנט
; שיעור הקניות באינטרנט גבוה יותר בקרב גברים, ובקרב גילאי 54-18.
תדירות הרכישה בקניונים יותר גבוהה בהשוואה לאינטרנט. 3.5 פעמים בממוצע בחודש בקניון לעומת 2.8 באינטרנט.
ההוצאה הממוצעת בקניון גבוהה יותר לעומת ההוצאה הממוצעת באינטרנט (460 ש"ח לעומת 440 ש"ח בממוצע לקנייה). בחישוב שנתי מדובר על הוצאות גבוהות יותר בכ-30% בקניון לעומת האינטרנט.
מעניין לציין, שבכל קנייה, גם באינטרנט וגם בקניון, גברים מדווחים, שהם מוציאים יותר כסף, בהשוואה לנשים (באינטרנט - נשים מוציאות בממוצע כ-382 ש"ח לקנייה, גברים 499 ש"ח, בקניון - נשים מוציאות בממוצע כ-409 ש"ח, גברים 518 ש"ח).
קרוב ל- 70% מדווחים, שכיום הם קונים באינטרנט יותר מאשר בעבר לעומת כ-38% מהציבור, שדיווחו, שכיום קונים בקניון פחות מאשר בעבר.
נראה, שהצרכן הישראלי הוא "צרכן נבון" ושקול כלכלית, משום שקיימת התאמה בין תפיסות הציבור כלפי הפרשי המחירים ובין ההוצאה בפועל:
כ-63% מהציבור מאמין, שהקנייה באינטרנט משתלמת יותר ביחס לקנייה בקניון והיא זולה בכ-35%.
בחישוב שנתי, ההוצאות בקניון מוערכות כגבוהות יותר בכ-30% לעומת האינטרנט.
סיבות לקנייה בקניון ובאינטרנט
הקנייה באינטרנט ממוקדת יותר:
הסיבה העיקרית לביקור באינטרנט היא לצורך קנייה ספציפית (69%), בעוד שבקניונים הביקור נעשה גם לצורך קנייה ספציפית (33%), שופינג כללי (32%) ובילוי (24%).
סה"כ נראה, שלצורך שופינג כללי יש עדיפות לקניון על פני האינטרנט (45% באינטרנט, 62% בקניונים), בעוד שבסיילים ההעדפה היא לאינטרנט על פני הקניון (60% באינטרנט, 42% בקניונים).
יתרונות הקנייה באינטרנט רבים ומגוונים לעומת הקניון:
קיימים יתרונות מרובים לקנייה באינטרנט - מחיר (57%), זמינות (40%), מגוון (28%) ונוחות (26%), בעוד שלקניון יש יתרון עיקרי אחד – אפשרות "למשש את הפריט" (64%).
החיסרון הבולט של האינטרנט הינו גם היתרון של הקניון -חוסר היכולת לגעת בסחורה (52%).
החיסרון הבולט של הקניון הוא רמת המחירים (38%). חסרונות נוספים מתייחסים לחוויית קנייה - לא נוח / עמוס / רועש / המוני (28%) ותחושת בזבוז זמן בנסיעות / תורים / המתנה לתאי מדידה וכו' (23%).
תפיסת השירות באינטרנט גבוהה מזו של הקניון:
השירות באינטרנט נתפס כטוב יותר באופן מובהק (ממוצע 7.7, בסולם שבין 1 ל-10), בהשוואה לשירות בקניונים (7.3).
מה קונים?
רוב הקטגוריות (אופנה, מוצרי סופר, אקססוריז לבית, מוצרי קוסמטיקה, מוסיקה, תכשיטים, ציוד ספורט וקמפינג, מוצרי תינוקות וילדים) נקנות יותר בקניון (45%-63%), בעוד שכרטיסי קולנוע, גאדג'טים והזמנות מזון נקנים יותר באינטרנט (47%-69%).
בקטגוריות של תכשיטים, גאדג'טים, ציוד ספורט וקמפינג ומוצרי תינוקות וילדים המחירים בקניון נתפסים כגבוהים משמעותית (230-170 ₪ בממוצע בקניה).
איך קונים?
31% נוהגים לבצע חיפוש מקדים בקניון ואז לקנות באינטרנט,
כ-28% נוהגים לחפש באינטרנט ואז לקנות בקניון.
המחקר נערך ע"י
Brummer.Dikman - בבעלות
מיכל ברומר ו
מירי דיקמן - מחקר ואסטרטגיה, עבור
eBay ישראל והשתתפו בו 500 מרואיינים מרחבי הארץ בגילאי 18-70, באמצעות פאנל אינטרנטי.
צפייה בחומרים נוספים - נתוני המחקר המלאים, תמונות ועוד –
כאן.
אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של
eBay בישראל: "הטכנולוגיה משנה דפוסים והרגלי צריכה של צרכנים ואכן יתרונו הגדול של תחום המסחר המקוון טמון בכוחו לטשטש את הגבולות הפיזיים ולאפשר לכל אדם מסחר קל ונוח מכל מקום בעולם ובלחיצת כפתור.
המחקר מראה, שהישראלים נהנים מאוד לבקר בקניונים ורואים בהם מקומות לבילוי ופנאי, בנוסף למקומות, שבהם עורכים קניות. לעומת זאת, חוזקתו של האינטרנט טמונה בהיצע המוצרים המגוון וחיסכון כספי, 2 פרמטרים משמעותיים לצרכנים הישראלים".