מה קורה כיום בשוק ה-IP-Centrex בישראל אצל הספקים השונים?
מאת:
מיכאל פנחס, 15.9.16, 10:03
מרכזיות וירטואליות ב"מיקור חוץ" אצל ספק התקשורת בטכנולוגיית IP-Centrex עדיין כאן. לא כל הפתרונות שווים (בין הספקים) בעדכניות המערכות ובאיכות של הקישוריות ויש גם חידושים.
בתחום עולם
שירותי התקשורת, יש כיום תחרות מאוד עזה. עסקים וארגונים רבים בישראל מבינים היום, שיש צורך לבצע שינוי, משום שרוב השיחות העסקיות עברו לסמארטפונים ואין הצדקה לרכוש מרכזיות פיזיות או להציב טלפוני
IP יקרים ומתקדמים על השולחן, כשבסמארטפון ניתן לקבל יכולות יותר טובות וללא עלות נוספת (מעבר לעלות רכישת הסמארטפון). בנוסף,
חיסכון בהוצאות (ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב) הוא "צו השעה" בכל העסקים. לכן, 2016 היא שנת המעבר לשירות תקשורת בענן.
יחד עם זאת, שירותי התקשורת הישנים
לא נעלמו. כל עוד הם מכניסים רווחים למפעילי התקשורת - הם לא ייעלמו. בין השירותים הישנים נמצאת
הטלפוניה הווירטואלית ב"מיקור חוץ" בגישה המכונה בשם
IP-Centrex. למרות שחלק מהספקים קוראים לשירות הזה "שירות ענן", אין שום קשר או דמיון בין שירות
IP-Centrex לשירות ענן.
יתרה מכך, כל הספקים משתמשים
באותו מחירון (מחירון ה-
IP-Centrex של בזק, שהוכתב לבזק ע"י משרד התקשורת), עם הנחות קטנות הניתנים אצל כל הספקים לגודל הלקוח, או ב
מבצעים הנערכים מפעם לפעם. נוח לכולם להסתמך על המחירון של בזק, כי הוא מביא את מירב הרווח האפשרי לספק התקשורת.
אולם, יש הבדלים ניכרים בין הספקים בעולם שירותי ה-
IP-Centrex ב-2 נושאים עיקריים:
א. העדכניות של מערכת
IP-Centrex המשמשת כדי לספק את שירות ללקוחות הקצה.
ב. האיכות של הקישוריות (קו התקשורת) בין "חצר הלקוח" לבין ה-
Data Center של ספק שירותי
IP-Centrex.
אציג את מצב ה-
IP-Centrex בישראל אצל הספקים השונים, נכון למחצית 2016:
א. בזק. חברת האם
בזק מהווה למעשה מובילת שוק ומונופול (גם לפי קביעת משרד התקשורת והממונה על ההגבלים העסקיים) בתחום הטלפוניה העסקית, שבמרכזה שירותי
IP-Centrex. המחירון של בזק ידוע (כי הוא נקבע בעשור הקודם ע"י משרד התקשורת) ורמת ההנחות לגודל גם היא נקבעת ע"י משרד התקשורת. מבצעים מזמן לא נערכו בבזק בתחום זה.
שירות ה-
IP-Centrex בבזק הוא המערכת הישנה ביותר הקיימת בשוק. בזק נתקעה בשדרוג המערכת בעשור הקודם, ומאז המערכת לא שודרגה ולא עודכנו בה היכולות.
בזק עדכנה בשנים האחרונות את היכולות סביב מערכת ה-
IP-Centrex שלה דוגמת: פורטל הניהול, קישוריות לסלולר -
Bizphone, טלפוני קצה חדשים (בעיקר של אודיוקודס וסנום). אולם, את ליבת הרשת בזק לא שדרגה. הסיבה לכך די ברורה: לבזק יש כבר שירותי ענן על בסיס מערכת של אוויה ותשתית של
IBM. סביר להניח, שעם התרחבות שירותי הענן, בזק תזנח בהדרגה את המערכת הישנה של
IP-Centrex שלה.
בתחום הקישוריות למערכת, בזק מספקת את תשתית הקישוריות הטובה ביותר הקיימת בשוק, בכל סוגי החיבורים האפשריים מ"חצר הלקוח" ל-
Data center של בזק, שבו שוכנת מערכת ה-
IP-Centrex שלה. החיבור המומלץ כיום (מבחינת עלות-תועלת) ברשת בזק הוא
IPVPN.
בנוסף, לבזק יש מגוון רחב של שירותים משלימים, היות ו-
IP-Centrex אינו נותן מענה לכל הצרכים הנוכחיים והעתידיים של עסקים וארגונים בתחומי התקשורת והטלפוניה ובכלל זה תחום מאוד חשוב:
הקלטת שיחות. כל השירותים הנוספים נרכשים בנפרד (גם בבזק וגם אצל מתחרותיה).
השירותים העסקיים הנלווים בבזק כוללים: נתב עסקי -
Boffice, שירותי גיבוי ו-
DR מקיפים בענן, שירותי הפצת הודעות, שירותי
SMS ממרכזיה קווית, רשת
WiFi ארצית ורשתות
WiFi מקומיות, שירותי
WiFi בינלאומיים ב-
Bphone, פרסום וקידום ב-
B144, שירותי הקלטות, שירותי בית ומשרד חכם -
Bhome ועוד. כל זאת, ברמת שירות, היקף פריסת טכנאים ורמת תמיכת לקוחות, שאין להשוות למה שיש אצל החברות המתחרות.
ב. סלקום. קבוצת
סלקום היא היחידה (עד כה, וכנראה שתישאר יחידה), ששדרגה את מערכת ה-
IP-Centrex שלה, שמבוססת על מתגי חברת ברודסופט -
BroadSoft, לגרסה 19. זו הגרסה האחרונה של ברודסופט לפני המעבר של מתגיה לשירות ענן. יש לברודסופט מזמן גרסת ענן, אבל היא טרם הותקנה אצל מי מספקיות התקשורת בישראל.
בכל מקרה, אין ספק, שמדובר בגרסה מאוד מתקדמת של
IP-Centrex וטובה יותר ממה שיש אצל מתחרותיה של סלקום
. בין השירותים החדשים: סלקום מספקת ללקוחותיה תוכנת שלוחת
CellApp - שלוחת
Softphone אינטרנטית הניתנת להתקנה על גבי המחשב או הסלולר ומאפשרת להתקשר מכל מקום. בנוסף, סלקום תומכת ומקדמת שני סוגי טלפוני
IP: סנום ו-
Yealink.
מול זה, הקישוריות של סלקום ל-
,Data Center שבו שוכנת מערכת ה-
IP-Centrex שלה, מבוססת על תשתית ישנה ביותר ושירות ברמה לא גבוהה, שזכה לציון גרוע בבדיקות של משרד התקשורת. זו בכלל לא "הליגה" של שירותי התשתית של
בזק.
גם היקף השירותים הנלווים בסלקום מצומצם מזה של בזק ולא באותה רמה שיש בבזק.
ג. פרטנר. קבוצת פרטנר טרם שדרגה את מערכת ה-
IP-Centrex שלה (ולא ברור אם זה בכלל יקרה. זאת, כי פרטנר תספק בקרוב שירותי ענן חדשים בטלפוניה מה-
Data Center החדש שלה בראש-העין). פרטנר מספקת הנחות ומחירים מעט יותר זולים מול מתחרותיה בתחום זה (ניתן להשיג פתרון ב-9.90 ₪ לשלוחה).
הקישוריות של פרטנר ל-
,Data Center שבו שוכנת מערכת ה-
IP-Centrex שלה, מבוססת על תשתית ישנה יחסית, אבל עם שירות ברמה יחסית טובה. אולם, זו לא "הליגה" של שירותי התשתית של בזק. בנוסף, פרטנר מובילה את תחום חיבורי ה-
SIP-Trunk בישראל, בגלל מחירים זולים ממתחרותיה.
ד. הוט. הוט החלה לספק שירותי
IP-Centrex בשת"פ עם
תדיראן טלקום, לאחר שהשירותים של
IP-Centrex הוותיקים שלה לא הצליחו להמריא. אולם, גם השירותים החדשים בשת"פ תדיראן טלקום לא הצליחו להמריא ולא זכו לפופולריות בשוק. לאחרונה, תדיראן טלקום הודיעה להוט על כוונתה להפסיק לחלוטין את התמיכה בשירות הזה אצלה.
לכן, סביר להניח, שבקרוב נראה את הוט ממקדת את מאמצי השיווק שלה לתחום הפתרונות בענן ותזנח את הגישות הישנות דוגמת
IP-Centrex, שכבר אין להן תמיכה ועתיד.
שירותי התשתית של הוט טובים יחסית והם מתחרים באלה של בזק (במיוחד במקומות בהם כבר פרוסה רשת הסיבים של הוט עד לעסק או עד קרבת לעסק). הפתרון של הוט לחיבור 500 מגה כרגע הוא ההצעה הטובה ביותר והמשתלמת ביותר הקיימת בשוק לעסקים קטנים עד בינוניים.
ה. בזק בינלאומי. בניגוד לכל ספקי התקשורת האחרים (לרבות חברת האם שלה - בזק), שמשתמשים בפתרון
IP-Centrex המבוסס על מתגי בורדסופט, בזק בינלאומי מתבססת על
מתג תקשורת בפיתוח עצמי מבוסס קוד פתוח.
בזק בינלאומי מקדמת ללקוחותיה את הטלפוניה הקצה של
Yealink.
התשתית של בזק בינ"ל מבוססת,למעשה, על התשתית של בזק. כך, שאין סיבה בולטת להעדיף דווקא את הפתרון של בזק בינלאומי (המחירים די דומים למחירים של בזק). זו כנראה הסיבה, שלבזק בינלאומי יש (יחסית) מעט מאוד לקוחות בתחום ה-
IP-Centrex. למעשה, בזק בינלאומי מקדמת כיום יותר את שירותי הענן המגוונים והמתקדמים שלה ולא את השירות הישן של
IP-Centrex.
סיכום ביניים
למעט סלקום, שיש לה מערכת יחסית מעודכנת של
IP-Centrex, המערכות הקיימות אצל ספקיות התקשורת האחרות הן מערכות ישנות יחסית, שנמצאות לקראת "סוף חיי המדף" שלהן. לכן, היקף השירותים מול הצרכים החדשים בשוק (דוגמת
UC&C) הוא מצומצם עד לא קיים.
תשומת לב, שעלויות שירותי
IP Centrex הן בבחינת נפילה ל"בור בלי תחתית". בעלי העסקים משלמים והמון, על כל דבר, בגלל שהשירות הזה לא כולל רכיבים רבים הנדרשים כיום ע"י בעלי העסקים ולקוחותיהם.
מכאן, שכרגע לא מומלץ למי שנכנס לתחום הטלפוניה, לרכוש חיבורי
IP-Centrex. מוצע לבחון שירותים מתחרים דוגמת שירותי ענן. היקף המתחרים הגדול ורמת המחירים הנמוכה בשירות ענן (סביב ה-8.5 ₪ לשלוחה), מספקים כיום הזדמנויות עסקיות טובות לבעלי העסקים.
בסיכום פשוט של השוואת העלויות אפשר לראות, שבעל עסק ישלם על שירותי
IP-Centrex בין פי 10 עד פי 1,000 ולמעלה מזה יותר מאשר על שירותי טלפוניה בענן (זה תלוי כמובן בכמות השירותים בתצורת השימוש בשירותי
IP Centrex). במציאות, בעל העסק יקבל עבור כספו הרבה יותר שירותים ויכולות
בענן, מה שאין ולא יהיה ב-
IP Centrex.
שורה תחתונה:
רכישת פתרונות טלפוניה וירטואלית דוגמת
IP-Centrex, כמו כל רכישה בעסק, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים בעסק
.
מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת מוצרי תקשורת מהסוג של
IP-Centrex, ורצוי להיות רגישים לנושא "חוויית שירות" במערכת
IP-Centrex, חוויה התלויה מאוד בקישוריות. בכל מקרה מומלץ לבצע תיחור בגלל התחרות הקיימת בשוק הזה
.
יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה
,(SLA) בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, ספטמבר 2016.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים