חברת הדואר ממשיכה לצפצף על משרד התקשורת, שנכנע ודחה שוב את חובת התקנת מערכת מעקב אחר הדואר
מאת:
אבי וייס, 10.11.21, 12:13
שר התקשורת יועז הנדל, נכנע שוב לדרישת חברת הדואר לדחות התקנת מערכת מעקב (ניטור) אחר דברי הדואר, והציבור ימשיך לחכות לחבילות שהזמין, ללא יכולת לעקוב אחר מסלול הטיפול בהן. לא נופתע אם חברת הדואר תמשיך "לצפצף" על משרד התקשורת, תדרוש ותקבל (!) דחייה נוספת ביישום ההוראה.
אין כמעט יום בלי שמתפרסמת כתבה בכלי התקשורת על הכאוס במשלוח דואר ע"י חברת הדואר, כאשר לכתבות מצורפים סיפורים קשים על לקוחות הממתינים לשווא לחבילה חשובה.
לא פחות מתסכלת מכך היא העובדה, שכאשר לקוחות מתלוננים ודורשים את החבילה (או הדואר האחר שלהם), נמסר להם מחברת הדואר,
שאבדו עקבות החבילה.
כדי להגן על הציבור, למנוע אובדן חבילות ע"י חברת הדואר, כמו גם את חוסר היכולת של החברה לאתר חבילות, שאבדו במהלך טיפולה בהן, הטיל משרד התקשורת על החברה חובה להתקין מערכת לניטור (מעקב) אחר דברי דואר הפנים הארציים והבינלאומיים.
קוראינו הוותיקים יודעים, שהוראה של משרד התקשורת לחברת הדואר, היא לכל היותר "בגדר המלצה", וגם הפעם החברה "ציפצפה" על המשרד וכמובן לא התקינה מערכת מעקב, כנדרש.
משרד התקשורת המשיך כהרגלו להפריח בתקשורת הודעות על "רפורמה בדואר", "הכנסת כלים טכנולוגיים", "שימוש בערוצים אוטומטיים וישירים" וכו', אך בפועל נכנע לחברת הדואר
ודחה את יישום חובת החברה להתקין מערכת מעקב אחר דברי דואר, ל-31.12.2020.
מיותר לציין, כי
הכניעה של שר התקשורת,
יועז הנדל, לא קידמה את התקנת מערכת המעקב, וחברת הדואר המשיכה "לצפצף" ולא עמדה גם במועד החדש, שהקציב לה השר, כשהיא אפילו לא טורחת לעדכן את משרד התקשורת על העיכוב בהתקנת מערכת המעקב.
הנדל "כעס מאוד" על חברת הדואר, שניצלה לרעה את הדחייה שהמשרד העניק לה ולא התקינה מערכת מעקב כנדרש (הפרה חוזרת)...ואז מיהר להעניק לחברה
דחייה נוספת, והפעם עד ל-31.12.2021.
ואם הסיפור הזה של כניעת
הנדל לחברת הדואר על חשבון הציבור, ו"ציפצוף" החברה על
הנדל תוך המשך ההפרה, נשמע לכם מוכר, זה בגלל שרק לאחרונה חשפנו כיצד
הנדל נכנע לבנק הדואר בנוגע ליישום טיב השירות במוקד הטלפוני, ובנק הדואר המשיך "לצפצף" על
הנדל ולא לעמוד בטיב השירות הנדרש.
בין לבין הטיל משרד התקשורת
עיצומים מגוחכים על חברת הדואר, והציבור ימשיך להיפגע ולא לקבל תשובות לגבי חבילות, שאבדו לו בדואר.
נקודת האור היחידה בסיפור היא, שבעוד שבמקרה הקודם של מוקד השירות בבנק הדואר, התעלם משרד התקשורת מהעובדה, שמדובר ב"הפרה חוזרת" ואף הפחית מהעיצום שהוטל על החברה, הרי שהפעם במקרה של אי התקנת מערכת מעקב, המשרד מודה, שמדובר ב
"הפרה חוזרת" של חברת הדואר (לא שהדבר מנע מהמשרד
להפחית מהעיצום הכספי).
לאור האמור לעיל, שלחתי ב-9.11.21 לשר התקשורת ולצמרת המשרד את השאלה הדחופה הבאה:
"שאלה בעניין צפצוף צמרת חברת הדואר על הוראות משרד התקשורת
שלום רב,
1. בהמשך לפרסום המשרד כאן בעניין אי הטמעת מערכת הניטור ("הפרה נמשכת"), מסתמן דפוס פעולה החוזר על עצמו, לפיו השר מקל על חברת הדואר ומשחרר אותה מקיום הוראות ברישיון, שנועדו לטובה הציבור, אך החברה מנצלת זאת לרעה וממשיכה שלא לקיים חובותיה גם לאחר הדחייה שקיבלה.
2. השר מקל שוב על החברה על חשבון הציבור, אך החברה שוב לא עומדת בהוראות, וחוזר חלילה.
3. מה בכוונת השר לעשות כדי לצאת מהדפוס המעגלי השלילי הזה, כי מי שמשלם בינתיים את המחיר, זה הציבור?
4. ממתין לעמדת השר והמשרד בנדון.
בברכה
אבי"
תשובה לא קיבלתי ודי ברור למה.
אז בפעם הבאה, שחברת הדואר מאבדת לכם חבילה ואח"כ משיבה לכם כי
לא ניתן לאתר אותה, זיכרו, ששר התקשורת
יועז הנדל, דחה את חובת החברה להטמיע מערכת ניטור (מעקב) אחר דברי הדואר.
למתעניינים, להלן הודעת משרד התקשורת בנושא, כפי שפורסמה באתר המשרד:
המנהלת הכללית של משרד התקשורת הטילה עיצום כספי על חברת דואר ישראל ("חברת הדואר", "החברה") בסכום כולל של 32,715.68 ₪, וזאת בשל הפרות הוראת סעיף 28.1 לרישיון הכללי לחברת דואר ישראל בע"מ למתן שירותי דואר, שירותים כספיים מטעם החברה הבת ושירותים נוספים (הרישיון") וסעיף 5 בנספח ב' ברישיון שעניינם הטמעת מערכת ניטור.
תיאור האסדרה החלה
סעיף 28.1 לרישיון הקובע כי בעל הרישיון יספק את שירותיו באורח תקין וסדיר ובאופן בלתי מפלה, בהתאם לתקני איכות ושירות כמפורט בנספח ב', ובהתאם להוראות הדין והרישיון.
סעיף 5 בנספח ב' לרישיון הקובעת כי על חברת הדואר לנטר באמצעות מערכת אלקטרונית את דברי הדואר הפנים ארציים והבין-לאומיים הנשלחים באמצעותה; הניטור יתבצע מנקודת התחילה לנקודת הסיום, באמצעות אמצעי מעקב אלקטרוני אשר יוצמד לכל שק דואר או לדבר הדואר, ככל שנדרש בהתאם לסוג השירות; החברה תצמיד את אמצעי המעקב לדבר הדואר או תכניס את דבר הדואר לשק עם אמצעי מעקב, לפי העניין, בנקודת המסירה ומיד עם מסירתו לחברה ("הוראת הניטור"). מערכת הניטור נועדה לצמצם ולמנוע אבדנים, עיכובים וניתובים שגויים של דברי דואר ושקים דואר.
ממצאי פעולת הפיקוח
החברה לא הקימה ולא הפעילה מערכת ניטור ולמעשה לא ניטרה באמצעות מערכת אלקטרונית את דברי הדואר הפנים ארציים והבין-לאומיים הנשלחים באמצעותה באופן שבו הניטור יתבצע מנקודת התחילה לנקודת הסיום, באמצעות אמצעי מעקב אלקטרוני אשר יוצמד לכל שר דואר או לדבר הדואר, ככל שנדרש בהתאם לסוג השירות. זאת גם לאחר שהוטל על החברה עיצום כספי בשנת 2019 בגין אותה הפרה.
נימוקים לעניין העיצום הכספי
בעת קביעת סכום עיצום כספי הובא בחשבון תקנת משנה 2(א) לתקנות הדואר (הפחתה של סכום עיצום כספי), תשע"ד-2013 אשר קובעת כי המנהל רשאי להפחית למפר את סכום העיצום הכספי, בין היתר, ככל שהמפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק, להנחת דעתו של המנהל או המפקח. וזאת מאחר והחברה ביצעה השקעות כספיות ליישום ההוראה.
בהתאם, העיצום הכספי שהוטל על חברת הדואר ביום 04 בנובמבר 2021 עומד על סך של 32,715.68 ₪. לסך העיצום הכספי בסך של 22,408 ₪ (לאחר הפחתה של 5,602 ₪ אשר מהווים 20% מסכום העיצום הכספי בשל נקיטת פעולות למניעת הישנות ההפרה והקטנת הנזק) הוסף החלק החמישים (22,408/50 = 448.16 ₪) בשל כל יום בו נמשכה ההפרה החל מיום 1 בינואר 2021 ועד ליום 24.1.2021 בהתאם להוראות סעיף 109 ד(א) לחוק. לחברה ניתנה ארכה ליישום הוראת הניטור עד ליום 31.12.2020 אולם החברה לא הקימה ולא הפעילה מערכת ניטור ולא דיווחה על כך למשרד כפי שנדרשה אלא רק ביום 24.1.2021.
בנוסף, נוכח הפעולות שבהן נוקטת החברה ולעניין המשאבים שאותם היא משקיעה על מנת לקיים אחר ההוראה הקבועה בסעיף 5 בנספח ב' ונוכח חשיבות יישום ההוראה והתקנת מערכת ניטור כנדרש בהקדם לטובת הציבור ניתנה לחברה ארכה ליישום הוראת הניטור עד ליום 31.12.2021.
נספח א'
רשימת כתבות קודמות מהשנה החולפת, בנוגע לתהליכי הפיקוח והאכיפה על חברת הדואר, מצד צמרת משרד התקשורת, וגם בהתייחס להפרטת חברת הדואר וליישום מסקנות "ועדת
רוזן", בכל הנוגע
לשירותי חברת הדואר לציבור הרחב: