לקוחות ספקי "השוק הסיטונאי", שביצעו חיבור ל-ISP נוסף לצרכי שרידות וגיבוי, מגלים לאחרונה, שהם אינם יכולים להתחבר מהנתב הביתי ל-ISP השני של הגיבוי והחיבור הזה לא עובד על רשת בזק. למה זה קרה? האם ניתן לתקן את "התקלה"? והאם היא חוקית?
מאת:
אבי וייס, 19.3.16, 22:00
בלעדי: אמש קבלתי מכתב מאחד מהקוראים הוותיקים של האתר (השם שמור במערכת), שמיואש מתקלה מוזרה חדשה, שיש לו בשירותי "השוק הסיטונאי":
"שלום אבי, אני קורא קבוע של האתר וחשבתי, שאולי תוכל לעזור לי או לייעץ לי כיצד לפעול.
אני מנוי ב"שוק הסיטנואי" דרך 018 עם תשתית 40 מגה של בזק. בנוסף יש לי מנוי בספקית אינטרנט הוטנט.
אני תמיד מנוי בשתי ספקיות כי חשובה לי איכות החיבור לחו"ל וזה נותן לי ייתירות במקרה של תקלות (בארץ איכות החיבור לחו"ל ירודה כפי שאתה ודאי יודע).
עד היום יכולתי "לחייג" בנתב לשתי הספקיות בלי הפרעה לפי הצורך. לאחרונה, מתחילת חודש מרץ 2016, הדבר אינו אפשרי ואני מצליח לחייג רק ל-018. אני
לא מצליח לחייג בחייגן להונט.
לאחר דין ודברים מול הוטנט נשללה בעיה מולם (ניסיתי מספר דברים..), למעשה הם אפילו לא רואים את ניסיונות החיבור שלי. לאחר מכן פניתי ל-018 והם טוענים, שאין כל חסימה מצידם ושאין להם שליטה על זה, כי התשתית מנוהלת ע"י בזק. ביקשתי, שיפתחו לי קריאה הנדסית\טכנית ויבררו את הנושא מול בזק. לאחר שבוע עבודה התקשרתי שוב למוקד ונאמר לי, שאין חדש.
בנוסף, אני רואה, שאיני היחיד, שחווה את התקלה\חסימה. יש באינטרנט תלונות רבות מצד משתמשים נוספים, שדיווחו על אותה בעיה, שצצה באותו הזמן, שהיא נולדה אצלי. בדיווחים זה קיים אצל כל ה-ISP בשוק הסיטונאי, למי שיש 2 חשבונות. החשבון השני פשוט חסום מחיבור (למעט אם הספק השני היא בזק בינלאומי מקבוצת בזק).
איך כדאי לנהל את הבעיה: האם לתת להם עוד זמן? שבוע שנתתי נשמע לי מספיק. האם לפנות לפניות הציבור של משרד התקשורת? האם למועצה לצרכנות? אולי לארגן תביעה ייצוגית? אודה לעזרה, בברכה AB
".
תגובתי לפנייה:
"תודה על פנייתך המעניינת.
לעניות דעתי, הטעות הראשונה והיחידה היא שלך, שעברת ל"שוק הסיטונאי"
והתעלמת ממאות האזהרות, שפרסמתי באתר טלקום ניוז בנושא זה. המאמר הכי טרי, שפרסמתי אתמול -
כאן.
זה המאמר
ה-226 בסדרה אודות השוק הסיטונאי בישראל...אם אחרי
226 מאמרים לא הבנת, שזו
טעות שלך, אני פשוט "מרים ידיים" בייאוש...
מלבד לדווח על הסיפור שלך לציבור, איני יכול לעזור במאומה, כי זו
טעות בסיסית שלך.
אתה יכול כמובן להתלונן. אולם, עפ"י ניסיוני הרב בתחום, חבל על הזמן. להערכתי, איש מאלה, שתתלונן אצלם, לא יעזור לך. אתה פשוט טועה. גם תביעה ייצוגית לא ברור אם בכלל יש מקום להגיש (רצוי, שתתייעץ עם עורך דין בנושא).
בכל מקרה אני מציע,
שתתלונן בכתב אצל בזק ומעניין מה הם יענו לך (יש לבזק נציב תלונות, פרטיו באתר בזק, או בטופס מוכן -
כאן). פניות למשרד התקשורת זה
כאן".
הסבר בעברית יותר קלה, למי שלא מבין את
התרגיל החדש ב"שוק הסיטונאי":
אם אתה כלקוח רוצה לרכוש אופניים מהירות ונכנס לחנות אופניים, אתה יכול לרכוש אופניים רגילות, משומשות ומרופטות בזול, או לרכוש אופניים מתקדמות עם מנוע חשמלי, אבל קצת יותר יקרות. בשני המקרים אתה רוכש אופניים. אבל, אתה לא יכול לדרוש מבעל חנות האופניים אצלו קנית את האופניים המשומשות, שהאופניים המשומשות הללו שרכשת, יספקו לך ביצועים של האופניים החשמליות ושיחזיקו מעמד זמן רב. התיאור הפשטני הזה מתאים לרכישת
כל דבר ע"י הלקוחות. לא רק אופניים...
כך זה בדיוק "
בשוק הסיטונאי". מוכרים לך "
סחורה משומשת ופגומה"
תוך הטעיית הצרכנים (כולל
צרכנים עסקיים קטנים), ואין איש (מלבד אתר זה, שלא "
נופל בפח" של ה
ספינים והאינטרסים), שמסביר ללקוחות, שהם
טעו בבחירה שלהם ו
רכשו מוצר אחר, משומש,
ירוד,
חסר ערך ו
שסופו קרוב יותר מתמיד.
זה ממש
לא אותו מוצר, בשום פרמטר, ובמיוחד ב: כמות הלקוחות שמעמיסים במקביל (לפחות 200 לקוחות מועמסים במקביל על כל חיבור יחיד של 100 מגה - בשוק הסיטונאי), רוחבי הפס שמקצים ללקוחות לחיבור לחו"ל (וגם בארץ, בין ה-
ISP, כי התוכן לא מצוי במקום אחד),
ציוד הקצה שונה, לרוב גם רמת ה-WiFi שונה, שיטת הניהול והשליטה מרחוק על הנתב שונה (אם בכלל קיימת), רמת האבטחה שונה, רמת השרידות,
רמת השירות, היקף שירותי ערך מוסף (לרבות החינמיים), וכך הלאה והלאה.
לכן,
רק בזק הרוויחה, מרוויחה ו
תרוויח מההסדר הזה.
לא ה-
ISP ולא לקוחות "
השוק הסיטונאי". גם כל המבצעים התכופים של
בזק והתרגילים השיווקיים החכמים שלה (דוגמת
Bhome, "
באנדל הפוך", "
שדרוג ל-100 מגה"' ועוד), נועדו להבליט את הפער הזה.
שורה תחתונה:
בזק פעלה כחוק כשחסמה לקוחות המחוברים לשני ספקי אינטרנט על חיבור יחיד (וחסמה את החיבור השני). זאת משום, ש"שוק סיטונאי" לפי ההגדרה שלו זה שירות של "ISP + תשתית בזק"
ביחד. רכישת שירות מ-ISP
נוסף אינה שייכת להסדר "שוק הסיטונאי" והיא מסופקת בתנאים אחרים לגמרי
ואי אפשר לערבב בחיבור אחד 2 ספקים, אחד של "השוק הסיטונאי" והשני בהסדר מחוץ ל"שוק הסיטונאי".
זו אינה תקלה.
זה המצב החוקי הנכון.
זה שהחסימה בוצעה רק
כעת, זה בגלל "חבלי הילדות" של המצב הכאוטי הזה, שהמציא
משרד התקשורת הישראלי, בשוק האינטרנט הישראלי, מה שדרדר את ישראל להיות במצב
גרוע יותר (יחסית) מלבנון ולוב....
הדרך היחדה לפתור את המצב (למי שזקוק ל-2 ספקי אינטרנט במקביל), היא לרכוש
עוד קו מבזק ועליו לחבר את ה-ISP השני ולרכוש מבזק (או מספק נתבים עצמאי) נתב היודע לבצע "איזון עומסים" - Load Balacing ו"שרידות" בין 2 נתבים ו-2 חיבורים
מקבילים לאינטרנט, דרך שני ISP, על תשתית של בזק.
למי שנושא השרידות עומד בראש סדר העדיפות עבורו, מומלץ להתחבר לשני ספקי תשתיות פס-רחב במקביל, דהיינו שהספק השני לאינטרנט יהיה: הוט, או חברת סלולר או Unlimited. גם כאן צריך נתב "איזון עומסים", כדי לקבל שירות במקביל על שתי תשתיות שונות, לשני ISP שונים במקביל.