המהפכה הדיגיטלית: הדבר הקבוע היחיד בעולמנו הוא השינוי
מאת:
חיים חביב, 9.12.17 ,18:10
העולם משתנה בקצב גובר והולך. המתעכבים או המהססים להפנים ולהתייצב בחזית הטכנולוגיה, החדשנות והיצירתיות, אחת דינם - להיכחד מן העולם העסקי החדש כאחרוני הדינוזאורים.
יבמ ישראל קיימה השבוע במרכז 'נא לגעת' בנמל יפו את המפגש החמישי של
IBM Cognitive Cafe. מאות משתתפים - מנכ"לים, אנשי אסטרטגיה, מומחי דאטה, טכנולוגיות מידע, אנליטיקה, בינה מלאכותית וצ'טבוטים - השתתפו באירוע וזכו להרצאות קצרות וממוקדות בסגנון
TED (בהנחיית
דרור גלוברמן) מפי עמיתיהם, ש'העזו' ובחרו בפתרונות החדשניים של יבמ. לצד האירוע התקיימה סדנת הדגמות של היכולות הקוגניטיביות המתקדמות של פלטפורמת ה-
Watson.
מחקר עדכני של
IBM Institute for Business Value מאוקטובר 2017 מצביע, שארגונים מובילים בעולם רואים בטכנולוגיות
AI אבן פינה ופועלים כיום להרחבת יכולות, דאטה, ושיתופי פעולה מגוונים.
כמו כן, הם מצויים במרוץ אחר שיפור חווית לקוח והפיכתה לפרסונלית יותר. האירוע נתן הזדמנות לארגונים בארץ להצגת המתרחש מכמה זוויות - מנכ"ל, אנשי האסטרטגיה, הדאטה וטכנולוגיות המידע.
דניאל מלכה, מנכ"ל
IBM ישראל (בתמונה למעלה משמאל): "ארגונים ממגזרים שונים ממציאים את עצמם מחדש כדי להתמודד עם מגוון אתגרים. בעשור האחרון, ניתן להבחין בש-3 מגמות מובהקות (
Mega Trends): כמות עצומה של דאטה,
IoT וענן. הקומבינציה ביניהם יצרה מהפכה דיגיטלית.
גם במהפכה הזו, כמו בכל מהפכה, יהיו מנצחים ומפסידים. חברות, שתדענה לנצל את השילוב בין ה-
Mega Trends תמנפנה את המודלים העסקיים שלהן. בעשור האחרון,
IBM המציאה את עצמה מחדש כחברה לפתרונות קוגניטיביים.
עד סוף 2017, ווטסון, מערכת הבינה המלאכותית המתקדמת של
IBM, תיגע בחייהם של יותר ממיליארד אנשים בעולם ובארץ".
רן גוראון, (בתמונה משמאל),
מנכ"ל פלאפון: "שוק הסלולר עובר מהפכה מטלטלת, שמחייבת חברות רבות להמציא את עצמן מחדש. הצלחנו לשבור את הפרדיגמה וכיום אנו אחת מ-2 החברות הצומחות ביותר בשוק.
החברה עוברת כיום טרנספורמציה דיגיטלית מאוד משמעותית. ה-
IoT המציא את הסלולר מחדש. מיליוני מכשירים
, שמחוברים יחד, דורשים שירות אחר, זה פוגש אותנו כלקוחות עסקיים וכאנשים פרטיים. זו מהפכת האינטרנט השלישית ואנו נחושים להוביל אותה.
"טרנספורמציה דיגיטלית היא אתגר גדול מאד לארגונים, אך עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך, שאחוז משמעותי מאוד מהצרכנים מעדיף לבצע את פעולותיו דרך עולמות הדיגיטל.
זהו אתגר גדול גם מבחינה פנים ארגונית, בדיגיטל חייבים לדחוף את הארגון למים. כל הארגון צריך לקחת חלק ברמת הלקוחות, ברמת הטיפול וברמת האפליקציה. הדיגיטל הוא מורה עם סבלנות מאוד מוגבלת, אם אתה לא עומד בקצב (הלימוד) - הוא מעיף אותך מהכיתה.
התנגדות למהפכות כאלו נמצאת בכל אחד מאתנו - גם בי. חלק צודקים, חבל לשנות משהו שעובד. הצרה עם הדיגיטל היא, שעד שקיבלת החלטה - הוא משתנה. חייבים לנהל את זה בצורה של תהליך, בכל שנה יש לייצר מעבר של אחריות לתחומים אחרים, שלא בהכרח עוסקים בכך. בחוויית לקוח תמיד צריך לשאול - האם זו חווית הלקוח, שאני הייתי רוצה לעבור?"
זאב קלימי, (בתמ
ונה משמאל), מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה: "כחברה הדואגת לבדוק תכופות שינויים בהרגלי הצרכנים זיהינו, שישנם חסמים צרכניים הדורשים תשומת לב מיוחדת.
כך, הגענו לשיתוף הפעולה עם
IBM, שהוביל לפיתוח מזגן חכם מבוסס בינה מלאכותית.
אנו פוגשים את
IBM ברמת השירות: לקחנו את הקשר עם ווטסון והפכנו אותו לערך אמיתי, שמבסס את היתרון התחרותי שלנו על חדשנות, תחרותיות ואיכות.
היום אני יכול לשבת בעבודה ולהבין, שיש לי בבית חסימה בפילטר המזגן או מחסור בגז, ולהזמין טכנאי, שיודע בדיוק מה התקלה.
החלטנו להטמיע שיטות חדשניות בארגון ובתוך כך ביצענו השקעות במספר תחומים, כמו -
IoT, התייעלות אנרגטית ומוצרי צריכה.
צריך לראות את המציאות המשתנה כהזדמנות, לייצר שותפות ושיח עם עובדים כמו גם עם יזמים ושותפים".
שירה באום, (בתמונה משמאל),
מנהלת מח' אסטרטגיה, פיתוח עסקי וחדשנות בלאומי קארד: "יותר מ-50% מהפעולות הבנקאיות מתבצעות כיום בדיגיטל, והדבר דורש מאתנו ללמוד ולהכיר היטב את הזירה הזו. אחת הדרכים להתפתח היא לעבוד עם סטארטאפים.
יצרנו מודל של 4 שלבים, שלוקח את מערכת היחסים עם הסטארטאפים ומייעל אותה. ניהלנו 12
POC, שעליהם עשינו חקירה לעומק וולדיזציה. בגלל שאנו גוף פיננסי, מגבלות רגולציה לא מאפשרות לנו לעבוד בענן.
בעקבות פניות רבות שלנו לבנק ישראל, כיום קיים תהליך המאפשר לקבל מבנק ישראל אישור נקודתי לניהול
POC ולהטמעה של מוצר כזה או אחר, עם עבודה בענן. ב-2016, כמעט 70% מהפניות לבנק ישראל מכל המערכת הבנקאית הפיננסית היו מלאומי קארד- זה מראה על עשייה.
אחד האתגרים, שניצבו בפני החברה, הוא לקחת תעשיה המושתתת על תשלום מזומן, ולשנות אותה לתעשייה המושתתת על תשלום דיגיטלי. במהלך מרתון תל אביב (
Night Run), חולק אמצעי תשלום לרצים בצורת צמיד של לאומי קארד, שייתר את הצורך בארנק או כרטיס אשראי.
זמן שווה כסף. לעתים צריך לדעת לומר להם לא, ולשחרר אותם לדרכם. כשעובדים עם סטארטאפים צריך לחשוב גם על הערך, שאני מביאה לו ולא רק על הערך שהוא מביא לי".
גבי זודיק, דירקטור, מנהל טכנולוגיות ופיתוח
Watson IoT במעבדת המחקר של יבמ בחיפה: "קיימים היום סוגים רבים של צ'טבוטים, כאשר המשותף להם הוא, שכולם פועלים על עיקרון דומה - פעולה בתגובה לבקשה של המשתמש. רובם מאד פשוטים ועונים על שאלות בסיסיות.
ב-
IBM הבינו, שאף צ'טבוט לא באמת משפר את חוויית הלקוח והחליטו ללכת צעד קדימה. המערכות של
IBM מתקשרות עם כולם. העוזר האישי, שאנו בונים, הוא פרואקטיבי, הוא חושב והוא מספק תובנות למשתמש. המטרה שלנו היא לייצר עוזר אישי אלקטרוני, שיהיה צמוד אלינו 24/7 , יספק לנו מידע רלבנטי בכל רגע נתון ויטפל בכל צורך או בעיה, שצצים לפנינו במהלך היום.
דוגמא: הוא מעיר אותי בזמן המתאים לפי יומן הפגישות שלי, לאחר שלקח בחשבון את מצב התנועה בכבישים וגם את מזג האוויר. הוא גם יודע מה פשר הנורה הצהובה (חיווי), שנדלקה כרגע ברכב שלי, מסוגל להעריך את הזמן שיידרש לתיקון, ומציע מסלול חדש ובו מוסך לתקן את התקלה.
אנו משקיעים גם המון תשומת לב באיכות השיחה. הרבה מוטרדים מנושא הפרטיות אבל
IBM לא עושה שימוש במידע הזה. יבמ גם מתייחסת במלוא הרצינות לתקנות ה-
GDPR האירופאיות".
התובנות המרכזיות שלי מהאירוע:
החברות הגדולות בעולם תרות ללא לאות אחר טכנולוגיות חדשניות, יישומים יצירתיים, ובעיקר אחר מודלים עסקיים חכמים, שימקמו אותן בחזית ה'מתפרצים' (
disruption) - כיום, תנאי קיומי לשרידות ולשגשוג שלהן בעולם תחרותי ודינמי. מדובר במהלך הוליסטי, שחדשנות הטכנולוגית היא רק אחד ממרכיבי המודל העסקי לצד ניהול מתקדם והפעלה של יישומים חדשניים מניבי ערך.
כך לדוגמא, חברת המרכולים הענקית
TESCO נכנסה לשוק ההלוואות כישות חוץ בנקאית. כמוה גם תאגיד הסלולר
,ORANGE שמגלה ענין בבנקאות קמעונאית או רשת בתי הקפה העולמית
Starbucks שפיתחה פלטפורמת תשלומים
p2p. לא נפקד גם מקומה של
Apple, שפועלת במרץ על פיתוח ויישום שיטות תשלום חדשות.
בחזית החברות, שכבר אימצו מודלים מתפרצים והציגו הצלחה מוכחת, ניתן למצוא את
UBER (עדיין לא בישראל, לצערי), את חברת ההשכרה
Airbnb, את
facebook ואת חברת הסחר האלקטרוני הסינית
Alibaba, שמכרה ביום הרווקים הסיני ובלאק פריידיי האחרון במהלך יממה אחת בסכום עתק של 25 מיליארד דולרים (5 מיליארד דולרים רק ברבע השעה האחרונה) בלי שהיא מחזיקה אפילו בחנות פיזית אחת.
יש מטבע הדברים גם חברות, שלא השכילו להתחדש ו'להמציא' את עצמן מחדש, ונעלמו / נכחדו מהשוק. הדוגמאות הבולטות הן: חברת הצילום קודאק, שהחמיצה את עידן הצילום הדיגיטלי; יצרניות הטלפונים הסלולאריים בלקברי ו-נוקיה (ש'פיספסה' את האנדרואיד). לפי הנתונים, כמחצית מהחברות, שנכללו ברשימת תאגידי הענק,
Fortune, נכחדו מן העולם מאז שנת 2000.
לעיתים תוכן העסקים של חברה מתחדשת שונה ביסודו מעיסוקה בעבר. זה לכאורה די מדהים, אבל כל עוד החברה שומרת על 'סל' הערכים הבסיסי שלה - שירות, הגינות, מוניטין והיצע של מוצרים ושירותים, שמעוררים תשוקה בלב הצרכנים, הדבר יעלה בידה.
לשם כך עליה להסתייע בתבונה בכלים טכנולוגיים חדשניים, זמינים ומתפתחים, לטיפול במאגרי ה-
Big Data של הפירמה, לצד שירותי ענן מתקדמים, שיטות מעולם ה-
AI (תבונה מלאכותית), שימוש ביכולות מחשוב קוגניטיביות ואפילו שיח מחשבים 'אדם-מכונה' בשפת אנוש (
NLP) וניהול פתוח ויצירתי.
כל אלה מהווים בסיס לפלטפורמת המחשוב הקוגניטיב, שפיתחה, מובילה ומקדמת יבמ מזה מספר שנים. בנוסף, נדרשת כיום כל חברה, גדולה ככל שתהיה, להכיר ביכולת המוגבלת שלה ליצור את כל הפתרונות ב'חצר הפרטית', דבר המחייב התנהלות בשת"פים עם סטארטאפים יצירתיים וגמישים, בשאיפה למתכונת עסקית הוגנת מבוססת
Win-Win.
העולם משתנה בקצב גובר והולך. המתעכבים או המהססים להפנים ולהתייצב בחזית הטכנולוגיה, החדשנות והיצירתיות, אחת דינם - להיכחד מן העולם העסקי החדש כאחרוני הדינוזאורים.
קרדיט תמונות (שירה באום, רן גוראון): עידן סבח.