כמעט כל כלי התקשורת שתקו ושותקים מול אחת השערוריות הציבוריות הענקיות, שהתחוללה ב-1.9.21: יועז הנדל, הודיע על אימוץ המלצות "ועדת פולקמן" בנושאי המדיה, כאשר השימוע הציבורי על המלצות אלו אמור להסתיים רק ב-14.10.21. למה השר החליט לפתע להתעלם מתהליך השימוע ולקבל החלטות ללא שימוע, החלטות גרועות ביותר, שנועדו לפגוע אנושות בשוק התקשורת ובמיוחד במדיה הימנית (בעיקר ערוץ 20) בישראל? האם זה קשור ל"רשימה המשותפת" בראשות איימן עודה? ואולי לתנועה הרפורמית, שנציגה בכנסת הוא ח"כ גלעד קריב? עדכונים בסוף הכתבה.
מאת: אבי וייס, 8.9.21, 19:32
אחת התוצאות האומללות של ההתנהלות המופקרת, הירודה וחסרת האחריות זו היא, שמשרדי ממשלה אחרים, לרבות משרד האוצר, "לא סופרים ממטר" את משרד התקשורת ולכן המשרד הזה לא קיבל ולא יקבל תקציבים להתפתח, לטובת שוק התקשורת, כמנותח בכתבה: "אין זכות קיום למשרד התקשורת כמשרד עם התקציב הביזיוני שלו ל-2021-22".
השיא של הכיאוס היה ביום 1.9.21 (כאן), אירוע, שעבר ללא כל התייחסות וניתוח נכונים של כמעט כל כלי התקשורת בישראל. מה שמצביע על הרמה הירודה ביותר של רוב הכתבים בכלי התקשורת בישראל, שכלל אינם מבינים את תפקידם המרכזי (להביא עובדות לציבור). והעובדות הן, שהשר יועז הנדל, (בתמונה משמאל), החליט לצפצף על הכל. לצפצף על כל חוק ונורמה וכולם שותקים.
בנוסף, אימוץ התכנית הזו תשאיר לנצח את סלקום, פרטנר ונטפליקס (ומתחרים חדשים דוגמת RGE וקשת) מחוץ לכל רגולציה, ולכן היוצרים יקבלו מידי שנה תקציבים הולכים ופוחתים להפקות של "יצירה ישראלית" ובמיוחד ב"סוגה עילית" (כי הציבור עובר בהדרגה ל-OTT, טלוויזיה על רשת האיננטרנט) בכל ספקי השירות, כולל הוט ו-YES.
אם לא די בכך, מדובר בהליך לא חוקי ופגום ביותר, ולכן שלחתי ביום 1.9.21 שאלות דחופות ביותר לשר התקשורת, יועז הנדל, ולצמרת משרד התקשורת בזו הלשון: "הנדון: צחוק ענק של שר התקשורת מהשימוע בנוגע לוועדת פולקמן.
שלום רב, 1. היום שר התקשורת, יועז הנדל, פרסם (כאן וכאן, ההחלטה המלאה - כאן, נאום השר בווידאו נמצא כאן) את החלטותיו בנוגע לדו"ח ועדת פולקמן.
2. אולם, הדו"ח הזה עדיין בשימוע ומשרד התקשורת קבע כאן (ומצ"ב בתצלום מצד שמאל, למקרה שהלינק נעלם מהאינטרנט. לחיצה על התצלום מגדילה אותו), שהמועד האחרון להגיש התייחסות לדו"ח פולקמן הוא: 14.10.21.
3. כלומר: השר החליט מה שהחליט - ביום 1.9.21, תוך צפצוף ארוך וברור מצדו, על מהלך השימוע ותוך התעלמות מוחלטת, שמועד הגשת ההתייחסויות לדו"ח פולקמן הוא 14.10.21.
4. בשביל מה עושים שימועים אם ממילא מצפצפים עליהם?
5. ממתין לתגובתכם."
תגובה טרם קיבלתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל, די ברור למה.
לא רק שמתעלמים משאלותיי, כאילו הבעיה תיעלם אם לא משיבים לי (בניגוד לחוק), יחידת הדוברות של משרד התקשורת גם מקבלת תוספות שכר נאות (20% תוספת שכר), רק בגלל שלא עונים שלי. את העובדה המדהימה, הבלתי תיאמן והמזעזת הזו, חשפתי בכתבה: "איך מקבלים תוספת שכר באי מענה לשאלות של אבי וייס? סודות מש' התקשורת".
למה השר יועז הנדל מיהר לקבל החלטות בתחומי המדיה ואימץ את "דו"ח פולקמן" השערורייתי, לפני שבוצע השימוע על "דו"ח פולקמן"?
התשובה, לעניות דעתי, נעוצה בידיעה הבאה, שפורסמה כאן תחת הכותרת: "ערוץ 20 ייסגר? הרשימה המשותפת פותחת במלחמה. הסיעה בראשותו של איימן עודה דורשת לשלול את רישיונו של הערוץ: "ערוץ 20 קיבל רישיון לשידורי מורשת יהודית, לא לשידורי מורשת של הסתה", זאת בעקבות הידיעה והציוצים לאחר מותו של חבר הכנסת סעיד אלחרומי מהתקף לב." עוד נכתב בפנייה של "הרשימה המשותפת": "בעקבות ההסתה הנמשכת, הפרת תנאי הרשיון והפגיעה בכללי האתיקה העיתונאיים, אנו דורשים לשלול מערוץ 20 את רשיון השידור לאלתר. לכל הפחות, יש לעצור לאלתר את העברתו לאפיק 14".
כך, השר יועז הנדל, החליט "לצנן" את הכעס של "הרשימה המשותפת" על ערוץ 20, סיעה בכנסת, שבלעדיה אין זכות קיום לקואליציה בה הוא שר. זאת, ע"י אימוץ גורף של דו"ח "ועדת פולקמן" אף ללא שימוע, במהלך רגולטורי מתוחכם וערמומי, שנועד, למעשה, לחסל את ערוץ 20 בכמה תרגילים מתוחכמים ואנטי דמוקרטיים.
המדיה בישראל (רדיו, עיתונות, ערוצי טלוויזיה, אתרי חדשות באינטרנט) מאוד מגוונת - ראה "מפת הבעלויותת" המעודכנת של ערוצי המדיה בישראל, כפי שהכין ועדכן אתר "העין השביעית" - כאן. אולם, מתוך ההיקף העצום הקיים, רק ערוצי הימין המעטים, מטרידים את השר יועז הנדל ו"הקליקה" ורק אותם הוא רוצה לחסל.
לסיכום:
יועז הנדל, שמדבר בכל הזדמנות ובכל אירוע על "שקיפות", "ציונות", "קו המחרשה" ושאר סיסמאות וספינים נבובים ותלושים מכל מציאות,נוהג במציאות בחסר שקיפות קיצוני בכל התנהלותו, ומטעה באופן קבוע את הציבור בכל תחום.
הוא סיפק גיבוי וחיפוי למעשים פליליים, לכאורה, בקנה מידה מחריד, גם בתחום הרישיונות ובתחומים אחרים, שהוא המציא מדימיונו ומדימיון המנכ"לית "המוצנחת" שלו, כדי לנסות להלבין עבירות (של עצמו ושל אחרים), בתחומים רבים בעולם רגולציית התקשורת בישראל.
נראה שהוא החליט לאמץ את "דו"ח ועדת פולקמן" ללא שימוע ובניגוד לכל חוק ונורמה, רק כי בא לו להתחנף ל"רשימה המשותפת", שכועסת על ערוץ 20 (וגם בהזדמנות זו להתחנף לתנועה הרפורמית, שנציגה - חה"כ גלעד קריב, הוא חלק מהקואליציה ויו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, גם הוא מתנגד ותיק וחריף ביותר לערוץ 20).
מביש ברמות-על, שזה שר התקשורת במדינת ישראל.
דרושה ועדת חקירה (פרלמנטרית, או ממלכתית) לבדיקת שוק התקשורת בישראל והקמת רשות תקשורת לאומית. זאת, כי הנזקים ששר התקשורת, יועז הנדל, יצר ויוצר בשוק הזה עברו כל גבול וכל נורמה חוקית וציבורית.
רק החלפת כל צמרת משרד התקשורת באנשים מקצועיים וישרי דרך, שרק האינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת של ישראל, מהתחתית העמוקה שהשוק נפל אליה, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה".
כמובן שיש צורך בהקמת "רשות לתקשורת", אבל זה לא יקרה בקרוב (או בכלל).
עדכון 10.9.21:
"המזימה לחסל את ערוצי הימין ברדיו ובטלוויזיה - ערוץ 20, יצאה לדרך". חשיפה מה שכלי התקשורת המרכזיים מסתירים מהציבור. ובנוסף, כל מה שהיועמ"ש והפרקליטות ממש לא רוצים שהציבור יידע, בראיון בלעדי לרדיו "גלי אשקלוןנט". ראיון של אבי וייס עם יוסי פרטוק, באולפן גם ליאור שוורץ ומייק אטדגי, בתכנית "שישי ללא גבולות" ב-3.9.21. כ-15 דקות, בחשיפות מזעזעות שלא תיאמנה, אודות הקשרים הפסולים בין כתבים מושחתים, עד מדינה הזוי, עדים שקרנים והפרקליטות, מה שלא תשמעו בכל מקום אחר.
הלינק לשידור ביוטיוב: https://youtu.be/XQQ6G1toSUs. מידע נוסף ומרתק למתעניינים יש כאן: https://bit.ly/2WIQxVe.
עדכון 10.10.21: משרד התקשורת פרסם כאן את ההודעה הבאה: "אושרה הארכה נוספת להגשת התייחסויות - עד ליום 21.10.2021.
לאור פניות מספר גורמים, ניתנת ארכה להגשת התייחסויות לדוח הוועדה לאסדרת העל בתחום השידורים עד ליום 14.10.2021.
הנכם מוזמנים להגיש התייחסויות להמלצות המפורטות בדוח, ובפרט לסוגיית המודלים הכלכליים עד לתאריך זה למייל kalkala2@moc.gov.il. לא תינתן ארכה נוספת."
ההודעה הזו מחזקת את האבסורד בפרסום החלטות השר, כמפורט לעיל, לפני שהשימוע של דו"ח "ועדת פולקמן" הסתיים.
עדכון 21.11.21: פורסמו התגובות של כל המתייחסים ל"דוח פולקמן" (כמובן שלא פרסמו את ההתייחסות שלי) - כאן.
עדכון 22.6.22: ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית: הרשות השנייה תוכל להאריך את הזיכיונות של תחנות הרדיו האזוריות ב-4 שנים נוספות:
בדיון היום נקבע כי החלטת המועצה בדבר הארכת הזיכיון לתקופה רביעית תהייה בין היתר בהתחשב בהיבטים כלכליים.
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה הבוקר לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ שרן השכל וקבוצת חברי כנסת, לתת לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו סמכות להאריך את תוקף הזיכיונות לשידור רדיו אזורי בארבע שנים נוספות, ללא מכרז.
בדיון הקודם, בו אישרה הוועדה את ההצעה לקריאה ראשונה, נקבע כי את ההארכה תוכל לתת הרשות רק לבעלי זיכיונות המצויים בתקופת הזיכיון האחרונה האפשרית לפי החוק, בהתבסס על נימוקים מיוחדים הקשורים, בין היתר, להיבטים כלכליים. הבוקר הסבירו ח"כ גילה גמליאל וח"כ קרן ברק כי הניסוח יקשה על מימוש תכלית הצעת החוק. לדברים הצטרף יו"ר הרשות השנייה, עדן בר טל, שאמר כי הנוסח האמור לא ייצר ודאות
היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד איתי עצמון, הזכיר כי התנהל דיון שנוגע לטעמים להארכה והוועדה הבינה שהיו קשיים כלכליים, שנובעים בין היתר מתקופת הקורונה, אך לא רק. לכן, הוסיף עו"ד עצמון, החליטה הוועדה שההארכה תהייה "מנימוקים מיוחדים הנוגעים, בין היתר, להיבטים כלכליים".
ח"כ גמליאל הגיבה כי לא דובר על היבטים כלכליים בהכרח, וכי חברות וחברי הכנסת התעקשו שזה לא יהיה אמירה חד משמעית הקשורה להיבט כלכלי. לדבריה, "זה עלול לייצר בעיות בבית המשפט בהמשך". עו"ד עצמון התייחס לכך ואמר כי החוק קובע חובת מכרז פומבי ואם יש חריג אז הוא חריג, וכשמדובר על הארכה רביעית נכון שתהייה מנימוקים מיוחדים.
יו"ר המועצה בר טל אמר כי הכנסת "שיקולים מיוחדים" תהייה פתח לצרה אופרטיבית ומשפטית מבחינת הרשות. "נימוקים מיוחדים יצטרכו להיות בדרגת שכנוע כזו שלא תייצר ודאות לערוצים, שיצטרכו להראות שיש להם חיים", אמר בר טל. ח"כ ברק הוסיפה: "המועצה ממילא צריכה לנמק ואנחנו לא רוצים לתת כאילו ודאות ביד אחת, ולסרס את הודאות הזו ביד השנייה". ח"כ גמליאל הוסיפה: "אנחנו רוצים כמה שפחות פרשנויות. המילה 'מיוחדים' יכולה לקבל פרשנות שתהרוס את תכלית החוק".
נציגת לובי 99, זוהר אלטמן רפאל, אמרה כי הנוסח שאושר בקריאה ראשונה הוא סביר, שכן מדובר בהארכה רביעית, שדרושים לה נימוקים מיוחדים אם אין מכרז. היא הוסיפה כי תכלית המכרז זה לייצר תחרות ואם יש מתחרים שרוצים לתת הצעה תחרותית לא ברור למה למנוע מהם.
היו"ר ביטון ציין כי אין כוונה למנוע תחרות, ואמר כי הרגולטור לא יוכל לקבל החלטה ככה, ולכן ביקש לבחון צורות נוספות לנסח את ההצעה. היו"ר ביטון הוסיף כי לא יאשר נוסח שאינו על דעת היועץ המשפטי לוועדה ועל דעת הרגולטור.
בהתאם לכך הציע היו"ר ביטון לקבוע כי "החלטת המועצה בדבר הארכת זיכיון לשידורי רדיו לתקופה רביעית תהייה, בין היתר, בהתחשב בהיבטים כלכליים". ההצעה הייתה מקובלת על חברות הכנסת גמליאל וברק ועל יו"ר הרשות השנייה, והיא אושרה בקולו של היו"ר ביטון. חברות הכנסת גמליאל וברק לא השתתפו בהצבעה מאחר שאינן חברות בוועדה.
עדכון 9.9.22: פורסם כאן בגלובס ע"י גלית חתן (כותרת בלבד): "סלקום מחפשת פתרון לפעילות הטלוויזיה ההפסדית, ומקדמת אותה בהפסקת הפרסומות.
חברת הסלולר סלקום ורן דנקר עדיין לא מתברגים בתודעת הצופים, בעוד קמפיין הבדידות שמוביל סטטיק עבור המתחרה פרטנר, נכנס היישר למקום הראשון, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה • הפרסומת האהובה ביותר שייכת לבנק הפועלים."