דו"ח שוק התקשורת ל-2021 (אינטרנט, סלולר, סיבים, טלפוניה, טלוויזיה)
מאת:
מערכת Telecom News, 13.11.22, 20:14
מהדו"ח ניתן לזהות מגמות של התחזקות התחרות, המשך ירידות המחירים, עלייה בהכנסות, המשך גידול במהירות רשתות האינטרנט והסלולר והאצה טכנולוגית.
עיקרי הממצאים בדו"ח:
עלייה בהכנסות שוק התקשורת ב-2%.
מהירות ההורדה המשווקת הממוצעת עלתה ב-60% בשנה זו, ומהירות ההעלאה הממוצעת עלתה ב-85%.
נכון להיום כ-1.6 מיליון משקי בית נגישים לסיבים, צפי לסוף 2022 - כ-70% מהמדינה תהיה מונגשת לסיבים.
בסוף 2024 כל המדינה תהיה פרושה בסיבים אופטיים ותשקף פרישה מלאה תוך 7 שנים בלבד - קצב פרישת סיבים המהיר בעולם (20% מדינה בשנה).
עלייה של 100% במהירות ההורדה בסלולר ו-16% במהירות ההעלאה.
שיעורי נטישה גבוהים בשוק הסלולר - כ-30% ובשוק השידורים - כ-25%.
הכנסות הטלפוניה הנייחת ירדו בכלל השוק ב-.8.7%.
הכנסות שוק התקשורת ב-2021 גדלו בכ-2%, מסך הכנסות של כ-16.57 מיליארד ₪ ב-2020 לכ-16.8 מיליארד ₪. בדומה למגמה בשנים האחרונות, חל צמצום בהיקף ההכנסות ב-2021 בחלק ממגזרי הפעילות, דוגמת הטלפוניה הנייחת והתקשורת הבינלאומית.
לצד זאת ובשונה מהמגמה בשנים האחרונות, חלה ב-2021 גם עלייה בהיקף ההכנסות בחלק ממגזרי הפעילות, דוגמת התמסורת ותקשורת הנתונים ושוק הסלולר. סיומו של משבר הקורונה ב-2021 השפיע אף הוא על תמונת ההכנסות בשווקים, וישנה חזרה למגמות המוכרות טרום המשבר
.
מהנתונים עולה תמונה ברורה של ירידות מחירים מתמשכות בשוק התקשורת. החל מ-2012 נרשמו ירידות מחירים בכל שנה. ב-2021, בהשוואה ל-2020
, ובשונה מהמגמה הכללית של עליית המחירים במשק (2.8%), נרשמה ירידת מחירים נומינלית של 3.7% במחירי שירותי התקשורת, וירידת מחירים ריאלית של כ-6.3%
.
תרשים: חלק התקשורת (שירותי טלפון, אינטרנט ומוצרי תקשורת) במדד המחירים לצרכן
מקור: נתוני הלמ"ס ועיבודי אגף כלכלה. 2022-2010, שינוי נומינלי, ממוצע 2010=100
אינטרנט: האצה טכנולוגית לצד ירידות מחירים
הדו"ח מציג את מהירויות הגלישה הממוצעת באינטרנט הנייח בהתבסס על נתוני החברות. הנתונים עולה, שחלה עלייה משמעותית מאוד במהירויות ההורדה
(Download) וההעלאה
(Upload) ב-2021 בהשוואה ל-2020, שממשיכה את מגמת העלייה בשנים האחרונות, אך בקצב שיפור מהיר יותר.
מהירות ההורדה המשווקת הממוצעת עלתה בכ-60% בשנה זו, מ-147 מגה ביט לשנייה ל-231 מגה ביט לשנייה בממוצע, ומהירות ההעלאה המשווקת הממוצעת עלתה מ-8.7 מגה ביט לשנייה ל-16.2 מגה ביט לשנייה, עלייה של כ-85%
.
סיבים אופטיים: קצב פרישת הסיבים בישראל הוא המהיר בעולם
ב-2021 לבדה פרשו 3 הפורשות הגדולות - בזק
IBC ופרטנר רשתות סיבים אופטיים לכ-1.5 מיליון משקי בית, מתוכם נפרשו כ-550 אלף משקי בית לראשונה.
כלומר,
ב-2021 הוגדלה הנגישות לרשתות סיבים אופטיים לכ-20% ממשקי הבית במדינה. זהו קצב הפרישה המהיר בעולם, המבטא פרישה ארצית ב-5 שנים בלבד
. קצב פרישה זה ממשיך גם ב-2022, כאשר במחצית השנה הראשונה שלה נפרשו 10% נוספים ממשקי הבית ושיעור הנגישות עומד על 60%. ההערכה היא, שיעור הנגישות יגיע ל-70% בסוף 2022.
מהנתונים עולה, שבשנים 2022-2018 שיעור המנויים לסיבים אופטיים מכפיל את עצמו בכל שנה, וישראל נמצאת במקומות הראשונים בשיעור גידול המנויים בסיבים בשנתיים האחרונות. נכון לסוף 2021 עמד שיעור המנויים לסיבים על 17% מהמנויים, באמצע 2022 עמד שיעור המנויים על סיבים על 25% ממנויי האינטרנט. בנוסף, שיעור המנויים מתוך משקי הבית המונגשים לתשתית סיבים המשיך לעלות והגיע בשנה זו לכ-40%.
בתרשים הבא מדו"ח ההכנסות נבחנה פרישת הסיבים האופטיים בפריפריה בהשוואה בינלאומית
. מההשוואה עולה, שמבין 25 המדינות שנבחנו, ישראל במקום השמיני מבחינת הנגשת הפריפריה לסיבים אופטיים
, כאשר היקף הפרישה בפריפריה בארץ עומד על כ-53%.
עם השלמת חובות הפרישה של קופת התימרוץ ישראל צפויה להתברג במקומות הראשונים בעולם, מעל מדינות בהן הפריסה החלה שנים רבות לפני ישראל
.
תרשים: פרישת סיבים אופטיים בפריפריה בהשוואה בינלאומית, 2021
מקור: נתוני
FTTH Council, חברות התקשורת ועיבודי אגף כלכלה
תחום הסלולר: עלייה בהכנסות, שיפור הרשת, וירידת מחירים, אך סטגנציה במיקום העולמי
ההכנסות ממגזר הסלולר גדלו ב-6% ב-2021, לאחר ירידה של כ-12% ב- 2020. נראה, שההסבר המרכזי לעלייה בהכנסות הסלולר הוא היציאה ממשבר הקורונה והפחתת ההגבלות על הטיסות לחו"ל.
השינוי בהכנסות שוק הסלולר בין 2019 ל-2021 מבטא ירידה של כ-4% לשנה. על אף הגידול בהכנסה הכוללת במגזר הסלולר, נמשכת הירידה בהכנסה הממוצעת ממנוי. כך, מרמה של הכנסה ממוצעת למנוי של כ-170 ₪ בחודש בשנים 2010-2006, נרשמה ירידה חדה ומתמשכת בהכנסה זו לכ-57 ₪ כולל מע"מ ב-2021
.
מהשוואה בינלאומית עולה, כי שאיכות הרשתות הסלולריות בארץ התדרדרה והגיעה עד למקום 94 בחודש אוגוסט 2020. כחלק מהתמודדות המשרד עם משבר זה, בחודש ספטמבר 2020, הוקצה היקף תדרים חסר תקדים - 480 מה"ץ - יותר מסך התדרים הכולל, שהוקצה לכל חברות הסלולר ביחד ב-30 השנים האחרונות, כאשר מרביתם הם תדרים ייעודיים לדור 5.
לאחר הקצאת התדרים, חברות הסלולר החלו לפרוש רשתות דור 5 ולשווק חבילות דור 5, ובסוף 2021 נרשמו למעלה מ-1.2 מיליון מנויים (כ-11% מסך המנויים), שרכשו חבילות דור 5.
בשל הקצאת התדרים, החל מספטמבר 2020 ועד הרבעון השלישי של 2021 המגמה מתהפכת: עלייה של 100% במהירות ההורדה, עלייה של 16% במהירות ההעלאה ועלייה של 39 מקומות בדירוג
.
עוד נכתב בדוח:
"השיפור שהתרחש כתוצאה ממכרז התדרים לא הצליח להביא את איכות רשתות הסלולר אל ראש הטבלה העולמית. לאחר שעלינו בתוך כשנה ממכרז התדרים כ-40 מקומות בדירוג, עלייה זו נעצרה. כך, בחודש ספטמבר 2022, מקומנו לפי ההשוואה הבינלאומית הוא 50 בעולם, כפי שגם היינו לפני כשנה.
בשוק הסלולר זוהתה האטה בשדרוג הטכנולוגי. בעקבות מכרז התדרים ב- 2020 עלינו מהמקום ה-94 עד למקום ה-50 בדירוג העולמי, אך בשנה האחרונה קצב ההתקדמות פסק. כדי להגיע לראש הטבלה העולמית באיכות הרשתות הסלולריות נדרשת תוכנית ממשלתית החדשה להאצת שדרוג הרשתות. עשינו זאת בסיבים אופטיים ללא השקעה של שקל אחד מאוצר המדינה, זה אפשרי גם בסלולר".
בתרשים הבא מדו"ח ההכנסות ניתן לראות דירוג זה
.
תרשים: איכות רשתות הסלולר בישראל, דירוג
Ookla שנים 2019-2022
תחום הטלוויזיה הרב-ערוצית: התחרות מתחזקת, המחירים ממשיכים לרדת
סך ההכנסות במגזר הטלוויזיה הרב-ערוצית ל-2021 קטנו בשיעור של כ-1.6% בדומה לירידה בהכנסות המקבילות ב-2020 (קטנו בכ-1.7%). מהנתונים בדו"ח עולה מגמה מתמשכת של ירידה בהכנסה הממוצעת ממנוי
(ARPU) הנובעת בעיקרה מהתחזקות התחרות בעקבות הרחבת הפעילות של השחקנים החדשים המציעים שירותי טלוויזיה מצומצמים ובמחירים מוזלים יחסית לחבילות המסורתיות של הוט ו
YES-.
כניסת המתחרים החדשים התאפשרה בעיקר באמצעות רפורמת השוק הסיטונאי והתפתחות טכנולוגיית
IPTV המאפשרת להעביר שידורים על גבי האינטרנט
(OTT)
התחזקות התחרות וההתפתחויות הטכנולוגיות הובילו, בין היתר, לצמיחת שירותי שידורים מבוססי
IPTV גם בחברת הוט ובחברת
.YES
עוד עולה, שבשנים 2021-2012 ההכנסה הממוצעת ממנוי ירדה בכ-43%. ניתן לראות, שבשנים 2015-2012 שיעור ירידת המחירים עמד בממוצע על כ-1% לשנה. לעומת זאת, בעקבות כניסת התחרות לענף, בשנים 2021-2015 ירדה ההכנסה (כולל מע"מ) מ-246 ₪ לחודש למנוי ל-148 ₪. מדובר בירידה שנתית ממוצעת של כ-8% בשנים אלו
.
משמעות ירידה זו היא חיסכון חודשי של 100 ₪ למשק בית, שמצביע על העלייה ברמת התחרות במגזר זה ועל היתרונות הצרכניים הנובעים ממנה.
רמת התחרות הגבוהה בענף באה לידי ביטוי גם בשיעורי נטישה גבוהים. מנתונים שנאספו מכלל השחקנים המקומיים עולה, ששיעור הנטישה עומד על כ-25% בשנים 2021-2020. כלומר, בכל שנה 1 מכל 4 מנויים מבטל את המנוי
.
תחום הטלפון הנייח: ממשיכה מגמת הירידה בשימוש, ירידת מחירים דרמטית ב-2022
ב-2021 פורסמה החלטת שר התקשורת בדבר עדכון תעריפיה הקמעונאיים המפוקחים של חברת בזק לשירותי הטלפוניה הנייחת, בהתאם לחלוף הזמן, למבנה עלויות עדכני ולמצב התחרות. עדכון זה נעשה לאחר שנים רבות בהן לא עודכנו תעריפים אלה, ובמסגרתו בוצעה הפחתה משמעותית של כ
40% -בתעריפי בזק המפוקחים, באופן שצפוי לחסוך למשקי הבית המשתמשים בשירות כ-400 מיליון ₪ בשנה.
כך
, התשלום החודשי של מנוי הטלפון הביתי צפוי לרדת מ-55 ₪ בממוצע ל-35 ₪ בממוצע. על פי אומדן המשרד מדובר בחסכון שנתי ממוצע של מאות ₪ למשק בית, בעיקר לאוכלוסיית הגיל השלישי והמגזר החרדי, שעושים שימוש מוגבר בטלפון הביתי.
בתחום הטלפון הנייח ההכנסות ברבעון ה-2 של 2022 נמוכות ב-20% מהרבעון המקביל אשתקד.
הדו"ח המסכם (17 עמודים) -
כאן.