בתגובה להשקת ה-HomePod של אפל (סוג של Personal Assistance) המבוסס על Siri, שנועד להתחרות ב-Echo Dot המצליח ביותר של אמזון, השיקה אמזון בבת אחת 2 מוצרים מתקדמים: Echo Show ו-Echo Look וכבר מתכננת את ההפתעות הבאות, למשל, "הרחפן המדבר". עדכונים מעניינים על מוצרים נוספים חדשים, שהושקו לקראת החגים של סוף 2017 בארה"ב וגם אחרי כן, בתוך ובסוף הכתבה.
מאת:
מערכת Telecom News, 1.9.17, 08:00
השקת "הסייען האישי" (Personal Assistance) החדש בשם Echo Dot (בתמונה משמאל רואים את 2 הגרסאות של המוצר), של אמזון (
נסקר במבחן דרך כאן), "סייען אישי" העונה לפקודות המתחילות במילה: "אלכסה" (Alexa), שמחירו כיום
44.99 דולרים (
באתר של אמזון), הוביל
למרוץ מטורף אחרי
פיתוחים של גאדג'טים הנענים לפקודות בקולו של המחזיק בהם ולפיתוח של המון סוגים של
רובוטים אנושיים.
ניתוח מחקרי ותחזית של התפתחות התחום זה
מנותחת כאן, למתעניינים, ובלינקים בתחתית הכתבה.
החידוש הכי טרי הוא הפיתוח של סמסונג בשם Bixby (
מפורט כאן), שהוא כרגע יישום חינמי על מכשירי הגלקסי החדשים (גרסה 8) של סמסונג. כדי לא להישאר מאחור, גוגל השיקה שירות קולי חדש משל עצמה בשם:
OK Google שמיועד בעיקר לסייע בחיפוש קולי והוא למעשה רק עדכון גרסה לשירות הוותיק: Google Now.
אולם, אמזון בכלל לא רואה את סמסונג (או את גוגל) כמתחרה בה. בכל מקרה, אמזון פועלת במרץ כדי לכבוש נתחי שוק נוספים ועל רקע זה ניתן להבין את ההסכם הטרי, שנחתם בין אמזון למיקרוסופט, לפיו שתי הטכנולוגיות: "
אלכסה" של אמזון ו"
קורטנה" (
Cortana) של מיקרוסופוט תוכלנה "לדבר זו עם זו", כשהמטרה היא לאפשר למשתמשים גישה ליכולות של העוזרות, כל אחד דרך זו שהוא מעדיף להשתמש בה והוא יכול להשתמש במוצרים מ-2 החברות, באותה צורה.
כך, במסגרת שיתוף הפעולה הזה, יוכלו משתמשי התקני ה-Echo Dot של אמזון לומר ל-Alexa לפתוח את Cortana, ואילו משתמשי חלונות 10 יוכלו לבקש מ-Cortana לפתוח את Alexa לשימוש דרך המחשב שלהם. המשתמשים יוכלו לספק פקודות, כולל קוליות, לעוזרת השנייה, גם מבלי שיהיה ברשותם ההתקן של החברה השניה.
Alexa עדיפה על Cortana בשליטה בבית חכם ובאביזרים רבים, בהשמעת מוזיקה, בהפעלת יישומים רבים מצד ג' ובהזמנת מוצרים מאמזון או מכל חנות תואמת. Cortana טובה יותר בחיפוש מידע כלליים, טיפול בדואר אלקטרוני ובאאוטלוק, קביעת תזכורות כולל תזמונן ללוח השנה, שבמחשב או בסמארטפון. כך, השילוב של 2 היכולות מ-2 הפלטפורמות הללו, יספק (כך מאמינים 2 הצדדים), מענה מקיף יותר לכל המשתמשים.
המתחרה, שהכי מדרבנת את אמזון בשוק הזה (של "סייענים אישיים"), היא
אפל. לאפל היה את Siri עוד הרבה לפני המצאת אלכסה של אמזון. אולם, עד לאחרונה, לאפל לא היה "סייען אישי" של ממש, שיוכל להתחרות ב-Echo Dot של אמזון.
זו בדיוק הסיבה, שאפל השיקה "סייען אישי" משל עצמ
ה, בשם
HomePod (בתמונה משמאל,
כל הפרטים אודותיו מצויים כאן).
הסייען האישי הזה מבוסס על המנוע של Siri ומחובר לענן של אפל ולכל שאר היישומים של אפל.
אפל מתחילה להפיץ את המוצר הזה ל"מזמינים ראשונים" החל מ-9.2.18 במחיר השקה של
349 דולרים. זאת, למכשיר עם 6 מיקרופונים, מנוע וירטואלי של סירי, קישוריות למכשירים חכמים נוספים בבית, באמצעות אפליקציה בשם
HomeKit.
רשימה די נכבדה של גאדג'טים שעברו הסמכה של אפל כבר יכולים להתחבר ל-HomePod ולקבל פקודות קוליות באמצעות האפליקציה HomeKit. במהלך 2018 אפל תוסיף למערכת הזו את היכולות של AirPlay 2, מה שמאפשר חיבור ליכולות המתקדמות של שירותי ה-OTT של אפל, לרבות
Apple TV.
אולם, הסייען האישי של אמזון Echo Dot
עולה פחות מ-45 דולרים, מול הסייען האישי של אפל HomePod, שעולה לא פחות מ-
349 דולרים, קצת יקר אפשר לומר.
לכן, המוצר של אפל כנראה מכוון את עצמו בעיקר לפלח העליון של האוכלוסיה, ובמיוחד לחובבי מוזיקה. הסיבה: המערכת הזו מפיקה מוזיקה לפי בקשת המשתמש במוצר, באיכות
מאוד טובה. זאת, מתוך מאגר אדיר של כ-
45 מיליון שירים הקיימים בענן של Apple Music.
במבחן משווה (עוד לפני השקת HomePod), טענה חברת המחקר
Business Insider, שמבחינת הדיוק במענה לפקודות קוליות, דווקא המוצר המתחרה באמזון מבית היוצר של גוגל, הוא הכי טוב, ואחריו המוצר של מיקרוסופט, כמופיע בגרף הבא:
כדי להקדים את מתחרותיה, אמזון השיקה 2 מוצרים חדשים לגמרי,
שנמצאים הרחק לפני כל המתחרים:
א. Echo Show (בתמונה משמאל). מדו
בר במוצר המשך ל-Echo Dot, שעונה לפקודות המתחילות במילה "אלכסה", אבל מספק חוויה אחרת לגמרי: הוא מכיל מערכת שיחות וידיאו עם יכולת חיוג וקישור לכל משתמש, שיש לו וידיאו, בכל מכשיר קצה בכל מקום בעולם.
המכשיר החדש עולה
בחנות של אמזון 229.99 דולרים, בהחלט מחיר מפתה למוצר כל כך מתקדם, עם יכולות מלאות של וידיאו לשיחות וידיאו וכל היכולות האחרות הנמצאות ב"אלכסה".
ניתן לבצע במכשיר הזה את כל מה שניתן לבצע ב-Echo Dot עם כל אלפי האפליקציות, שפותחו עבור "אלכסה", אבל בתוספת מאוד חשובה: במכשיר הזה
רואים את מה שנעשה על המסך (וידיאו, תמונות, כיתוב), מה שלא קיים ב-Echo Dot.
אפשר לראות וידיאו מכל מקור, כולל מיוטיוב ומערוצי טלוויזיה ואפשר לשוחח עם כל אחד, מכל מכשיר קצה (כל עוד יש חיבור לאינטרנט). כך, אפשר לקיים שיחות וידיאו בפקודות קוליות בלבד, בלי צורך ללחוץ על איזה מקש. אפשר כמובן לשמוע מוזיקה מכל מאגר מוזיקה, כולל זה של אמזון.
מדובר במערכת מתוחכמת מאוד שיודעת לשלוט על אין ספור של מכשירים מולטימדיה אחרים בבית ויכולה לשמש למטרות רבות, למשל: להשגיח מרחוק על התינוק, להשגיח מרחוק על חולה או על קשיש.
ב. Echo Look (בתמונה משמאל). מדובר ב
מוצר, שהוא מצלמת וידיאו וסטילס עם 4 מבזקים המקבלת פקודות קוליות (כמו Echo Dot, עונה לפקודות המתחילות במילה "אלכסה")
הגאדג'ט החדש הזה עולה
באתר של אמזון 199.99 דולרים והוא יכול להיות מוצר משלים ל-Echo Show או כמוצר העומד בפני עצמו.
אחד היישומים הכי מדליקים של המוצר הזה: הוא עוזר (בעיקר לנשים) לקבל החלטות לגבי הבגד שהן לובשות, או לייעץ להן לרכוש בגד מתאים לפי הצרכים שלהן. המוצר מצלם תמונות סטילס ווידיאו של מי שעומד מולו ונותן לו פקודות, ומספק משוב בסמארטפון (כל סוג של סמארטפון, באמצעות אפליקציה, שמורידים מהחנות של אפל או גוגל), לגבי הלבוש והמראה של העומד מול המצלמה.
מדובר בסוג חדש של Personal Assistance המסייע בבחירת הבגד והמראה המתאים לעומד או לעומדת מול המצלמה. מדובר בשימוש באלגוריתמים מבוססי AI של אמזון, כדי לספק את הייעוץ האופנתי המתאים ביותר למי שעומד מול המצלמה.
אמזון כבר מכינה כעת את ההפתעה הבאה שלה לשוק: "
Drone מדבר" (אין לו עדיין שם, אבל מכנים אותו כרגע בשם:
Airborne Alexa), והוא יסייע במשלוחים מהמחסנים של אמזון, שיגיעו לבתים ב-
Drones (רחפנים) במהירות תוך עקיפת כל הפקקים בדרכים הקיימים בעת המשלוחים של היום.
מדובר ב
רחפנים, שידברו אל האנשים אליהם הם מגיעים. למשל, יזהירו אותם כאשר ה
רחפן רוצה לנחות ולהוריד את החבילה, שהוזמנה, במקום הנכון המתאים למזמין החבילה. מזמין החבילה יוכל לדבר עם ה
רחפן היכן הוא מציע, שה
רחפן יוריד את החבילה כאשר ה
רחפן מוביל אליו. טרם ידוע מתי נראה את "ה
רחפנים המדברים" הללו בשוק.
חברת המחקר BI Intelligence בדקה את "מודעות הצרכנים" והפוטנציאל של המוצרים החדשים, שיצאו כעת לשוק ומצאה, שיש מודעות די טובה למוצר החדש של אפל - HomePod, יותר מ-2 המוצרים המתחרים של אמזון: Echo Show ו-Echo Look , כמופיע בגרף הבא:
:
כ"כ ,נבדקו בין "המאמצים הראשונים" מה רמת המודעות והנכונות לרכוש את המוצרים החדשים ואלו הממצאים:
אולם, לדעת BI Intelligence,
המוצר Echo Show יזכה להצלחה גדולה בשוק, עקב שפע התכונות הקיימות בו (ושאין במוצר של אפל) וגם בגלל המחיר הנוח, מול המחיר היקר של המוצר של אפל. לדעתם, המיצוב של ה-HomePod של אפל הוא באותה אוכלוסיה, שבעבר רכשה את ה-iPad וה-iPod, כדי להאזין למוזיקה, בעוד שאמזון פונה
לכל שכבות האוכלוסיה
ולכל המטרות והצרכים, שאפשר להעלות על הדעת.
עדכון 27.9.17: אמזון השיקה לקראת עונת החגים (בארה"ב) 5 מוצרים חדשים נוספים בסדרת Echo Dot עם מערכת הפקודות של אלכסה מבית אמזון:
- Echo דור שני, במחיר של 99.99 דולרים, כולל שדרוג לסאונד עם סאבוופר וטוויטרים מובנים, לא פחות מ-7 מיקרופונים ותמיכה ברמת קול באיכות Dolby. גם העיצוב זכה לעדכון עם בד אפור עדין העוטף את הרמקול (במקום בד שחור מחוספס שהיה קודם). מוצר נלווה ל-Echo הוא עדכון של FireTV של אמזון, שבגרסה החדשה שלו (שמחירה 69.99 דולרים) המכשיר תומך ב-4K. אגב, בספריית ה-VOD של אמזון יש כבר כחצי מיליון סרטים (הרחק לפני כל שירות מתחרה).
- Echo Plus מוצר חדש במחיר של 149.99 דולרים. המוצר החדש מגיע בצבע כסף ללא עטיפה (אלומיניום) עם מה שמכונה באמזון: Built-In Smart Home Hub. החידוש העיקרי בתוספת הזו, שהיא כוללת "מרכזת ייעודית" (Hub) להפעלת כל המוצרים החכמים של הבית (IoT). כיום, מוצרים רבים כמו למשל תאורה חכמה, או מערכות אבטחה, או שליטה על המיזוג, דורשים התקנה של מרכזת ייעודית וקניינית של היצרנית של אותם סנסורים חכמים. אמזון רוצה לשחרר את המשתמשים מהתלות והצורך במרכזות רבות וחתמה על הסכמים עם כ-100 חברות שונות, כדי שנוכל להפעיל את המוצרים שלהן דרך ה-Echo Plus. דוגמה ראשונה למהלך הזה ניתן לראות במסגרת שיתוף הפעולה של אמזון עם פיליפס, במסגרתו כל רוכש של Echo Plus יקבל גם נורת Philips Hue מתנה, אותה הוא יוכל להפעיל כמובן בעזרת רמקול ה-Echo Plus.
- Echo Spot, מוצר חדש במחיר של 129.99 דולרים. מדובר במכשיר עגול בצבע שחור עם מסך עגול במרכזו. מעין גרסה נוספת (אבל זולה יותר) של Echo Show. זה למעשה רמקול משוכלל הכולל מסך בגודל 2.5 אינץ’ וגם מצלמה, והוא מיועד למיקום למשל בחדר השינה, כך שתוכלו לנהל שיחות וידאו מהמיטה, להקשיב לספרי אודיו או לראות מי מצלצל בדלת בעזרת האינטרקום החכם שכמובן אתם אמורים לרכוש מאמזון... המכשיר גם מתאים לחדר עבודה (למי שעובד מהבית). עם זאת, ככל הנראה, השימוש העיקרי שלו יהיה כשעון מעורר יקר ומתקדם במיוחד, וכעוד נקודה בה תוכלו להיעזר באלכסה, כסייען אישי בכל חדר ובכל פינה בבית החכם, עם מוצרי אמזון.
- Echo Connect, מוצר חדש במחיר של 34.99 דולרים, מוצר שהוא תוספת לכל מוצר Echo אחר, שאמור להיות כבר בבית. המוצר הזה מאפשר לחייג בטלפון הקווי הרגיל (שלא על רשת האינטרנט) בפקודות קוליות. המכשיר מסנכרן את רשימת החברים מספר הכתובות בסמארטפון. כך, שאפשר לחייג בקווי ע"י הקראת השם הנמצא כבר בספר הכתובות בסמארטפון.
- Amazon Button, מוצר חדש לגמרי במחיר של 19.90 דולרים. זה למעשה כפתור (צבעוני, בעיקר צבעי אדום וכחול), שהוא תוסף לכל מוצר Echo אחר, שכבר יש בבית. הוא מתחבר בבלוטוס' למוצר המרכזי ומיועד בעיקר לצרכי משחק. בעתיד תתווספנה לכפתור הזה עוד יכולות, למשל כיבוי או הדלקת החשמל.
עדכון 28.9.17: התחרות בתחום מתרחבת כשהכיוון המוביל הוא "רובוטים מותאמים אישית". אחד המיזמים השאפתניים הללו נולד בבריטניה בחברת
Emotech, שפיתחה את הרובוט האישי, שאמור להתחרות במוצרים דוגמת אלה של אמזון ודומיהם, רובוט בשם Olly. זה רובוט עגלגל, קטן, מאוד מתקדם, מעוצב וידידותי (קצת דומה ל-Echo Spot שבסעיף הקודם, מבית אמזון), שמפתחיו טוענים, שהוא:
The First Home Robot with Personality. כעת מבוצע עבור הרובוט Olly מסע גיוס ב"מימון המונים" -
כאן.
עדכון 20.10.17: חברת Essential (מיוזמתו של ממציא האנדרואיד -
אנדי רובין), הכריזה על מוצר חדש בשם
Essential Home. פרטים נוספים - כאן.
עדכון 29.10.17: לקראת החגים של סיום שנת 2017 אמזון הוסיפה עוד 2 מוצרים לקו המוצרים החדש שלה לסוף 2017:
- Amazon Cloud Cam: מצלמת אבטחה לבית (ברמת איכות HD, כוללת קול: רמקול ומיקרופון) שמחוברת לענן ונשלטת ע"י Alexa (כלומר: ע"י כל המוצרים בקו המוצרים של Echo), במחיר של 119.99 דולרים. למצלמה הזו יש גרסה מיוחדת שמגיעה ביחד עם המוצר השני שהושק ע"י אמזון ושמה: (Cloud Cam (Key Edition, כמופיע בתמונה משמאל.
- Amazon Key: זו מערכת ההופכת מנעולי דלתות למנעולים חכמים. המערכת מיועדת ללקוחות Amazon Prime בלבד ומחיר המערכת 249.99 דולרים (כוללת מנעול ומצלמה, כוללת התקנה ע"י מתקין מוסמך) והיא תואמת כרגע למנעולי הדלתות מתוצרת Yale ו-Kwikset ובקרוב לעוד סוג מנעולי דלתות. המערכת מופעת (כמובן) ע"י Alexa. לקוח התכנית בשם Amazon Prime זוכה לכמה הטבות ושירותים מאמזון בעלות של 99 דולרים לשנה. המערכת הזו מומלצת להתקנה עם ה-Cloud Cam (שמגיעה בחבילה), כך שניתן יהיה לזהות ולהקליט כל מי שנכנס לבית (או יוצא מהבית) ועי"כ ניתן לאפשר כניסה מרחוק לאנשים מורשים, הגם שאינם יודעים את קוד הכניסה (לדוגמה: שליחים מוכרים, עובדי תחזוקה מוכרים, בני משפחה וחברים שלא יודעים את קוד הכניסה). אמזון מגבה את הפתרון הזה עם תוכנית ביטוח בשם: Amazon’s Happiness Guarantee.
תחזית המכירות של קו מוצרי Amazon Echo במיליוני יחידות עד 2022:
עדכון 27.11.17: במחקר מעודכן לסוף 2017 נבדקו מהן הפקודות הכי פופולריות שמשתמשי מערכות הסייען האישי הנפוצות: Alexa של אמזון ו-Google Home של גוגל משתמשים בהם ונמצא שהפקודות הפופולריות ביותר הן: Set a timer, Play a song, Check the weather כמפורט בגרף הבא (לחיצה על התמונה מגדילה אותה):