הטכנולוגיות החדשות של 5G ופתרונות IoT, סיבים לבתים ולעסקים ופתרונות ענן הוצגו לחברות התקשורת בישראל ולתעשיית התקשורת על כל גווניה, מבית היוצר של נוקיה, שמגדילה את נוכחותה בישראל, משקיעה בסטארטאפים ומחפשת טכנולוגיות חדשות ומלהיבות.
מאת:
אבי וייס, 7.12.16, 09:00
נוקיה ישראל (הכוללת בתוכה את אלקטל-לוסנט ישראל), חושפת במהלך של 4 ימים השבוע, בפני ראשי תעשיית התקשורת בישראל (לרבות חברות התקשורת הגדולות) את מיטב הפיתוחים הטכנולוגיים הזמינים להטמעה בשוק הישראלי.
לדברי
אריק טל (מנכ"ל נוקיה ישראל, בתמונה משמאל), זה בדיוק הזמן להתקדם עם שאר העולם לכיוון
5G ולאמץ את
טכנולוגיות התקשורת המצליחות ביותר בעולם הכוללות
שירותי ענן (
SDN ,
SD-WAN ו-
NFV), סיבים עד לבתים והעסקים (
FTTx) ותשתיות
IoT במגוון תחומים רחב.
לדבריו, אין כל סיבה מדוע ישראל לא תצעד קדימה ותיישם את הטכנולוגיות המלהיבות שיש, שחלקן פותח בישראל ע"י מיטב המפתחים והמדענים של נוקיה.
לדברי
שלמה אנג'י, ה-CTO של נו
קיה ישראל (בתמונה משמאל), קבוצת.נוקיה ישראל (לאחר הרכישה של אלקטל-לוסנט) מונה כ-250 עובדים ומתרחבת כל הזמן, כמחצית מהעובדים הם עם הפנים לשוק המקומי ומחצית עוסקים בתחום המו"פ.
העובדים בתחום המו"פ בישראל מתחלקים בין כמה תחומים: מרכז המו"פ העולמי של נוקיה לתחום
הענן בכפר-סבא, מרכז המתמקד בפתרונות NFV, מרכז המבוסס (בין היתר) על רכישת CloudBand. בנוסף, יש מרכז פיתוח לאופטימיזציה של רשתות תקשורת המבוסס על פעילות, שנרכשה מנייס, כ-6 חוקרים בכירים שהם סניף של Bell-Labs בישראל, קבוצה שעוסקת
בחדשנות ובקשר עם קהילת
הסטארטאפים בישראל וקבוצה קטנה העוסקת בחיפוש אחרי
טכנולוגיות חדשות ו
השקעות אפשריות של נוקיה ביזמים, טכנולוגיות ו
בסטארטאפים ישראלים המתאימים לצרכי החברה ולקוחותיה.
נוקיה מושקעת כיום ב-
3 סטארטאפים ישראלים:
- מיזם Team8 של נדב צפריר הכולל גם אקסלרטור לפתרונות סייבר.
- מיזם Moovit לתחבורה חכמה.
- מיזם Kaltura לפתרונות וידיאו ב-OTT.
לקוחות נוקיה בישראל כוללים את כל חברות התקשורת בישראל, מבזק הגדולה והוותיקה ועד גולן טלקום הקטנה והצעירה (יחסית). כ"כ, נוקיה מספקת פתרונות תקשורת ללקוחות הגדולים במשק בכל התחומים.
חברת נוקיה העולמית היא חברת ענק טכנולוגית בכל קנה מידה: 105 אלף עובדים בכל רחבי העולם, כש-40% מהעובדים הם אנשי פיתוח וחוקרים וכ-17% מההכנסות מוקדשות למו"פ. הפתרונות של נוקיה נמצאים ב-94 מתוך 100 חברות התקשורת הגדולות בעולם.
קווי הפתרונות כוללים (בגדול) 4 תחומים:
- רשתות סלולר חדשות (מ-LTE-A לכיוון 5G).
- רשתות קוויות במגוון תצורות.
- רשתות iPON לרבות סיבים אופטיים ומתגים אופטיים.
- פתרונות ANA - אפליקציות ואנליטיקה. אלה פתרונות מפיתוח של נוקיה לכל התחומים, החל מהענן, דרך הסייבר וכלה ב-IoT.
כיום, כל הפתרונות משתלבים זה בזה. למשל פתרונות
IoT כוללים חיבורים נייחים, ניידים, מערכות שליטה,מערכות הגנת סיייבר ועוד. כך גם פתרון VoLTE, פתרון שכבר מופעל ובהצלחה בחברות הסלולר המובילות בעולם, מבוסס על היכולת לספק QoS קצה לקצה, כולל השקעות בליבת הרשת- IMS, כדי לתעדף את תעבורת הסלולר לפי השימושים והצרכים של משתמשי הקצה.
המהלך החשוב ביותר, שבו עוסקת כיום נוקיה: שינוי המיקוד של
מיקום האינטליגנציה של הרשת. בעבר, כל החוכמה הייתה במרכז הרשת. כיום, כתוצאה מעלייה עצומה ברמת הביקושים לרוחבי פס, שלא נענים ברשתות, בשרתים ובמחשבי הרשת הקיימים, הצורך לצמצם את השיהוי קצה לקצה, כל אלה הובילו לתפיסה החדשה הנקראת:
Mobile Edge Computing. כלומר: החוכמה של הרשת מתבזרת ועוברת לקצה.
המוצר הכי חדיש בתחום הזה של
נוקיה, שנמצא כעת בבטא ולפני השקה, הוא
Operating The Cloud, מערכת שמספקת תפיסה חדשה לגמרי
לענני התקשורת, שמתבזרים לקצה.
נושא מרכזי נוסף בשדה הפיתוחים הוא תחום ה-
IoT. זה לא פתרון אחד אלא אוסף של פתרונות, שנועדו לתת מענה לכל צורך ולכל שוק. הפתרון יכול לספק צרכים של "
עיר חכמה" כמו גם בית ועסק וחכם. הפתרון מספק את כל שכבות הרשת לרבות האפליקציות, האבטחה, הניהול, השירותים והתשתיות.
מערכת ה-
IoT לספקי שירותי
IoT קרויה
IMPACT ומספקת תמיכה לכל סוגי היישומים. זה פתרון
ענן, שתומך בכל מוצרי הקצה הקיימים בעולם ה-
IoT. המערכת יכולה לחבר ולפקח על מיליארדי נקודות קצה בו זמנית.
מפתחים וספקי יישומים ל-
IoT מחוברים ביניהם במערכת ובארגון עולמי הנקרא
ng Connect, כדי לפתח במהירות אקוסיסטם שלם לעולם ה-
IoT ויש בארגון הזה כבר מעל ל-400 חברות.
בתחום ה-
IoT מוצגים לשוק כעת 2 פתרונות חדשים:
- Home Hub - לחיבור כל המערכות בבית לרשת כשהחיבור החיצוני הוא ב-GPON (מוצר ONT) ובקרוב גם xDSL ו-G.fast.
- Withings - חיבור ציוד רפואי ביתי לרשת, כלל מערכות ניטור ובדיקות רפואיות הנעשות בבית.
ראיונות עם בעלי התפקידים המרכזיים, שהגיעו מחו"ל לאירוע של נוקיה ישראל - יפורסמו בנפרד.
סיכום מלא של נוקיה ישראל לחידושים שהוצגו על ידה בכנס הלקוחות השנתי
מצוי כאן, למתעניינים.
בתמונה: אריק טל (מימין, מנכ"ל נוקיה ישראל עם Stanislav Kokorev, מנהל שיווק לקוחות, אזור דרום ומזרח אירופה בנוקיה: